citat:Ursprungligen skickat av Tricella
Menar du verkligen det du skriver? Hur kan du missförstå de regler som finns angående copyright? Du kan givetvis INTE ta ett foto utan tillåtelse av upphovsmakaren på dataskärmen som är det foto som någon annan har copyright till och sedan kalla den din egen.
Menar du verkligen det du skriver? Hur kan du missförstå de regler som finns angående copyright? Du kan givetvis INTE ta ett foto utan tillåtelse av upphovsmakaren på dataskärmen som är det foto som någon annan har copyright till och sedan kalla den din egen.
"Om personen sedan skulle skicka bilder som du på sin bakgrund så faller inte detta in på copyright då bilden är tagen av upphovsmannen (den som gjort bakgrunden). "
Nu ska vi se. En kille har gjort en bakgrund utifrån en mall på en BTN-bakgrund. Jag har gjort en bild utifrån en mall på några bilder (bla zoopet.com-bilden). Ser ingen skillnad mellan de två liknelserna?
Killen med bakgrunden tar kort på den bakgrund som han gjort, skickar upp dem på nätet och visar här. Min bild är redan digital så jag väljer att också visa den här. Nu skrev du här tidigare: "faller inte detta in på copyright".
citat:
Om du LÄSER igenom det jag skrev om BTN exemplet så förstår du nog vad jag menar. Du kan göra en exakt kopia av BTN hemma i ditt hem, men direkt du tar foto för publikation eller om du säljer den så har du överträtt de regler som finns angående copyright och upphovsskydd.
Om du LÄSER igenom det jag skrev om BTN exemplet så förstår du nog vad jag menar. Du kan göra en exakt kopia av BTN hemma i ditt hem, men direkt du tar foto för publikation eller om du säljer den så har du överträtt de regler som finns angående copyright och upphovsskydd.
Själv är jag övertygad om att man inte kan göra en identisk BTN-bakgrund och sen hävda att det är en egen produkt. Däremot så kan man inspireras utav den. Och det är det som jag har gjort.
Ingen kan ha copyright på hur en fisk ser ut, eller en solnedgång, eller stortorget i Gamla stan etc.
citat:
Fiend´s foto var taget av zoopets original på zoopet.com...som han senare bearbetade och modifierade. Det hade inte varit några problem så länge han hade tillåtelse att använda fotot (ladda ned från hemsidan).
Fiend´s foto var taget av zoopets original på zoopet.com...som han senare bearbetade och modifierade. Det hade inte varit några problem så länge han hade tillåtelse att använda fotot (ladda ned från hemsidan).
Jag har inte laddat hem det fotografit från zoopet.com heller.
Mvh Fredrik
Kommentar