Fota fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ett tillfälle när blixt verkligen ger dåligt resultat är när det är en fisk med iridiscerande färger - de blir självlysande!
    En av de mest 'fake' bilder jag har är på denna neonregnbågshane; i verkligheten var fisken helt uniformt färglöst mellangrå: http://mikes-machine.mine.nu/DSCN4005_red.jpg

Neolamprologusarna på min hemsida har också mycket tydligare blå strimmor än de egentligen hade, och jag har fortfarande inte lyckats ta en bild av mina lyktögon som alls ser ut som fisken gör i verkligheten.

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

För att kunna tala om hur en fisk ser ut i "verkligheten" så måste man väga in ett ganska stort antal faktorer angående den belysning som används vid det tillfälle som man anser att "verkligheten" återspeglas.

I de allra flesta fall så anser man rent fotografiskt att just blixt är det som är trognast mot det "verkliga" färgspektrat. Blixten är alltså ämnad för att åtege färgerna så som man ser dem i "dagsljus". Vid över eller underexponering sticker ofta färgerna iväg åt olika håll men det är inte blixtens fel.

Då en så komplicerad sak som ett fiskfjäll, som ju har den ganska unika egenskapen att det återger olika färger beroende på från vilket håll ljuset träffar det, återger ljuset så blir det minst sagt besvärligt att analysera vad som ligget till grund för resultatet.

En akvarist upplever sina fiskar på ett visst sätt beroende på den belysning under vilken han dagligen betraktar sin fisk. En blixtbild av denna ger givetvis en helt annan färgtemperatur som inte alls känns igen av akvaristen. Det blir svårt att säga vad som är rätt eller fel färg i detta fallet. Man får nog mer tala om vad som faller eller inte faller en på läppen.

Bilden som Mike tar som exempel ser ut på det viset för att blixten träffar den från en viss vinkel och inte för att det är en blixt. Om fisken ska upplevas så som Mike är van vid att uppleva den så måste ljuset falla in i den vinkel som Mike upplever som naturlig. Detta oavsett om det är blixt, lampa eller solljus.

mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

citat:[i]Bilden som Mike tar som exempel ser ut på det viset för att blixten träffar den från en viss vinkel och inte för att det är en blixt. Om fisken ska upplevas så som Mike är van vid att uppleva den så måste ljuset falla in i den vinkel som Mike upplever som naturlig. Detta oavsett om det är blixt, lampa eller solljus.
        Det är riktigt, men i våra akvariet, liksom i naturen, kommer ljuset nästan utan undantag uppifrån, och då ser inte exv en neonregnbåge ut som den gör på bilden. Detsamma gäller många av de bilder man ser på iridiscerande fiskar - den färgstyrkan får man sällan eller aldrig i akvariet.
        Det är egentligen ingen skillnad jämfört med den bild på en jaguarciklid som visades tidigare i tråden - även där var skillnaden mer intensitet och vinkel på infallande ljus, än fel vitbalans - men skillnaden mellan blixtfotot och upplevt utseende blir extra stor med iridiserande fisk.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jag har ingen teknisk förklaring varför det blir som det blir, det enda jag vet är att fiskarna inte ser ut som de gör då jag använder den inbyggda blixten då jag tittar in i akvariet. Bakgrunden, gruset, rötter och växter får också ett helt annorlunda utseende. Det var därför som jag slutade använda den inbyggda blixten.

Jag har aldrig provat använda externa blixtar men jag antar att utseendet på fiskarna blir väldigt likt det då man kör utan blixt eftersom ljuset från blixtarna då kommer uppifrån precis som från akvariebelyasningen, förutsatt att man placerar blixtarna ovanför akvariet givetvis... Så snart jag har hittat några vettiga slavblixtar som inte är för dyra men som samtidigt är bra så ska jag göra en utförlig test för att avgöra vilken metod som åtminstone faller mig själv bäst i smaken, externa blixtar eller utan blixt. Tillsvidare så tragglar jag vidare utan att använda blixt även om man ibland måste sitta i några timmar för att få den där riktigt bra bilden...

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Jag ser att jag var oklar, också... Jag menade inte att blixtar är dåliga, bara att _inbyggd_ blixt ger onaturligt starka iridiscerande färger, eftersom blixtljuset faller från fronten av akvariet, och nära linsen.
            Tvärtom tycker jag att en eller ännu hellre två externa blixtar är de bästa tillbehör man kan ha vid akvariefotografering.

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Jag testade precis lägga till en extra lysrörsarmatur på ett av mina kar, kolla in den här bilden.
              ISO 100 och knappt någon korrigering av färg eller ljusstyrka i efterhand, jag kunde t.o.m köra bilden i en högre upplösning utan att skämmas.

Så fläska på med mer ljus när ni ska fotografera, det gör underverk.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

mmmm, väldigt snyggt. Men jag får känslan att fisken är lite nära så du har inte fått skärpan helt 100 procentig. Stämmer det?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

Nu låter det på mig som att det var dålig skärpa. Det var det ju absolut inte. Skärpan är bra men det känns som att den skulle kunna bli lite bättre, iaf på den bakre delen av fisken.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Du är skarpögd. Men det stämmer, ju högre upplösning man har ju mindre fel lägger man märke till och den oskärpa man kan se på vissa ställen är troligtvis rörelseoskärpa eftersom jag inte kan ställa in slutartiden, ju närmare man står ju mindre behöver fisken röra sig för att det ska bli lite suddigt. Sedan så blir skärpedjupet väldigt kort ju närmare man står eftersom allt sker med automatik på min kamera, i extremfallen så är det bara fiskens huvud som är skarpt medan hela bakdelen är suddig.

Hur som helst så är det svinkul att fotografera nu när kameran hänger mer lite bättre, allt sker ju med automatik på min kamera så ju bättre ljus man har ju snabbare blir slutartiden och ju lägre ISO kan man köra med osv.
                    Mer bilder är på väg, nu på yngel i storleken 3-4cm. Vänta en liten stund...

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Vi börjar med de mindre bra...

Citrinellumciklid(eventuellt någon korsning), 3cm.

Citrinellumciklid(samma skumma variant som ovan), 5cm

Och sedan fullträffen.
                      Carpinte, 4cm, högre upplösning.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...