A "pulcher" yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimpan
    Användare
    • August 2003
    • 183

    #16
    Mina 2 lekpar pulcher ser inte riktigt ut så .. dom har en starkt lysande orange kant högst upp på ryggfenan och sen är dom lite mörkare i färgen. Dom är inte heller lika runda som mina metae i kroppsformen. Mina vf eldbukar är lite mörkare grå över ryggen och har väldigt stark röd kam under hakan. Är det ovanligt med vf eldbuk? Det trodde inte jag i alla fall.
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Mina VF skiljer sig som sagt i både utseende och beteende från "vanliga" pulcher. De är bl a ljusare som du skriver. Jag kommer inte ihåg att det skulle finnas så mycket gult i fenorna på akvariepop. (ej sömmarna) som mina VF har. Det gula syns på Mickes bild så även den ljusare färgen. Kroppsformen skiljer sig något men jag har svårt att sätta fingret direkt på vad det är. Framförallt är mina VF mycket mindre äm akvariepop.en. De har flera år på nacken men är inte ens en decimeter. En akvariepop.hane skulle vara närmare 20 cm om den sköts så som jag skött min VF-hane.

      Vildfångade vanliga syd och mellanamerikaner är inte speciellt vanliga. Jag vet inte ens om jag sett VF eldbuk. Vid något enstaka tillfälle har jag sett den på försäljningslistor.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #18
        Hej

        Ynglen är kvar, men de ser färre ut nu. Jag har upptäckt en sak, och det är att paret är rätt lättskrämda. När man ska titta på ynglen far de iväg som skott. Jag tror inte det är vanliga blåciklider, ryggfenorna är för små, och inte lika höga och utdragna som på akvariepopulationen. Vildfångade eldbukar är nå´t jag skulle vilja ha tag i. Flaggcikliderna jag har är också vildfångade, om jag inte missminner mig, liksom tuppkammarna, som jag har för mig kallades spec. Colombia, och sas vara den "äkta" tuppkammen.

        En fisk jag skulle vilja ha tag i är Thorichthys aureus, som jag tycker är mycket vacker.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        Arbetssätt...