A "pulcher" yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

A "pulcher" yngel

Hej

Nu har mina vildfångade "pulcher" ett gäng icke frisimmande yngel på botten. Nu gäller det bara att de lyckas hålla min Mastacembelus armatus, min eldål, och mina Synodontis eupterus på avstånd, men än så länge går det bra. Silverhajarna och tuppkammarna ska de nog lyckas jaga bort.

MVH Micke
    MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Gimpan
    Användare
    • August 2003
    • 183

Jag letar efter just vf pulcher till mina metae och rivulatus. Har du tänkt behålla ynglen eller är du sugen på att bli av med några? Lite tidigt kanske men jag var tvungen att fråga. Det säkraste skulle väl att ha dom i yngelkasse men dom klarar sig säkert. Du kanske vill ha några metae-yngel?
    vid intresse maila ja_sundqvist@hotmail.com
    JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

Hej

Ja, jag får se om jag lyckas föda upp dem, men om det blir ett antal som klarar sig, så kan jag nog avvara några. Jag är även intresserad av metae, då jag aldrig har haft några. Jag har tyvärr inget tomt akvarium att flytta ynglen till, men några kanske klarar sig ändå.

MVH Micke
      MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

Kommentar

• Gimpan
        Användare
        • August 2003
        • 183

Om du inte har nått extra kar eller yngelkasse så är det ju inte så mycket man kan göra förutom att försöka mata dom små frekvent och se till att dom växer och blir starka. Skulle vara kul och veta var du bor så man har lite koll om det behövs transport lr så. Mina metae är inte större än 1cm men dom växer fort, så jag kan tänka mig att dom ligger på ca 3cm om tre veckor och då borde dina vara 1-1,5 cm. Det kanske är lämpligt att vänta till dom blir runt 4-5cm innan man försöker sig på nån flytt
        Hoppas det går bra, lycka till och hör av dig igen lite senare och berätt hur det går. Har du fina föräldrarexemplar? och var köpte du dina vf pulcher?
        JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

Hej

Ja, på grund av platsbrist har jag inte haft schans att föda upp så många yngel, trots att jag har fått lek av många arter, även så´na som är betraktade som svåra. Helt hundra kan man inte vara på att det är blåciklid, även om de såldes som så´na. Det finns ju många som liknar varandra. Min hane tycker jag har lite mindre ryggfena än odlade pulcher. Jag bor utanför göteborg.

MVH Micke
          MVH Micke

Kommentar

• Gimpan
            Användare
            • August 2003
            • 183

Skulle vara roligt om man kunde fixa nått i transportväg, men det är ju en bit till västerås. Jag har ingen jag känner som ska åt det hållet heller om det nu hade blivit aktuellt. Men du kanske vet nått smart sätt att lösa problemet på. Köp ett begagnat 100-liters med allt. Kommer bara kosta några hundralappar då det finns många uppgivna föräldrar som bara tycker det tar plats efter att barnen tröttnat odla guppy . Det blir ju så mycket enklare då...och roligare me
            hörs
            JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Micke_A
              NCS Medlem
              • January 2003
              • 638

Hej

Tyvärr så bor jag fortfarande hemma, av tråkiga anledningar, och gränsen för hur många akvarier mina föräldrar står ut med är nog nådd. Har ett på 250 liter, ett på 240, ett på 100, och tomt på 375 som ska upp så fort ett rum blir klart. De andra akvarierna är tyvärr bebodda redan. Hade ett på 54 liter, men ena sidan gick sönder.

Ja, vi verkar bo en bit ifrån. Har du zoonen? Har lite bilder där, tyvärr inte på blåcikliderna dock.

MVH Micke
              MVH Micke

Kommentar

• Gimpan
                Användare
                • August 2003
                • 183

nej har inte zoonen. men har du inget som du kan dela akvariet med då? Nån glasskiva eller ett nät vore bra för cirkulationen. Jag vet inte hur man ska kunna skicka nån fisk på bra sätt utan risk att far illa? Är det nån som vet kanske??
                jimpa
                JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Micke_A
                  NCS Medlem
                  • January 2003
                  • 638

Hej

Nå´t nät kanske jag har. Det kan man ju kolla upp. Det bästa är väl att frakta fiskar i plastpåsar, i frigolitlådor. Men det tar nog rätt stor plats.

MVH Micke
                  MVH Micke

Kommentar

• Gimpan
                    Användare
                    • August 2003
                    • 183

Ja men det är väl det minsta bekymmret. Jag tänker mer på att dom ska klara resan och att det inte ska ta onödigt lång tid. Jag vet inte riktigt hur man ska kunna skicka dom? Posten lär ju inte ha djurtransport direkt!
                    JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Micke_A
                      NCS Medlem
                      • January 2003
                      • 638

Hej

Nej, de gör nog inte det. Såg idag att ynglen är kvar. De flyttar dem mellan tre olika gropar, bredvid två olika stenar, vilket är bra, för då blir ynglen mer svåråtkomliga på "stensidan". Det är även rätt mycket växter runtom, några stora lotusar bland annat, så det ska nog gå. Se´n får vi se vad som händer när de har blivit frisimmande.

MVH Micke
                      MVH Micke

Kommentar

• Micke_A
                        NCS Medlem
                        • January 2003
                        • 638

Hej

Nu är mina "blåciklid"yngel frisimmande. Men föräldrarna är, har jag märkt, en aning mer tafatta i sina försök att jaga bort de andra fiskarna, än vad odlade par brukar vara. De låter t.ex både mina Corydoras melini och mina Synodontis eupterus komma mycket nära, och jagar knappt bort dem förrän de mer eller mindre befinner sig mitt i yngelstimmet.

MVH Micke
                        MVH Micke

Kommentar

• Gimpan
                          Användare
                          • August 2003
                          • 183

Mina metae börjar biffa till sig och nu käkar dom flingor och artemia utav bara den. Jag har fått tag i VF Eldbuk och faktiskt ett 2 lekpar pulcher. Så nu går jag och hoppas på blåyngel, ska försöka fota oxå så ni får se småmetarna...grymma!!
                          good luck
                          JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Micke_A
                            NCS Medlem
                            • January 2003
                            • 638

Hej

Vildfångade eldbukar? Låter inte helt fel. De måste vara mycket fina. Blåciklidynglen är fortfarande kvar. Men några har med största säkerhet gått åt. På länken nedan finns en bild på mina blåciklider. Inte en jättebra bild, men ändå.

MVH Micke

MVH Micke

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Dina blåciklider är identiska med mina. Dina beskrivningar om tafatthet osv. stämmer också. Jag gissar att vi har samma population. Mina kommer att artbestämmas såsmåningom. Jag meddelar svaret när det är gjort.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...