Håller på att försöker ta kort på mina fiskar..Jag har lånat en Fujifilm Finepix A202 2.0 Mega pixels..Och jag får inte till några bra bilder med den antigen blir dom suddiga så fort en fisk rör sig en mm...eller oxå har man blixten på men då tycker jag att färgerna blir för ljusa...går det att ställa in någonting så dom inte blir lätt suddiga? nån annan som har denna kamera och tagit bra kort ?
Fota fiskar
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Har samma problem som dej med o ta bilder på fiskar .
Har inte samma kamera men den är på 2 Mpixel med.
Utav 100 bilder så vart 2 hyffsade. Provade lite olika inställningar.
Tur man inte behöver köpa film o att man har laddbara batterier.
Har själv en Canon PowerShot A40. -
-
det spelar nästan ingen roll vad man har för kamera med ett undantag ljusvärdet på objektivet, ju lägre desto bättre.
billiga kameror har sällan under 2,8.
det finns mycket ljusstarka objektiv till systemkameror men dom kostar därefter.
det hela handlar om slutartiden, ju längre detso suddigare bild och om jag kör på 1/125 så kanske inte ljuset räcker till, det går hand i hand.
prova ställa ISO på 400 och slutartiden på 1/125 och se om det räcker.
-om inte försök med mera ljus i akvariet och ställ in vitbalansen, framförallt om du använder glödlampsljus som är väldigt gult.
det andra är riktiga blixtar.
Fredrik Hagblom skrev en bra artikel i CB nyligen, Läs den!Kommentar
-
Kommentar
-
jag hade 1/200sek slutar tid. då lyckades jag enligt mej ganska bra för att ha prövat i 5 minuter. kolla på min zoon för att se bilderna. jag ska försöka lägga in en helbild på 1200an, den blev bra. kameran var en panasonic 2.0.1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465Kommentar
-
Jag försöker också att fota mina firrar. Har iof. en Olympus C-50 zoom 5.0 megapixels men problemen är desamma. Har än så länge inte satt mig in i alla inställningar men ett tips är att stänga av blixten, zooma på en punkt i akvariet (tex. en sten) som har liknande färg/ljus som fisken du har tänkt fota. Sen är det "bara" att vänta tills fisken kommer inom samma avstånd som den zoomade stenen å trycka till! Inte heller med detta sätt blir alla bilder bra men för mig har det ökat procentalet betydligt! Lycka till!
Finns ett par bra på min sida zoonen-sida.
//Marcus960L MalawiKommentar
-
Använd inte zoom när du fotar, det ger högre bländartal och mörkare bilder.
Jag själv föredrar att köra med ganska långsamma slutartider och låga iso-tal. Gillar inte när bilderna blir så grötiga av iso 400.
Dessa bilder är knäppta med 1/15 slutare och iso 100.
Kameran är en canon powershot A60. Det gäller att fisken står helt still men gör han det så blir det mycket bättre bilder än med iso 400.
Dessutom bör man inte köra med blixt eftersom det ofta blir fula färger av det.
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
jag har gjort så att jag använder zoom nästan hela tiden. nyckeln för mig är att ha mycket ljus i akvariet så man kan hålla nere slutar tiden. sen justerar jag bländaren själv. jag har några bilder som ligger på medlemars bilder. de som jag tycker själv är bäst är
tillägger dessa bilder är inte photoshopadeKommentar
-
En annan sak som jag har märkt är att när man väl lyckas få en hyfsad bild när en fisk står still så blir inte alltid färgerna så skarpa som man skulle vilja. Då brukar photoshops autolevels och autocolors snäppa upp bilden ytterligare något. Rekomenderas verkligen att ni provar.
Jag tog mig friheten att testa detta på Walles bild 1 (mycket snygga bilder förresten), och det blev en hel del skillnad faktiskt. (Jag kan skicka bilden om du vill se hur det blev.)Kommentar
-
Kommentar
-
Hej,
Jag har också försökt ta lite bilder på fiskar, det är jätte svårt för den som inte är fullt invigd i fotografikonsten men vad som "behövs" är ju en kamera med bra slutartid (ju snabbare deståbättre) och med snabba slutar tider så behövs mer ljus för att bilden inte ska bli kolsvart.
Ett annat tips jag hört (tror det var Fredrik H. som sa det) är att man bör montera kameran på ett stativ, och hitta ett bra ställe i akvariet där en bild passar, och låta fisken simma förbi, istället för att sitta o jaga fisken med kameran framför akvariet.
Jag har i stortsett gett upp att fotografera mina fiskar med min usla digitalkamera, men "nångång" ska jag köpa en ny, och då ska jag minsann se till att den går att använda för att ta fiskbilder också =)
Lycka till!,
MvH Simonhttp://simon.holmbring.seKommentar
-
Att jaga runt efter fiskarna blir väldigt stressigt för dem. Ofta bättre att vänta med kameran riktad mot en punkt som man vet att de brukar hålla till vid. När de vant sig vid att man sitter där med kameran så brukar de återvända till sitt normala beteende.
Något stativ har jag inte rekomenderat eftersom jag inte anser att man kan fotografera fiskar med enbart akvariebelysning och nå riktigt finkorningt resultat. Att sätta upp starka lampor i rummet gör att fisken plötsligt ser allt som finns omkring akvariet och detta har en väldigt skrämmande inverkan.
Nej, riktigt många och starka externa blixtar ska det va. Det behöver inte bli så dyrt som det låter, och om ni vill plåta fiskar så kommer ni att få bättre resultat på det viset, och vilja plåta mer, och få ännu bättre resultat, och vilja plåta ännu mer...och vips så är ni beroende av det med....
Den där artikeln från CB finns på engelska här:
om den kan vara till hjälp.
mvh,Kommentar
-
Hej
Det jag gör är att släcka i hela lokalen & ställa mig lite snett ifrån akvariet. Det brukar bli bra eller hyfsade bilder. Jag har själv en 2 mega pixels kamera.www.discusklubben.seKommentar
-
Jag kör i makroläget, utan zoom, med massor av belysning i karet och med kameran inställd på ISO400, visst blir det grynigt precis som walle säger men förminskar man bilden till hälften så försvinner det värsta grynet. Med min kamera och usla slutartid så får jag de bästa bilderna genom att fota fiskarna när de står stilla men följer man med dem så kan man få rätt bra bilder så länge man rör sig i EXAKT samma hastighet som fisken.
Här är några exempel på hur detta kan se ut, notera den suddiga bakgrunden som blir lite "utsmetad" av sidorörelsen...
Och här är några då fisken står still, notera skärpan på bakgrunden.
För att vara tagna utan blixt med en kamera i princip helt utan manuella inställningsmöjligheter så är bilderna säkert helt okej men precis som Fredrik H säger så är det externa blixtar som gäller för att man ska få de där ruskigt fina bilderna som gör att man aldrig vill lägga ifrån sig kameran. Så länge man kör utan blixt så känner man sig alltid lite smått handikappad...
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar