Sämre på ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • January 2003
    • 404

    Sämre på ciklid.se

    Hej! Som mer eller mindre nybörjare är "artbeskrivningsfliken" en vardaglig läsning för mig. När man ser nån art i annons eller inlägg så är det ju alltid kul att se hur dom ser ut och om man kan ha dem tillsammans med sina egna. Det som slagit mig vid många tillfällen är att den på Ciklid.se endast innehåller hälften utav de ciklidsorter som fins på Zoopets motsvarighet. Som jag har förstått det så är det samma flitiga människor som står bakom bägge sidorna men att Ciklid.se inriktar sig mest åt ciklidhobbyn. Borde inte denna sida då vara ledande inom artbeskrivningen på just ciklider? Är det kanske på gång med en utökning? Kanske en samkörning utav de båda kunde funka? Gillar sökfunktionen på Zoopet nåt som går att fixa här?
    Tackar i övrigt för en bra och mycket informativ sida med mycket kunskap bland användarna!
    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    "Som jag har förstått det så är det samma flitiga människor som står bakom bägge sidorna men att Ciklid.se inriktar sig mest åt ciklidhobbyn."
    Ja det stämmer delvis, Christian och Kjell som driver Zoopet sitter också i styrelsen för NCS.

    "Borde inte denna sida då vara ledande inom artbeskrivningen på just ciklider?"
    Det kan man tycka. De artbeskrivningar som finns här på ciklid.se är hämtade från "månadens ciklid" och "cikliden" i Ciklidbladet, efterhand som nya beskrivningar presenteras i Ciklidbladet läggs de in här med ett par års fördörjning.
    Om jag inte har fel för mig finns det en del artbeskrivningar som ligger och väntar på att läggas in.

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 4164

      #3
      Vi har på ciklid.se lagt tyngdpunkten på att lägga in artiklar i artikelarkivet. Ciklid.se slår allt när det gäller antal artiklar om ciklider.

      Artregistret ska uppdateras med 4 arter / år på ciklid.se. På Zoopet uppdateras det med 104 arter / år.

      Zoopet har kanske ett 100-tal artiklar. Ciklid.se har runt 3000 artiklar.

      Jag tror siterna kompletterar varandra i detta avseende.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Fast jag får erkänna att jag nog har varit lite "slö"[] och inte lagt in artbeskrivningarna från de senaste numren av Ciklidbladet. Jag avgår dock som redaktör för Ciklidbladet vid årsskiftet (Michael Persson ligger i startgroparna för att göra ett ännu bättre Ciklidblad) och jag får då förhoppningsvis då lite tid över och kan lägga in dessa.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • November 2002
          • 666

          #5
          det skulle inte vara möjligt att låta medlemmar skicka in artbeskrivningar utifrån ett särskilt formulär? Det blir ju kanske lite jobb med att kolla igenom vad som skrivits, men det finns ju rätt många personer i föreningen som har pysslat med många arter och känner dem utan och innan.

          Håller med om att det är väldigt få arter som finns med i beskrivningarna här, och det känns ju lite synd att man måste gå till någon annan sida för att få information om fiskarna vi älskar!

          /Mikael

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            "men det finns ju rätt många personer i föreningen som har pysslat med många arter och känner dem utan och innan."
            De kuskaperna skulle jag gärna se användas till artiklar i Ciklidbladet.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #7
              En artikel i ciklidbladet känns kanske som ett större åtagande än att skriva en artbeskrivning för sajten. Artikeln förväntas vara engagerande och rolig att läsa, och dessutom skapligt lång. Artbeskrivningen kan vara ganska torr och kort, bara den innehåller det väsentliga och angivna fakta är korrekta.

              Eller är det jag som fått en sned uppfattning om hur en artikel för CB ska vara? Eller en artbeskrivning?

              Hur som helst, Micke: Stäng inte dörren för en typ av bidrag för att få mer av en annan typ. De utesluter inte varandra.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #8
                Jag vill också slå ett slag för alla artbeskrivningarna som ligger "gömda" i artikelregistret. Räknar man med dessa finns det betydligt fler artbeskrivningar av ciklider här än på zoopet.
                Några exempel;







                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #9
                  Personligen använder jag mig sällan av ciklid.se´s artbeskrivningar, utan går nästan alltid till zoopet för att kolla arterna. Detta tycker jag är helt ok och jag ser, precis som Micke, hellre mer artiklar. Problemet är bara hur man skall kunna skriva en artikel, när så mycket redan är skrivet, hur många är egentligen intresserade av ännu en "Uppstart av Malawikar" artikel.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #10
                    "Hur som helst, Micke: Stäng inte dörren för en typ av bidrag för att få mer av en annan typ. De utesluter inte varandra."
                    Givetvis inte, förslaget är noterat och kommer att tas upp på nästa styrelsemöte.

                    "En artikel i ciklidbladet känns kanske som ett större åtagande än att skriva en artbeskrivning för sajten."
                    Det tycker jag inte att det behöver vara.

                    "Eller är det jag som fått en sned uppfattning om hur en artikel för CB ska vara? Eller en artbeskrivning?"
                    För några år sedan var det vanligt att medlemmar skrev korta artiklar om sitt akvarium eller om någon fisk de hade. Denna typ av artiklar tycker jag är mycket intressanta och inspirerande. Det har funnits liknande artiklar på senare år med de har oftast varit lite mer omfattande. Som sagts tidigare behöver inte det ena utesluta det andra, en lagom mix av olika typer av artiklar är bäst.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #11
                      "när så mycket redan är skrivet, hur många är egentligen intresserade av ännu en "Uppstart av Malawikar" artikel."
                      Även om ämnet inte är nytt och lockande finns det alltid mycket nytt och intressant att snappa upp i den typen av artiklar.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Tess
                        Användare
                        • June 2003
                        • 29

                        #12
                        "hur många är egentligen intresserade av ännu en "Uppstart av Malawikar" artikel."

                        Fler än du tror!!! Vet inte om jag har helt fel, men jag tycker att ibland är det intressant att få en "färsk rapport", eller att få ta del av en ny persons uppfattning, erfarenheter och idéer.

                        När det gäller forumet: Ofta skriver "gamlingarna" att "det och det ämnet har tagits upp tidigare, gå och kolla bland gamla ämnen på forumet", det är samma sak där! Man kanske HAR kollat och inte hittat den info man söker! Dessutom så kan jag dra mig för att gå in på en tråd som är otroligt lång, då föredrar jag faktiskt att man startar en ny, annars blir det (iaf för mig) oöverskådligt.

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

                          #13
                          Jag kanske kan skriva ihop något om mitt 600 då, vi får väl se om födelsedagsguden ger mig en digitalkamera
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • October 2002
                            • 985

                            #14
                            Det finns ju alldagliga ämnen som berör nästan alla ciklidister, men som ständigt ger upphov till frågor på forumet. Detta borde vara bra material för artiklar.Några artiklar jag gärna skulle läsa, men inte själv har kunskaper nog att skriva:

                            Populära räkmixrecept och teorin bakom, varför man har i olika ingredienser, vad de kan ha för fördelar och nackdelar etc. Kanske en bildserie med jämförelse i grumlingseffekt mellan olika bindemedel, etc.

                            Fisktransporter - vad ska man tänka på?

                            Hur förändrar man vattenkemin i önskad riktning? Vilka biverkningar har olika metoder, vilka doseringar behövs av olika ämnen?

                            Hur tänker ett proffs som ska komponera ett akvarium för t ex en shoppinggalleria respektive ett mysigt fik - hur gör man det attraktivt? Hur gör man akvariet så lättskött att det klarar sig utan tillsyn en vecka i stöten?

                            Genomgång av ungefär alla kända sätt att sköta filtrering och/eller vattenbyten, med både teori och konkreta råd.

                            /Fredrik
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #15
                              Som blivande redaktör har jag antecknat dina förslag Fredrik. Finns det någon som kan tänka sig att skriva någon av artiklarna eller har tips på någon som kan tänkas göra det?

                              Här är några tips på bra artiklar med liknande teman;

                              Transport


                              Foder




                              Vattenkemi


                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...