Gissa vilken fisk? ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #91
    Fiend:

    Varför har du plockat bort "din bild" om du nu själv inte är orolig för att du gjort något övertramp.

    Jag hittade det andra forumet som du skrivit på och detta är ett utdrag av det som stod där:

    citat:Hej!

    Jag har i Photoshop ritat av en bild (de syns att jag inspirerats utav bilden) som jag funnit på nätet. Är det något copyrightbrott i detta?

    De är inte 100% identiska och det syns klara skillnader i bilderna och jag har inte använt en gnutta från den andra bilden i min, utan helt enkelt suttit och jämfört mått, mönster osv och sen gjort en egen bild.
    citat:Men det vore ju en helt annan sak om man ritade en räv som slickar sig på tassen, precis som en annan räv gör på exakt samma sätt på ett känt fotografi.
    Men då det gäller en fisk från sidan som i princip bara kan se ut på ett sätt så?
    I detta forum har du sedan försvarat dig med detta:

    citat:Jag har inte bearbetat och modiferat något fotografi!. Kom inte och påstå nåt annat, för då är ni ute och cyklar.
    Jag har inte laddat hem det fotografit från zoopet.com heller.
    citataken är den att jag inte har ritat av fotografiet i detalj, utan enbart inspirerats av former och färger på fotografiet. Vem som helst kan se att det varken är samma vinkel, färgteckning, eller mönster på den bild som jag ritat och den som zoopet.com har.
    Vill också påpeka att jag var in på din hemsida och den var snygg med fin layout och funktionalitet.

    Kommentar

    • fiend
      Användare
      • September 2003
      • 272

      #92
      citat:Ursprungligen skickat av Tricella
      Varför har du plockat bort "din bild" om du nu själv inte är orolig för att du gjort något övertramp.

      Vill också påpeka att jag var in på din hemsida och den var snygg med fin layout och funktionalitet.
      Jag tog ned bilden för att det upprörde folk och för att jag vill invänta ett svar från Kjell först, innan jag gör en officiell version som jag väljer att posta här så ni slipper gorma så mycket. Min "skiss" som jag visade för er på zoopet.com var mer för att få synpunkter och inspiration, men jag hade nog hellre postat det på ett grafiskt forum då jag inte fått någon nämndvärd kritik för hur jag ska utveckla bilden, utan snarare blivit påhoppad här.

      Ang det andra du skrev. Vad ville du ha sagt med det? Det står inte helt klart för mig vad dina citeringar av mina inlägg skulle innebära för nåt nytt i diskussionen?

      Ang hemsidan, tack!

      Mvh Fredrik
      http://www.fiend.nu - min egen sida
      http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #93
        Maken till diskussion har jag aldrig stött på tidigare, varken på ciklid.se eller nån annanstans. Jisses, alltså. Detta var sista ordet från mig, tack o hej.
        /Hasse

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #94
          Blir man haffad med handen i syltburken, så är det väl bara att ge sig! Blir ytterst förvånad att denna disskution fortfarande pågår.
          Har varit ute och njutit av musik under Uppsala kulturnatt, och upptäcker att detta ämne harvas fortfarande. Kryp till korset Fiend, och be om nåd! Börja skapa egen original konst! Använd fantasin!
          Äh, skål på er pojkar...

          Men, trots allt, jag kan inte neka till att orms elaka och träffsäkra inlägg fortfarande är extremt underhållande...
          Anders L

          Kommentar

          • fiend
            Användare
            • September 2003
            • 272

            #95
            citat:Ursprungligen skickat av anli

            Blir man haffad med handen i syltburken... Kryp till korset Fiend, och be om nåd! Börja skapa egen original konst! Använd fantasin!
            Äh, skål på er pojkar...
            Handen i syltburken? Jag må erkänna att det var dumt av mig att vara lat och rita en snarlik form på fisken som den på zoopet.com. Kunde lika gärna ha ritat en helt egen form, men detta har jag dock erkänt och jag vet inte om jag har uttryckt mig på nåt annat sätt?

            Jag använder fantasin, men då det gäller att rita en akvariefisk som jag knappt vet hur den ser ut och som inte kan variera så väldigt mycket (relaterat till abstrakta och fantasisaker) så är det svårt att få utlopp för fantasin på just denna.
            Vill du ha typexempel på "fantasy" och "sci-fi" och andra bilder som jag ritat där det verkligen syns att man använt fantasi?

            Skål och botten upp!

            Mvh Fredrik
            http://www.fiend.nu - min egen sida
            http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

            Kommentar

            • kilova
              Användare
              • April 2002
              • 327

              #96
              Man ser ju tydligt vilka som har behov av att göra sig viktiga här.....Släpp det här ämnet nu. Barnungar
              Tropheus moori golden kazumba F1
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
              Tropheus moori bärnsten F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #97
                citat: Man ser ju tydligt vilka som har behov av att göra sig viktiga här.....Släpp det här ämnet nu. Barnungar
                Undrar just vilka som den "duktiga" Kilova syftar på med sitt förolämpande och överlägsna uttalande?

                Tycker du inte om ämnet eller diskussionen så behöver du inte blanda dig in i den med en sådan nedsättande attityd.

                Jag kan hålla med om att tråden blivit tjatig, men det är helt beroende på att fiend inte sett sitt "kreativa artisteri" som ett övertramp på copyright.
                Jag har kanske gjort några inlägg för mycket i denna diskussion, men det är som sagt valfritt av alla att läsa eller att delta.

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #98
                  instämmer helt med Tricella, om jag råkar tycka att en tråd är trist så hoppar jag helt enkelt förbi den...
                  Och absolut inte förlänger den med fler inägg i onödan!
                  Anders L

                  Kommentar

                  • sillstryparn

                    #99
                    Egendom är stöld!

                    So long suckers!!!!
                    Sillstryparn

                    Kommentar

                    Arbetssätt...