Gissa vilken fisk? ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #31
    fiend: så du tror altså att
    citat:
    ett av våra foton av Fritjof Nilsson Piraten
    är en bild på en pirat? hahaha herre gud. Jag vet inte om jag ska skratta åt dig eller gråta för dig.
    fish r friend

    Kommentar

    • fiend
      Användare
      • September 2003
      • 272

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av B-Lunn

      citat:Och ifall man lägger bilderna under varandra så finns det nästintill inga likheter i dem.

      Varken färger, skalan, vinkel eller nåt överensstämmer med orginalbilden. =)
      Prova själv och se..
      Jag skulle nog vilja påstå att om man lägger bilderna på varandra speglar och roterar din bild, ändrar lite på vinkeln och storleken (bibehåller alla proportioner osv) så är det exakt samma bild förutom små justeringar som tex teckningen. Tillochmed munnen är exakt! Detta är inte alls svårt att göra med tex photoshop och det är väldigt tydligt att du klippt ut orginalbilden på zoopet och gjort den mer "animerad". Så du bör nog trots allt fråga Kjell om det är ok att använda zoopets bild.
      Jag må tillägga att formen är helt klart inspirerad utav den. Munnen osv är nästan identisk (längd, form etc) för att jag suttit och jämfört min bild med orginalet. Vill att formerna ska vara korrekta. Annars är det lätt att munnen ser ut som en guppys, eller att fenorna ser konstiga ut.

      Nu har jag dock tagit ned bilden och ritar om den så att varken former, eller färgteckning kommer att påminna om zoopet.com-fisken. Har sett lite fler olika bilder på nätet och kommer att jämföra zoopet.comfisken med de andra fiskarna för att dra upp vilka "regler" som gäller för fiskformerna och sen helt och hållet köra fritt kring det.

      Nöjda?

      Mvh Fredrik
      http://www.fiend.nu - min egen sida
      http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #33
        citat:
        Munnen osv är nästan identisk (längd, form etc) för att jag suttit och jämfört min bild med orginalet
        Case closed
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • fiend
          Användare
          • September 2003
          • 272

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

          citat:
          Munnen osv är nästan identisk (längd, form etc) för att jag suttit och jämfört min bild med orginalet
          Case closed
          Case closed med vilket resultat?
          Det är inget brott att ha en form på munnen som som är nästintill identisk i längd och form med en annan bild. Ifall du ritar en räv och det visar sig att öronen har samma proportion som på en annan räv, man kan säga att det är ett brott då?

          Mvh Fredrik
          http://www.fiend.nu - min egen sida
          http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

          Kommentar

          • fiend
            Användare
            • September 2003
            • 272

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av orm

            fiend: så du tror altså att
            citat:
            ett av våra foton av Fritjof Nilsson Piraten
            är en bild på en pirat? hahaha herre gud. Jag vet inte om jag ska skratta åt dig eller gråta för dig.
            Du kan nog skratta med mig, för det gör jag. Såg verkligen inte det. Ber om ursäkt för feltolkningen i det inlägget

            Mvh Fredrik
            http://www.fiend.nu - min egen sida
            http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #36
              Vilken fredagsunderhållning, så här mycket har jag inte skrattat på länge... underbart, vilken läsning! Det här blir en klassiker av guds nåde!
              Anders L

              Kommentar

              • B-Lunn
                Användare
                • April 2003
                • 47

                #37
                Dina former är dock inte nästintill likadana som zoopetbilden. Dom är samma! Jag testade i photoshop att lägga in din bild som ett lager och zoopets som ett. Om man justerar in bilderna så att dom ligger mitt för varandra så ändras formen på fisken ingenting när man byter mellan bilderna. Färgteckningen är däremot din egen, och du har ju lyckats få fisken tredimensionell på ett snyggt sätt. Men jag skulle bli MYCKET förvånad om du har ritat konturerna på fisken själv och inte bara använt magnetlasso eller likanande verktyg.

                (ps, jag tog bort bilderna efter detta test för att inte bryta mot någon lag, vilket jag kanske redan hade gjort iofs... )

                Kommentar

                • elof
                  Användare
                  • May 2002
                  • 225

                  #38
                  seriös tråd. pinsamt.
                  MVH Simon

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #39
                    Pinsamt? ja, kanske men skitkul, inte så ofta man får vara med när någon åker dit så där klockrent!

                    ps Gosattas tavla var kul den med fniss ds
                    Anders L

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      *s* Avböjer att medverka (för en gångs skull säger nog många inkl mig själv). Det är dock rolig läsning som det nämnts tidigare.

                      Kommentar

                      • Juanito
                        Användare
                        • May 2002
                        • 180

                        #41
                        Visst kan man få exakt form efter orginalet och endå ha ritat allt själv.

                        Printa ut bilden på fisken. Använd en Wacom pad med tryck känslig penna till datorn och det är din lilla kopia på Mona-Lisa. Och hur många lagliga Mona-Lisa kopior finns det inte?

                        Jag är säker på att om jag ritar bilden helt själv och då målar av en annans målning eller fotografi så kan ingen anklaga mig för stöld så länge jag inte påstår att den tekning jag har gjort är orginal målningen av "Mona-Lisa".

                        Jag får till och med sälja mina Mona-Lisa kopior så länge jag inte påstår att mina kopior är orginalet.

                        Det kan ju hända att lagen behandlar fotografier annorlunda än målningar gjorda med acryl färger eller olje färger. Men så vitt jag kan förstå så skulle samma regler gälla här.

                        I och för sig orkade jag inte läsa igenom Fredrik.H. inlägg eftersom jag för tillfället inte gör några plagiat även om jag äger en wacom pad med penna.
                        juanito

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

                          #42
                          angående mona-lisa.

                          Verk av alla dess slag (musik, konst, kläder etc. etc.) är skyddat enligt internationell lag i 50år efter att upphovsmannen har dött (eller efter att verket är skapat kommer inte ihåg exakt). Det är därför det tex. finns så OTROLIGT mycket billiga cd skivor med klassisk musik och inte med modern musik.
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1884

                            #43
                            Där har du fel Juanito. Bara du skissar lite med en blyertspenna och det liknar en aning någon av mina bilder så kan jag kräva dig på pengar. Det i denna tråden, nu mera klassiska "Piraten-exemplet" var ett sådant fall. Det var en liten, liten blyertsteckning som inte var särskilt lik. Gubbens basker satt tex helt annorlunda. Hans ögon och det sätt han höll käppen på var hämtat ifrån vår bild och det räckte.

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #44
                              Var är denna omtalade bild som ni diskuterar om både här och på zoopet?... Jag får bara ett felmeddelande då jag klickar på länken.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Henrik Dehlin
                                NCS Medlem
                                • September 2002
                                • 1913

                                #45
                                Han har nog inte bilden kvar på sin sida längre därför får du fel meddelande...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...