Lejonhuvudciklid i 105liters!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hummer
    Användare
    • August 2003
    • 25

    Lejonhuvudciklid i 105liters!?

    Har en Lejonhuvudciklid med mina Malawi nu.
    Han värkar må bra men han får nästan ingen mat
    Kan jag flytta han till mitt 105liters?
    I 105liters är det Black Molly, Neontetra, Mosaikgurami, Praktbotia(Små) och en Segelfenspleco.
    375liters: Malawi + en Lejonhuvudsciklid
    105liters: Sällskap.
    37,5liters: Malawi yngel
  • Hummer
    Användare
    • August 2003
    • 25

    #2
    Ingen som har någon erfarenhet!?
    Brukar lejonhuvudciklider ta små fiskar som neontetror?
    375liters: Malawi + en Lejonhuvudsciklid
    105liters: Sällskap.
    37,5liters: Malawi yngel

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • August 2003
      • 514

      #3
      Lejonhuvuden är för det mesta ganska fridsamma av sig. Däremot kan de bli ganska bitska i samband med lek. Då det inte rör sig om någon egentlig rovfisk så tror jag nog att det bör gå bra. Själv har jag inga lejonhuvuden nu, men däremot så har jag Steatocranus irvinei tillsammans med Malawi i mitt 960 liters akvarium. De lejonskallar jag haft tidigare har varit fridsamma mot övriga firrar och endast slagits inom arten. Då ciklider är individer så kan man dessvärre ej ge några garantier, så det blir en chansning. Hur stor fisk rör det sig om?

      Kommentar

      • Hummer
        Användare
        • August 2003
        • 25

        #4
        Han är ca 9-10cm.
        375liters: Malawi + en Lejonhuvudsciklid
        105liters: Sällskap.
        37,5liters: Malawi yngel

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • August 2003
          • 514

          #5
          Då är det en ganska stor rackare. Stoppar du ner den så finns nog viss risk för att det kan försvinna någon tetra. Mitt tips blir antingen att du säljer hanen, eller att du gör dig av med de allra minsta sällskapsfiskarna. Normalt brukar dessa ciklider vara ganska fredliga, såvida det ej är i samband med lek och yngelvård.

          Vad gäller kombinationen Lejonhuvuden och Malawi så har även jag provat den förr om åren och jag gjorde samma erfarenheter som du. De hinner helt enkelt ej med vid matningen!


          Kommentar

          Arbetssätt...