Gissa vilken fisk? ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiend
    Användare
    • September 2003
    • 272

    #46
    citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

    Han har nog inte bilden kvar på sin sida längre därför får du fel meddelande...
    Jag har tagit ned den för tillfället. Ritar en ny fisk (dock en ung oscar) med samma grundstomme som den gamla. Väntar på svar från olika håll. Då jag får dem så kommer länken att fungera igen.

    Orkar tills dess inte ta några diskussioner om detta då det är ganska så meningslöst att lyssna på hur folk kastar skit över en, istället för att ge råd och tips på hur man ska gå tillväga för att lösa detta.

    Men vill nån se bilden, så kan man skicka mig ett mail på fiend@fiend.nu så kan jag visa den.

    Tack för mig.

    Mvh Fredrik
    http://www.fiend.nu - min egen sida
    http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #47
      här är ett par råd:

      stjäl inte copyrightat material som du publicerar som ditt eget.

      när du blir solklart påkommen, slingra dig inte som ett barn som blir påkommet med att snatta godis på ica, stå för vad du gjort som en vuxen mäninska.

      ärlighet vara längst.
      fish r friend

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #48
        Man kan också ta kontakt med copyright-innehavaren och fråga snällt om man får låna bilden för det syftet man tänkt sig. Det brukar oftast inte vara något problem så länge det inte handlar om kommersiell verksamhet. Det är viktigt att fråga först.

        /Hasse

        Kommentar

        • Juanito
          Användare
          • May 2002
          • 180

          #49
          Ett par frågor till innan jag ger mig för Fredrik H.

          Om du denna "piraten" klart och tydligt påpekat att inspirationen från bilden kommit från din bild och inte påstått att det varit ett orginal utan en efterapning hade du då haft samma möjlighet till ersättning?

          Kommer 50 års lagen in här också?

          Jag hade faktist tänkt mig att gå till väga på ett liknande sätt för att få tag i bilder att sätta upp på min hemsida eftersom jag inte har tillgång till en digital kamera och att ta kort med vanliga system kameror blir väldigt dyrt när man inte är van innan man lärt sig hur man skall fotografera för bästa resultat för att inte tala om att man måste införskaffa Dia scanner/Flatbädds scanner till minst samma pris som nogrlunda bra digital kamera.

          juanito

          Kommentar

          • fiend
            Användare
            • September 2003
            • 272

            #50
            citat:Ursprungligen skickat av orm

            här är ett par råd:

            stjäl inte copyrightat material som du publicerar som ditt eget.

            när du blir solklart påkommen, slingra dig inte som ett barn som blir påkommet med att snatta godis på ica, stå för vad du gjort som en vuxen mäninska.

            ärlighet vara längst.
            Ganska komiskt av en Orm att påstå att man inte ska slingra sig
            Skämt å sido, jag vill att du bevisar och berättar för mig hur jag har stulit något? Jag publicerar enbart det som jag själv till 100% har ritat. Så också i detta fall.

            Jag står helt klart för vad jag gjort. Men jag tror inte du påstår nåt annat, eller?

            Mvh Fredrik
            http://www.fiend.nu - min egen sida
            http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #51
              Hade Fiend sagt så här: "jag har gjort en grafisk design med en bild från zoopet som grund, vad tycker ni om den?", då hade det varit ok för mig. Om han dessutom kollat med Kjell, så hade det varit ännu bättre. Men det hade varit väldigt dumt, för då hade jag missat den här skrattfesten. Underbart att få starta helgen så här!
              Skål på er allihopa, jag tar mig ännu en torvwhisky!
              Anders L

              Kommentar

              • ossism
                Användare
                • August 2003
                • 108

                #52
                citat:Munnen osv är nästan identisk (längd, form etc) för att jag suttit och jämfört min bild med orginalet
                eller
                citat:, jag vill att du bevisar och berättar för mig hur jag har stulit något? Jag publicerar enbart det som jag själv till 100% har ritat. Så också i detta fall.
                hur ska du ha det?
                1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                Kommentar

                • fiend
                  Användare
                  • September 2003
                  • 272

                  #53
                  citat:Ursprungligen skickat av ossism
                  hur ska du ha det?
                  Jag har inte stulit något. (säg vad jag har tagit/snott/stulit? Stjäl gör jag inte) Så som jag ser det är det inte något som jag stulit från den andra bilden. Däremot så har jag nästan likadana former på fisken på zoopet.com (om man roterar, skalar om, ändrar lite perspektiv och i övrigt mixtrar om min bild). Har du sett bilden Ossism?
                  Har sökt lite på andra bilder av unga påfågelsciklider på nätet och hittat ett par andra bilder som också visat sig ha "nästan" samma form som min fisk. Hoppsan, jag måste ju ha stulit dem också?
                  Eller, hoppsan, kan det vara så att påfågelsciklider ser ut sådär?

                  Vart går gränsen över hur "nära" en bild man kan ligga? Ifall min mun hade varit 5 mm längre, eller om stjärtfenen varit 2 cm längre, eller om jag haft fyra extra fenor?

                  Ska man kolla runt på nätet efter unga påfågelsciklider, skala om dem, ändra perspektiv och rotera dem och se ifall alla fiskarna inte "ser ut" att ha nästan identisk form som min fisk?
                  Då tror jag att många fiskar kommer att se rätt snarlika ut :/
                  Och jag kan ju inte ha "stulit" allihopa?

                  Mvh Fredrik
                  http://www.fiend.nu - min egen sida
                  http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

                    #54
                    Det står var och en konstnär, oavsett om han är målare, fotograf, skulptör, dansare eller sångare, fritt att stämma den som man anser har inkräktat i ens utrycksform och stulit något av värde. Det är sedan upp till rätten att avgöra hur det står till.

                    Det finns inget som säger att bilden måste vara stulen på något särskilt sätt. Den behöver inte vara kalkerad eller kopierad med hjälp av photoshop eller så. Det räcker att en person tittar åt ett visst håll eller håller handen på ett visst sätt i ett målat porträtt som liknar ett foto. Om inte fotografen blivit tillfrågad så kan han vinna rätt till ersättning.

                    Här ser ni ett annat fall som jag har råkat ut för. 1990 tog jag en bild på tjurfäktaren José Miguel Aroyo "Joselito". Oavsett hur provocerade ni kan tänkas bli av ämnet så visade det sig att min bild var riktigt bra. Den användes i ett antal reportage och slutligen dök den upp som affisch inför en tjurfäktning i Sevilla 1998 när jag bodde där. Jag stämde tjurfäktningsarenan upp över öronen och fick rätt. I detta fallet blev jag kontaktad av de ansvariga och vi gjorde upp "i godo".

                    Här ser ni hur arg jag blev...och hur bilderna ser ut. Döm själva.



                    mvh,


                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • B-Lunn
                      Användare
                      • April 2003
                      • 47

                      #55
                      Och nu är det väl egentligen inte så att du har "nästan" samma form. Du har exakt samma form, utan att göra några större eller särskilt svåra ändringar på din bild så har man vips fått fram zoopets bild (konturmässigt). Visst är påfåglar lika, men jag tror det är rätt svårt att "råka" ta två bilder där dom har exakt samma förhållande till kameran, fenorna likadant utspännda, befinner sig i samma rörelse och dessutom råkar ha munnen till viss del öppen.

                      För min del spelar det ingen roll om du ritar en påfågel med zoopets bild som mall (där du klippt ut konturerna), men det är väl ingen mening att fortsätta förneka det. Skicka bilden till Kjell och säg att du har ritat den utifrån en bild från zoopet och hör om du kan få använda den på din hemsida. Bildmässigt blir det ju ändå en väldig skillnad på ett foto och en animation. Och det är ju i övrigt en snygg bild.

                      Kommentar

                      • fiend
                        Användare
                        • September 2003
                        • 272

                        #56
                        citat:Ursprungligen skickat av B-Lunn
                        ...Skicka bilden till Kjell och säg att du har ritat den utifrån en bild från zoopet och hör om du kan få använda den på din hemsida. Bildmässigt blir det ju ändå en väldig skillnad på ett foto och en animation. Och det är ju i övrigt en snygg bild.
                        Är redan steget före. Var länge sen jag mailade till Kjell om just detta
                        Har dock inte fått något svar än. Är bland annat det som jag sitter och väntar på. Sen får vi se vad han säger.

                        Har dock börjat rita om och ändra formerna på bilden så de inte utgår från en "exakt" modell av zoopet.com-bilden. Då jag är klar och då detta "mål" är uppgjort så kommer jag att lägga ut den bilden här, samt på min hemsida

                        Mvh Fredrik
                        http://www.fiend.nu - min egen sida
                        http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #57
                          Om du hade talat om för alla här att du hade mailat Kjell F om detta så behövde denna tråd inte bli så lång.

                          Sedan verkar det ju som om du hade känslan av att det kanske föll in på copyright området och då är handlingen än konstigare att du publicerade en bild som liknar originalet innan du fått klartecken av upphovsman.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #58
                            En annan diskussion på samma tema;
                            Hejsan, en kompis till mig tänkte använda sig av en bild som han inte har rättigheter till vår skolas portal (hemsida). Enligt vår lärare i virtuell design är detta lagligt om man manipulerar bilden tills man inte känner igen den längre... (vill gärna ha svar på om han har rätt här...
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • ossism
                              Användare
                              • August 2003
                              • 108

                              #59
                              jag var säkert bland dom första som såg bilden efter att du la ut den på zoopet. jag tycker att du har ritat av en fisk punkt slut. jag bryr mej inte om paragraferna men jag irriterar mej på sånna som inte kan stå för det dom gjort. ville du ha applåder för "ditt" verk? var det därför i första hand som du la ut den?
                              1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                              Kommentar

                              • fiend
                                Användare
                                • September 2003
                                • 272

                                #60
                                citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                                Om du hade talat om för alla här att du hade mailat Kjell F om detta så behövde denna tråd inte bli så lång.
                                Kanske det. Men ingen frågade heller om jag hade pratat med Kjell? Ganska intressant att se hur folk är snabba på att kasta skit över en, utan att ens kolla om jag hade pratat med Kjell?

                                Nåja. Väntar fortfarande på svar..
                                Får se när/om han svarar.

                                Mvh Fredrik
                                http://www.fiend.nu - min egen sida
                                http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                                Kommentar

                                Arbetssätt...