Fjärils Lek?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    Användare
    • July 2003
    • 77

Fjärils Lek?

Jag har precis startat upp ett 110 L (1 vecka gammal)(kolla gärna på min länk på Zoonen och kolla hur det ser ut). Där i har jag 6 Fjärilar och 1 Ancistrus. Nu undrar jag hur man får dem att leka. Jag kan tänka mig att jag har ett ph runt 7...hur får jag ner det lättast? De vill väl ha mindre i Ph? Det underlättar leken vad jag förstår. Sedan kanske de inte leker för att akvariet är så nytt med. När jag startade upp det använde jag 1/5 vatten från det gamla akvairet plus att jag vred ur lite filtermaterial.

Lite Lek-knep?
    OBS, alla kan ha fel ;]

240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
    110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
    70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
    40L: Ca 50 Palettyngel

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag har haft Fjärilscikliden och fick lek någon enstaka gång. Jag använde Ph sänkande material i ytterfiltret och fick sk "svartvatten". Tror det var torv men minns inte riktigt.

Man måste dock ha goda förutsättningar för att de skall leka och det kan ta lite tid innan de leker också. Vattenkvaliteten är det viktigaste när det gäller denna ciklid...tyvärr kan det även vara av livsviktig natur då jag har erfarenhet att denna ciklid snabbt kan dö om man inte uppfyller vissa krav.

Kommentar

• muppins
      Användare
      • September 2002
      • 96

Jag hade fjärilar en kort tid och fick dem att leka 2 gånger. Använde pH-sänkande medel och höll pH:t på ungefär 6-6,5.
      De började leka nästan direkt efter att jag höjt temperaturen någon grad till 27 grader...
      /muppins

Kommentar

• JohanW
        Användare
        • February 2003
        • 127

Att få dom att leka är inte det svåra. Det är att få ynglen att överleva.
        11 Pigeon blood
        9 VF nhamunda blue
        Ett gäng L-malar

Kommentar

Arbetssätt...