If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det här med att Pigeon Blood skulle vara mindre känsliga tror jag är Bulls**t. Den stora skillnaden är att Pigeon inte kan styra sitt svarta pigment, och därmed inte kan visa på samma sätt att den är nedsatt på något sätt. Detta är mina egna teorier, och ingen bevisad sanning.
Är det inte ungfiskar eller VF tycker jag inte vattenbyte var 3-4 dag ska behövas. Har du bara ett tillräckligt filte så. Jag blev också råd och uppmanad till frenetiska vattenbyte när jag skulle skaffa discus men det funkar bra med en gång i veckan. Du har ju betydligt större erfarenhet av akvarium än jag så du grejar nog detta också
Ehum...har visserligen hållt på i över 25 år med akvarium, men känner mig själv tillräckligt bra för att inse att det likväl kan gå helt åt fanders.... Diskus kommer bli en helt ny erfarenhet.
Jag har ett innerfilter och ett ytterfilter till 540-aret som pumpar sammanlagt ca 2000 l/tim. Låter kanske mycket för ett sydamerika-kar, men jordätarna behöver det. Ingen direkt nackdel för diskusen heller om jag fattat det rätt.
Detta riktar sig mest till Fredrik H, baserat på mina omgångar med diskus! Innan jag blir alltför negativ vill jag inledningsvis bara säga: - En helt fantastisk fisk och jag lär säkert prova på den igen!
Diskus är under sin uppväxt ganska elaka inom gruppen.
De hittar snabbt en hack-kyckling. Diskusar är sega fiskar men
hack-kycklingen riskerar att komma på efterkälken och uppnår aldrig
fullstor storlek.
Risken för detta kan minskas genom att låta en stor (i relation till akvarievolym) grupp diskus växa upp tillsammans. Akvariets storlek bör också öka i takt med att fiskarna växer. Frekvensen på vattenbytena är också viktigare när det är små. När de sedan är uppe i en storlek av 13-15 cm så lugnar
bråken ner sig inom gruppen och de som då är stora kan flyttas över i
ett inrett akvarium typ de Hasse uppvisar.
Således blir min lite provokativa inställning till ett harmoniskt diskusakvarium att: Att komma från 0 cm till 13 cm små CD skivor
är ett [] [V] för dess ägare!
Därefter blir det som regel !
Ni som har lyckats berätta gärna hur med fokus på just sällskapsakvarium!
är man fattig så får man nog köpa smådiskusar och ha dom i eget kar så man kan dra upp dom under gynsammare förhållande än i ett sällskapsakvarie, runt könsmognaden så byter dom lite attityd, har en tendens att lugna ner sig då, därefter kan man ha dom i ett sällskapskar under lite mer normala förhållanden.. Mitt tips..
Det känns lite som att jag tar för mycket plats i tråden nu men jag fortsätter här i alla fall eftersom det kanske kan vara till nytta för dig med Hasse (och andra såklart).
Det du nämer Björn är intressant och behandlas delvis i Dick Au "guiden". Det skulle nog vara bra om jag köpt fler än 5 men enligt vad jag har hört så ska det gå att ro iland denna skutan med.
Nu till min situation:
Det ser värre ut nu. Det handlar om 5 st. röd/turkosa diskus i ett helt tomt 80 liters kar. Jag har en mycket tydlig ljus vacker ledare på ca 8 cm. Denna har hela tiden alla fenor utspärrade och verkar inte skygg och äter alltid hälften av maten som bjuds hela gruppen.
Han ser även till att hålla de övriga undan när maten kommer. Det samlas ofta lite granulat på botten och det liksom sparar han och skyddar. Han äter inte av det men ingen annan tillåts komma nära det. Efter ett tag så äter han lite då och då av det men att hålla övriga på avstånd verkar vara det viktigaste. Denna fisk har en "kompis" som tillåts vara i närheten och ibland smaka lite. Det verkar som att dessa två mer och mer håller ihop. De övriga tre är mycket mörka och ligger uppe vid ytan i ett hörn. De äter inget alls och om de rör på sig får de stryk.
Mina alternativ är:
Slänga i hela gruppen i ett 420 literskar med ett Jordätarpar och fyra snälla flaggciklider och massor av rötter?
Låta hela gruppen gå kvar i sitt nuvarande 80 liters kar och se vad som händer?
Låta de två som drar jämnt stanna kvar i sitt 80 literskar och lägga över de tre hackyklingarna i ett annat 80 liters?
Börja fylla det nuvarande karet med hela gruppen med stenar och rötter?
Jag har tyvärr inget stort kar som de kan gå i ensamma som är ledigt just nu.
par tips här att ge.. har själv 6 småttingar i ett 150L kar..
Mata på ett par olika platser, så gott det nu går i ett 80L.
lägg i en rot eller något som ger skydd på botten nivå.. så pass stor så att bottenytan delas i två halvor,, för att Alfa Diskusen inte ska kunna hålla 100% koll på hela bottenytan så att dom andra får en chans på maten.. och sen om 420et,, har hört att lägger man dom i ett förstort kar så blir dom väldigt skygga..
Hej Fredrik
Kul att se att du ramlat in på diskus. Jag har gått andra hållet och har nu ett kar med Aulonocara stuartgranti "Cobwe"
När det gäller dina hade jag provat med att flytta de tre till det andra 80 liters karet. Hade dock ställt karen ihop så att de fortfarande kan se varandra. Då kan han fortfarande vara "king of the hill" och bevaka matplatsen, medan de andra får en chans att karska upp sig då han inte kommer åt dem.
citat:Jag har ett innerfilter och ett ytterfilter till 540-aret som pumpar sammanlagt ca 2000 l/tim. Låter kanske mycket för ett sydamerika-kar, men jordätarna behöver det. Ingen direkt nackdel för diskusen heller om jag fattat det rätt.
Jag har ganska bra blås i min Discus tank och de verkar inte bry sg om det.
Fredrik H nämner att han har 5st små Discusar i ett 80L.
Har suttit i tankarna om jag skall skaffa discus istället för scalare i mitt nya 375kar, men har läst mycket om att det inte är så bra med mindre discus i planterade kar.
Nu är det så att jag har ett tomt 90L stående i garderoben.
Hade inte ens funderat på tanken att använda det för smådiskus, men nu kom tanken upp.
Hur länge skulle man kunna ha 5 discus i ett 90liters innan dom växt ur det. Tanken skulle i så fall vara att ha dom där för att till slut låta dom flytta in i mitt sällskapskar med Citrontetror och ev fjärilsciklider samt otosonclusar.
Skulle dom kunna gå i en tom 90L-tank tills dom blir såpass gamla att dom skulle klara sig i ett sällskapskar, eller skulle jag bli tvungen att köpa ännu ett kar "imellan" det lilla och mitt huvudkar?
Kanske skall tillägga att discus inte varit aktuellt förens senaste tiden då tanken slagit mig. Har hela tiden varit inställd på Scalare, men då jag anser att fullvuxna scalarer inte är särskillt attraktiva så har jag så smått börjat snegla mot discus...
MVH /Erik
Börjar känna av akvariesuget igen efter många års frånvaro från scenen...
Har också börjat fundera på diskus till ett 300 liters kar, fast det där att låta de gå i oinrett kar låter lite trist. På ett ungefär lång är en diskus för att räknas som liten? Då en liten diskus tydligen är känslig, så vore det bra och veta vart gränsen går.
Utan att vara expert så tror jag att man kan säga att diskus runt 10/11 cm kan kallas för lämplig diskus till ett sällskapskar. Vet att till exempel Oscar har haft väldigt problemfritt med sina diskusar som han köpte i stl. 5-6 cm medan jag haft lite av varje under resans gång med samma stl, har även köpt något större diskus i efterhand som komplement då jag hade "dödsmobbing" i karet och dessa i stl 9-10 cm har varit klart "stabilare".
Som sagt bara lite synpunkter från en annan nybörjare som numera har diskus i tre sällskapskar. :-)
Mats Bruér
www.discusklubben.dk
720 l diskus
540 l diskus
Tack Mats, då kanske man skull våga sig på 5st 10+ i ett 300 liters kar. Härligt, då kan man planera och drömma vidare.
Tänkte ha dom med några pansarmalar och nån av mina L-mal.
Kommentar