har hört att man kan se efter äggfläckar på analfenan.jag köpte 10st. o jag kan inte se äggfläck¨på någon. de är runt 6cm allehopa. hur har ni sett hane hona på era?
könsbestämma. D.compressiceps
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Äggfläckarna kommer först när hannen börjar färga ut, på mina skedde det vid ca 8-10 cm. Det man möjligtvis kan se är om ryggfenan har en röd söm, detta verkar inte vara ett entydigt tecken, men det kan kanske ge en "hint"// Magnus Arvidsson -
detta är en av mina. jag ser att alla har mer elle mindre rött på ryggfenan.kan det vara så att det är de som har rödast som blir hanar?Kommentar
-
Det jag märkt är att de som förlorar de svarta banden tidigt och blir enhetligt silverfärgade och efter ett tag börjar skimra i blått är hannar. Det är nog bara att vänta och se.// Magnus ArvidssonKommentar
-
-
-
det är lite lurig för man vill inte att alla skulle vara honor. hur stora är oddsen på det? tio st o alla honor? men de börjar närma sig 7 cm o än ser jag ingen skillnad på dem.Kommentar
-
-
-
Det ända säkra sättet att könsbestämma är att kolla könsöppningarna men för att vara säker brukar jag ha en garanterad hona och hane för jämnförelse.M.v.h.
RickardKommentar
-
-
Eftersom du ändå har så många som tio behöver du nog inte oroa dig över könsfördelningen.
Oddsen att du får ett par av tio fiskar är 94 procent, enligt en artikel i ciklidbladet som du kan läsa här:
Men du får nog ge dig till tåls "någon centimeter" till innan det går att säga nåt säkert.
mvh
Anders Johansson
AndersKommentar
Kommentar