Fota fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

Jag skulle vara _väldigt_ nöjd om jag hade tagit de bilderna du tagit, FI, med eller utan blixt. Det största lyftet med blixt är väl sedan att lättare kunna ta bilder av fiskar som rör sig.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

fredrikr: Tackar.
      Kruxet är just det att jag kanske tar 100 bilder för att få 10-20st bilder som är värda att spara, resten är bara suddiga... Med ett par externa blixtar så borde man få ut betydligt fler bilder i bra kvalitet och det är detta som är bonusen då man använder blixt.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

Fredrik Isaksson kör du med eller utan blixt ?? när man kör utan tycker jag att det blir mega lätt suddigt =(

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

jag kör utan blixt men kommer nog att gå över till externa blixtar så snart jag har hittat några som är tillräckligt billiga och bra. Ser man till att fiskarna står stilla innan man trycker av så går det bra utan blixt, det svåra är att fota fiskar som simmar... då blir det lätt suddigt, antingen på fisken eller på bakgrunden.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• B-Lunn
            Användare
            • April 2003
            • 47

Håller med om at FI:s bilder är skitbra!! Har försökt fota mina fiskar utan blixt också och det är inte ofta man får en bild som inte blir suddig. Fast jag tror FI har en liten fördel av att hans fiskar är så stora, man måste komma så nära mina små pluttefiskar för att få en hyfsad helbild och även pyttesmå rörelser märks då väldigt tydligt (är nog inte alldeles superstadig på handen själv heller ). Jag har märkt att man ibland kan få hyfsade bilder med blixten om man fotar snett mot akvariet, vid vissa vinklar så reflekteras allt blixtljus bort från kameran så att de inte syns.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Det är väl framför allt rörligheten i akvariet som ställer till problem. Med olika Malawis i storleken 10cm simmande hit och dit så är det inte lätt att få foto på ensam stilla"stående" fisk.

Jag tror också att FI har en fördel pga storleken på de fiskar han har och den lilla mängd fisk (jämfört med Malawi/Tanganyika) som finns i karet.

Fotona är dock riktigt bra och jag tittar länge och gärna...

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Det är väl framför allt rörligheten i akvariet som ställer till problem. Med olika Malawis i storleken 10cm simmande hit och dit så är det inte lätt att få foto på ensam stilla"stående" fisk.
                Måste i det sammanhanget visa en bild jag tog förut...

Fisken, en cirka 2 kilos gråsej, simmar ganska snabbt, och jag panorerade efter den med kameran och hyfsat lång slutartid - och till min enorma häpnad lyckades jag få ögat skarpt. Får man bara ögat skarpt så funkar bilden, och faktiskt tycker jag oskärpan lyfter fram vilket kraftpaket den här fisken är.

Hmm... Ser att zoopet verkar ha problem med länkar med svenska tecken i. Klipp & klistra in länken i browsern så funkar det.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jo jag har definitivt en fördel när det gäller både storleken på fiskarna och rörligheten i karet, jaguarcikliderna simmar definitivt inte lika mycket som malawiciklider, skulle de göra det så skulle förmodligen hälften av vattnet ligga på golvet ganska snabbt... ;D
                  Skämt åsido, även om fiskarna simmar runt en hel del så stannar de flesta fiskarna upp någon gång och det är just precis då som det gäller att vara framme med kameran. Jag skulle vilja påstå att tålamod är en av de viktigaste egenskaperna man bör ha när det gäller att fotografera akvariefiskar.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

Det är ingen slump att Zoopet har problem med det, eller ciklid.se - svenska tecken är olagliga i URL:er. Man måste byta ut dem mot motsvarande %-koder. Ovanstående länk ska vara:

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Kjell Nilsson
                      Användare
                      • January 2003
                      • 50

Det här med fotografering av fiskar tycks vara ett ständigt återkommande ämne här i forumet. Funderar på om det skulle vara ett lämpligt ämne för ett litet seminarium på en ciklidstämma. Man skulle kanske kunna lägga in ett par timmar på kvällen för de som är så intresserade att de kan offra lite av "festen" på kvällen. Man lär sig mycket genom att praktiskt öva sig tillsammans med andra intresserade. Att t. ex. fotografera med digitalkameror innebär oftast även lite bildbehandling i lämpligt program, något som man lättare lär sig om man får göra det praktiskt under erfaren ledning.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Underbar idé Kjell Nilsson...hoppas att de som planerar ciklidstämmorna tar fasta på detta!

Jag har inte deltagit ännu på någon ciklidstämma, men det vore kanon intressant att starta mina besök på dessa ciklidstämmor med detta...*s*

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

citat:Jag tror också att FI har en fördel pga storleken på de fiskar han har och den lilla mängd fisk (jämfört med Malawi/Tanganyika) som finns i karet.
                          Nu ska vi inte skylla på annat bara för Fredrik är en bra fotograf. Hans bilder på små jaguarer (8-10 cm) är precis lika bra som på de stora. Det gäller att ha tålamod bara.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Fredrik är en bra fotograf...jag har inte påstått annat.[8D]

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

citat:Jag tror också att FI har en fördel pga storleken på de fiskar han har och den lilla mängd fisk (jämfört med Malawi/Tanganyika) som finns i karet.
                              Nu ska vi inte skylla på annat bara för Fredrik är en bra fotograf. Hans bilder på små jaguarer (8-10 cm) är precis lika bra som på de stora. Det gäller att ha tålamod bara.
                              Hehe, Tack walle.
                              Bara för att vara sjysst så får jag väl visa upp några bilder på lite mindre fiskar också, inte för att skryta utan mer bara för att visa att det GÅR att fotografera även små och livliga fiskar utan att använda blixt, det gäller bara att vänta tillräckligt länge innan man trycker av.

Jaguarciklid, max 4cm.

Multispinosaciklid, max 4cm.

Multispinosaciklid, ca 5cm.

Corydoras, 3-4cm

Sebraciklidyngel, 2-2,5cm

Men använder man blixt så kan man gå ännu längre med macrofotograferingen...
                              Jaguarciklidsyngel, 1-1,5cm.

Ägg, 1-2mm.

Så har man möjlighet att köra med externa blixtar så rekommenderar jag det, men har man inga sådana blixtar så rekommenderar jag att man kör utan blixt framför att använda den inbyggda blixten eftersom färgerna blir helt annorlunda då den inbyggda blixten används.
                              Jämför med dessa bilder.
                              Med blixt:

Utan blixt:

Man ser knappt att det är samma fisk... Färgmässigt så är så gott som allting fel på bilden med blixt...

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

På jaguarer funkar blixt absolut inte. Däremot på mörka fiskar så kan det fungera. T.ex. på mitt nya ormhuvud så blev färgerna väldigt bra trots blixt.

Även på min oscar som är ganska svart så fungerar det med blixt. Men jaguarerna är lite gula av sig så där fungerar det absolut inte.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

Arbetssätt...