Behöver hjälp med bakgrunds bygge!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • September 2003
    • 78

Behöver hjälp med bakgrunds bygge!

Tjena!
    Jag ska köpa ett större akvarium snart, ca4-540L.
    Funderar på att bygga en typ BTN bakgrund i frigolit och täcka den med fincement och sedan måla den eller blanda i färgpigment.
    Går det att göra så?
    Måste man göra nåt mer?
    Ska man lacka den också?
    Hur ska jag gå till väga?
    Kan man gömma värmaren bakom frigoliten eller blir det för varmt?
    HJÄLP!
  • Gäst

Hejsan.

Här är lite bilder och info som visar när jag byggde min friggo till 222an, samt länkar till 5-6 sidor med andra friggo bakgrunder.

Observera att inget andra länkar funkar på min sida.
    Började på den redan i mars men har inte haft tid att jobba med sidan efter det!

MVH Erik

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Prova också att söka på t ex frigolit här i forumet. När jag provade fick jag 170 träffar, det finns massor med information i ämnet.

Här finns också en artikel om frigolitinrednig hämtad från Ciklidbladet;
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• fisher_man
        Användare
        • September 2003
        • 78

Jag har läst att om man gör grunden i frigolit och sedan täcker det mad fincement med färgpigment i så behöver man inte göra något mer + att bakgrunden sjunker av tyngden så man inte behöver fästa den med så mycket silicon.
        Tror ni att det kan fungera?

Kommentar

• fisher_man
          Användare
          • September 2003
          • 78

Och vad kostar det att bygga en bakgrund ungefär?

Kommentar

• Tess
            Användare
            • June 2003
            • 29

Det står faktiskt en hel del prisuppgifter i Mickes länk, du kanske skulle testa att följa allas råd och kolla tidigare artiklar/trådar...?

Kommentar

• Marcus1979
              Användare
              • January 2003
              • 404

Jag har gjort nästan precis så. Jag limmade ihop 4st styrolit plattor på 5cm vardera så jag fick en 20cm tjock "lump" att börja på. Jag formade den med såg, kniv & gaffel. Sedan tog jag en värmepistol och rundade till och fick bort alla halv lösa små "frigolit bollar". Sedan delade jag den utefter en utav "skrevorna" mellan två stenar. Sen var det fincement med färgpigment, i mitt fall svart och mossgrön. Mycket grönt och lite svart på stenarna och tvärt om i skrevorna. För att skapa "skuggor". Jag körde tre lager men jag rekomenderar minst fyra då jag på ett par ställen fått små prickar utav synlig styrolit.
              Låt torka i ett par dagar och sedan är det bara att fästa på en väl rengjord bakruta. Eftersom jag delade min bakgrund behövde jag inte ta bort några stag utan sick istället lägga på lite mera cement i skarven när bakgrunden väl var på plats.
              Mitt kostade väl ca 3-400kr Då hade jag styroliten gratis men cement, färg och silicon köpte jag.
              Har tyvärr inga bilder på när jag gjorde den men resultatet finns på min zoonen sida...
              Mvh/Marcus
              960L Malawi

Kommentar

• fisher_man
                Användare
                • September 2003
                • 78

Ska man limma fast någon frigolitskiva i botten också?
                Kan man bygga in värmaren någonstans?

Kommentar

• fisher_man
                  Användare
                  • September 2003
                  • 78

Ungefär hur mycket husfix, färgpigment, lack och silicon behöver jag till ett ca 540l akvarium?

Kommentar

• Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

Det kan bli riktigt trevligt att bygga moduler i frigolit också. Håller själv just på med det. Man kan bygga dem på bordet framför sig och sedan para ihop dem till olika formationer i karet tills man är nöjd.

Här finns en artiklel om det hela:

mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Snygg bakgrund Erik.S!

Jag gjorde ungefär som du...men en stund efteråt ångrade jag att jag inte hade gjort utrymme för t ex ett innerfilter fack eller ett filterfack för ytterfilter delarna. Jag gjorde ändå så att ytterfilterslangar inte syntes, men jag hade kunnat göra det bättre.

Nu när jag inspirerats av andra och lärt mig lite av mina misstag så kommer mitt nästa frigolitprojekt bli betydligt bättre...(hoppas jag).

Din bakgrund har ett djup och en fin form som jag gillar...så du bör vara nöjd med den...*S*

Kommentar

• fisher_man
                        Användare
                        • September 2003
                        • 78

Kan man bygga in värmaren någonstans?
                        Och jag skulle gärna vilja ha ett svar på min material fråga, hur mycket man behöver.

Kommentar

• fredrikr
                          Användare
                          • October 2002
                          • 985

Helt otroligt att du inte orkat följa någon av länkarna - båda dina frågor finns utförligt besvarade där.

Nästa gång du vill ha information om något föreslår jag att du förtydligar att du inte kommer acceptera några länkar till information, utan kräver att andra sammanfattar informationen åt dig, med tydliga svar på dina specifika frågor, och presenterar resultatet på forumet.
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Gäst

Tackar Tricella

Jo jag är nöjd med min bakgrund även om jag nog skulle gjort en hel del saker annurlunda idag. (Som alltid med ens första bygge)

Jag har fyllt mitt "filter rum" med 2 pumpar och ca 10liter blå filter massa. Även en doppvärmare, men pumparna värmer så mycket att den bara är igång i dec,jan,feb ungefär.

Har nog nyare bilder, men inget jag scannat in på datorn.

Fredrik H.
                            Mycket intresant idé! Jag har funderat på om jag skulle göra små "filter moduler" till de mindre karen, men bara i hörnan bara för att dölja pump och filter massa. Och din sida visar att även "moduler" kan ge ett bra intryck!

MVH Erik

Kommentar

• fisher_man
                              Användare
                              • September 2003
                              • 78

man kan altså bygga in värmaren bakom frigoliten om man gör ett litet rum, hur stort ska det rummet vara?
                              Behöver man nån kanal ut så värmen kommer ut eller?

Och förlåt mej >>>FREDRIK<<< om jag har missat dessa detaljer på nån sida men jag har precis blivit medlem på det här forumet, så jag har inte riktigt kommit in i det hela!!!

Kommentar

Arbetssätt...