Behöver hjälp med bakgrunds bygge!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • September 2003
    • 78

Och är det någon som har ett förslag/bild på hur bakgrunden ska se ut till ett gäng påfågelsciklider?
    Någon amazonas stil borde det väl bli men...
    Färg?
    Struktur?

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

Skiffersten, grova rötter, mörka färger (svart, brunt, grått) med svaga inslag av mineraler (koppar-, guld- eller silverföreningar). Nåt åt det hållet planerar jag för min frigolitbakgrund som ska sitta i mitt 600 liters kar som ska rymma bl.a. påfågelciklider.

Min befintliga Amazonasbakgrund kan man se och läsa om på min website.

Använd fantasin, det är det bästa råd man kan ge. Det finns inga givna rätt eller fel.

En doppvärmare som sitter dold bakom frigoliten MÅSTE sitta så vattnet kan cirkulera kring den. Helst vid insug/utblås till något filter.

/Hasse

Kommentar

• fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

Du placerar en pump i samma fack som värmaren, så vattnet cirkulerar hela tiden förbi värmaren. Pumpen pumpar ut vattnet genom en slang som mynnar ut någonstans i överkant av bakgrunden. Facket bör vara minst 20x10cm invändigt, och lika högt som akvariet. Om du har ett stort och välplanerat fack ryms det mycket filtermatta i det, och då får du ett mer lättunderhållet kar.

Utseende: Enligt min mening är det för svårt för amatörer att göra bakgrunder som ska se ut som rötter. Satsa hellre på någon sorts flodbank med jord och/eller sten - det har en chans att bli snyggt.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• fisher_man
          Användare
          • September 2003
          • 78

Har en fråga till hasse h:
          Limmade du fast din bakgrund i bottenglaset också?
          blir det inte spänningar då?

Och sedan en fråga till vem som helst:
          Var menar alla att man ska sätta filtermatta?
          Och till vilken funktion?
          Har sett det på flera sidor att folk skriver det...
          Har också sett att en del har ett ytterfilter OCH en inner pump.
          Vad ska man med innerpumpen till?

Ni kanske vet allt detta och tycker det är självklart men jag är nybörjare och jag måste ju fråga någon som vet så jag vänder mig till er.

MVH Robin

Kommentar

• Gäst

Filter matta kan man köpa per dm2 i 3,5 och 10cm tjocklek om jag minns rätt. Man kan klippa den i en massa kuber för att öka den efektiva filter ytan mm. (finns att köpa på de flesta akavrie affärer samt flera internet akvarie butiker)

Den är till för att skapa ett bra filter.
            Man köper en pump (utan filter) och sätter i "filter kammaren" bakom bakgrunden. Fyller utrymmet med filter massa och sätter i ev doppvärmare.

De som har ytterfilter har ofta innerfilter oxå för att skapa bra cirkulation i akvariumet.

MVH Erik

Kommentar

• Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

fisher_man:
              "Limmade du fast din bakgrund i bottenglaset också?" - Ja
              "blir det inte spänningar då?" - I frigoliten antar jag du menar. Inget jag märkt av.

fredrikr:
              "Utseende: Enligt min mening är det för svårt för amatörer att göra bakgrunder som ska se ut som rötter. Satsa hellre på någon sorts flodbank med jord och/eller sten - det har en chans att bli snyggt"

Det beror ju helt och hållet på vilken kreativ förmåga och konstnärliga egenskaper man har. Amatör eller inte. Jag tycker inte man ska vara rädd för att prova. Gör man roten som en modul kan man kasta den om man inte är nöjd. Så gjorde jag med min första bakgrund och rot någonsin och själva roten är jag supernöjd med. Även om den gärna kunde varit lite mörkare, men form och funktion är uppskattad av alla mina malar och flera andra mindre ciklider.

/Hasse

Kommentar

• fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

Hasse: Jag menade amatör som i "inte duktig konstnär". Jag fick hjälp av en duktig konstnär när jag skulpterade och målade min bakgrund. Han visste bl a hur man uppnådde bra djupeffekt genom målning, utan att offra alltför mycket av det fysiska djupet i akvariet - min bakgrund är 10cm tjock på de tjockaste ställena, men större delen är bara 2-3cm tjock. Han hade också en förståelse för betraktningsavstånd som jag saknade - han målade så att jag tyckte det såg grovhugget och klumpigt ut, men när bakgrunden väl satt på plats i akvariet var det hans stil som blev riktigt bra, medan mitt sätt att måla blev för plottrigt.

Jag tror det är svårare att modellera en rot snyggt än en klippa. Att göra det som en modul var en utmärkt idé! Självklart ska man inte låta bli att experimentera bara för att något verkar svårt, men om man just ska göra sin första bakgrund och skönhet är viktigare än att få utlopp för alla sina kreativa impulser, ska man kanske inte ge sig på en rot integrerad i resten av bakgrunden, tycker jag. Om form och funktion är topprioritet kommer man väldigt långt med en skön blandning av gråa PVC-rör och gatstenar i akvariet, men att det ska se snyggt ut är ofta en viktig faktor.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

Tja, vi är alla olika och har olika utgångslägen. Inget konstigt i det. Jag tycker fortfarande man ska testa gränserna om man verkligen vill ha en rot och känner sig manad att ge sig på det. Man kanske upptäcker egenskaper hos sig själv man aldrig insett att man hade tidigare. På köpet utvecklar man sig själv som människa också! :-)

Men gör roten som en modul. Då har man valet att använda den eller inte beroende på vad man själv och andra tycker om den.

Med form och funktion menar jag naturligtvis inte något annat är ändamålsenliga frigolitskulpturer i detta sammanhang. PVC-rör, gatstenar eller vad det nu kan handla om, är inte vad mina ögon vill se i mina akvarier.

/Hasse

Kommentar

• fisher_man
                    Användare
                    • September 2003
                    • 78

Till hasse h:
                    "blir det inte spänningar då?" - I frigoliten antar jag du menar. Inget jag märkt av."

Jag menade spänningar i botten glaset av frigolitens lyftkraft.

Kommentar

• Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

Nädå, inga som helst problem. Frigolit har visserligen en mycket stor lyftkraft, men inte lyfter den bottenglaset med allt vatten och all sand, sten etc ovanpå.
                      /Hasse

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Vad du tar i Fredrik? Det är väl självklart att alla skall testa precis det som faller dem in? I ett så enkelt fall som att skulptera i frigolit är det bara att kasta det om det ser för bedrövligt ut.

Att man som amatör inte kan återskapa rötter tycker jag Hasse motbevisat mer än väl då jag själv inte fått som uppfattning att han ser sig själv som mer konstnär än någon annan.

Min åsikt är med andra ord att man skall ge alla sina idéer möjlighet att lyckas. Rätt som det är slinter man med kniven så frigoliten ser ut precis som man önskat sig.

Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...