Diskus i sällskapskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bruér
    Användare
    • May 2003
    • 47

    #31
    Anders kör på, vackrare fisk får man leta efter, enligt mig i varje fall. Kanske även någon liten tetra till typ citron eller så för att få lite mer rörelse i karet . Bara diskus kan bli LITE stillastående. Har 2 stora Altum i mitt stora diskuskar , vacker blandning.
    Mats Bruér
    www.discusklubben.dk
    720 l diskus
    540 l diskus

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • June 2002
      • 227

      #32
      Har man diskus får man finna sig i spydiga kommentarer från okunniga. Som te.x att de står still och man lika gärna kan ha glasfiskar etc.De står i regel still och glor när man får besök. Annars simmar de omkring, gruffas omvartannat och leker ofta när de trivs.
      SALAR

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #33
        En av anledningarna till att jag slutade med Discus var just att det hände inte så mycket i akvariet. De simmar mest runt stillsamt och majestätiskt vilket ju är en del av deras beteende.

        Discus är riktigt vackra fiskar och jag har ångrat mitt beslut emellanåt, men det som gör att jag inte går tillbaka är just det faktum att jag tröttnade på deras något sega beteende.
        Sedan har jag även tröttnat på odlingen av Discus där alla upptänkliga färgkombinationer tycks ploppa upp enbart skapade för kommersiellt syfte. Det känns tråkigt.

        Hur som helst så kommer jag med största sannolikhet ändå att ha Discus i framtiden.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #34
          Ja, tråkigheten gör mig lite bekymrad.. har blivit lite varnad för det. Men stillsamma fiskar behöver inte vara tråkiga i och för sig.
          "Less is more" kanske stämmer på diskus då?
          Men fiskar typ Malawi som far runt i sådana där uthyrningskar på läkarmottagningar, det är väl riktiga sömnpiller om något.
          Kanske ett ämne för en tråd: tristaste firren? Men det slutar säkert med storbråk, så det struntar vi i.
          Anders L

          Kommentar

          • Mrsonk
            Användare
            • December 2002
            • 233

            #35
            Kan hålla med om att det inte går så vilt till i Discus karet men vad gör det när de är så vackra. Det finns nog inte mycket mer rogivande än ett kar med Discus. Som Mats skrev har jag inte haft några problem med att dra upp Discusarna i ett planterat kar, utan de problem jag själv förorsakat Jag är ingen expert på detta och det visar väl att det inte är så svårt som vissa vill påvisa. Köper du odlade små Discus så är det inga stora summor som går förlorade om du skulle misslyckas.
            Oscar Cederqvist
            -----------------

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #36
              Oscar: Kikade in på din "hemsida", och jag gillar dina diskus. Lagom färg och teckning. Jag kan inte ett skit om vad det finns för sorter, men jag vill inte ha för överdrivet konstgjorda firrar. Vad kallas den varianten? Dags att läsa på lite mer seröst...
              Anders L

              Kommentar

              • Rigan

                #37
                Hmmm...angående att diskus är sega, ointressanta, stillastående firrar är för mig ett mysterium....ja, ja gillar man malawisar som flaxar omkring som vildar då kanske inte diskus är såååå fräsiga. Men tycker man som jag om fiskar som verkligen i vuxen ålder äter direkt ur handen o nästan simmar genom rutan av "glädje" när man kommer in i akvarierummet då skall man verkligen prova diskus...jag har nu ett 15-tal olika discus, bruna, pigeon, turkose och vf heckel, och mina heckel o turkose som nu är 15 cm-klassen är nästan som "polare", när jag bottensuger varje dag eller matar så liksom måste de röra vid mig för att liksom kalla på min uppmärksamhet. Jag har ca 7 akvarium med diskus, och i varje burk simmar fiskar som nästan tillhör bekantskapskretsen...*flinar* Kanske låter lite kocko o knäppt, men sen jag började med diskus kan jag liksom inte tänka mig att ens fundera på att ha en annan firre som favvofisk. Har sammanlagt 15 akvarium med olika ciklide, malar o tetror, men diskusen är outstanding.

                Kanske inga vettiga rader skrivna av mig här o nu, men ville bara yttra mig.

                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Mrsonk
                  Användare
                  • December 2002
                  • 233

                  #38
                  Anli: Mna Discusar är "Blå Discus" men son sagt, namnen förvirrar. Visst har de lite blåa nyanser men det är väl inte det första namnet jag tänker på. De är köpta hos Staffanstorps fiskinport, där finns mycket att väälja på till ett bra pris. Rekomenderar alla nybörjare att handla där då Jonas är ovanligt hjälpsamm och kunnig. http://www.staffanstorpfiskimport.com/
                  Oscar Cederqvist
                  -----------------

                  Kommentar

                  Arbetssätt...