Crenicichla compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Pe
    Användare
    • June 2002
    • 15

    Crenicichla compressiceps

    Hej,

    Jag har fått ett tomt akvarium och började fundera om jag skulle kunna ha ett par av dessa fiskar det.

    Förhållandena som jag tänkte ha är följande:
    Akvariet är 80 cm långt och är på 110 liter. Pumpen har en kapacitet på ungefär 300-400 liter/timmen. pH kommer ligga mellan 6.0-6.5 och genom att använda alkottar.
    Akvariet kommer vara intrett med sand blandat med fint grus, stenar, rötter och 5 kokusnötter. Snabbväxande växter kommer användas för att ta upp så mycket näring som möjligt.
    Andra fiskar i akvariet vet jag inte om jag ska ha. I så fall någon stryckfisk(mat?) och eventuellt några små ciklider i början för att få paret att rikta sina aggresioner mot andra än mot varandra.

    Jag undrar om det skulle kunna vara möjligt att hålla ett par compressiceps. Det som jag ser skulle kunna vara problem är att akvariet inte är tillräckligt stort och därför skulle de vara svårt att få dem att bli ett "par" istället för att bråka med varandra. Vad tror ni?

    Mvh
    Martin Persson

    Mvh
    Martin Persson
  • Jonte_Maskin
    Användare
    • August 2003
    • 59

    #2
    Alldeles för litet akvarium för dessa fiskar!

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #3
      testa.
      har tre i ett 180L. de är snälla nu när de satt upp rangordning. är iofs rätt mycke annan fisk däri nu, tex ett par VF rivulatus och tetror som avleder aggressivitet. Den 4:e compressicepsen fick jag dock flytta då han vart för hårt mobbad.
      fish r friend

      Kommentar

      • epoxy

        #4
        tjo!

        Släppte ner den fjärde gäddan (en hane)som har ätit upp sej nu under en tid till d övriga gäddorna, det slutade i katastof genom tvärdöd efter en timmes brutal mobbning av den domenerande gädd-hanen... men honorna mår fin-fint fortfarande =)

        Kommentar

        • Onkel Zeb

          #5
          Jag har ett par C. compressicepsar i ett 80 liters, de vallar runt sin första kull ungar just i detta nu.
          Från början skaffade jag 6st och hade dem i ett 222 liters, två parade ut och jag flyttade dem till 80 litar'n bara för att ha dem någonstans medans jag inredde ett större kar tänkt till lekakvarium. Onödigt, visade det sig, de lekte i det lilla akvariet utan att bry sig om mina förberedelser. Jag hade tänkt att ph-sänka och torvfiltrera och allt vad som kunde tänkas behövas, men nu slog de till och bildade familj rätt i kranvattnet pH 7.4 dH runt 4, jag tror kH't ligger kring 4 också det, ledningsförmågan vet jag icke (norrköpingsvatten).
          Jag har läst (Römer) och finner det troligt att nyckeln till lyckad lek är just att man börjar med ett gäng och låter dem para ut sig efter eget tycke och smak. Det funkade för mig i alla fall

          Kommentar

          • Martin Pe
            Användare
            • June 2002
            • 15

            #6
            Tack för era svar.
            De flesta källor rekomenderar ett större akvarium till fiskarna förutom Frank Warzel som skriver på flera ställen att ett 80 liters räcker bra för ett par. Problemet är kanske att man måste få dem att para ut sig först?

            Jag ska i alla fall försöka med ett par och har inrett akvariet nu. Får hoppas att det går bra...Har man tur så kan urskilja ett par i affären.

            Martin Pe
            Mvh
            Martin Persson

            Kommentar

            Arbetssätt...