Semester tipset

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • August 2003
    • 177

Semester tipset

Några veckor här skulle ju inte sitta fel! Kul site dessutom. Missa inte "Aquarium fish-catch" under menyn "Safaris" till höger.
    Ha gärna ljudet på också...

• StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Helt underbar bannemaj!...cool...hello africa!!

Rolig sajt med en otroligt lockande safari där man kan hämta sin egen fisk...hua!

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Det var nog något av det häftigaste jag har sett. Veckor..?? På det hotellet måste man ju vara i månader...Bra mat, gin tonic i solnedgången och smala lite fisk under dagen. Tror ni att man som gäst får ett eget 720 under vistelsen så att man kan släppa i vad man hittat under dagen och liksom sitta och kolla på dem?

mvh,
      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • January 2003
        • 82

Ja jösses va fräck! Tänk att hämta hem sin egen fisk!!! Det är ju nästan "far beyond reality"...

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Hurrrr.. jag slutade kika på sidan innan jag såg några prislistor hehe.. men tuff som s*tan var den!

Tony Englund

Kommentar

• kilova
            Användare
            • April 2002
            • 327

Ja det är väl bara att börja spara ihop lite kulor nu då...
            (Är detta drömmen eller vad)
            Tropheus moori golden kazumba F1
            Tropheus dubosi F1
            Tropheus Chaitica F1
            Tropheus red chimba F1
            Tropheus black pemba F1
            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
            Tropheus moori bärnsten F1
            Tropheus moori kejsare
            Mvh Kim

Kommentar

• Lars Andersson
              NCS Medlem
              • October 2002
              • 601

Jag kommer troligen att dyka utanför Kipili ca den 26 september. Om jag kommer i närheten av Leopard hotel skall jag försöka ta en titt på det och vidarebefodra mina intryck till Er i slutet av oktober. Hoppas jag hinner in och ta en Tusker (öl) i baren.

Jag har inte hittat några priser på hotellet men var beredd på att det är dyrt.

Förra året fångade jag (själv) tre små Syn. multipunctatus som nu går i en burk i min källare. Det var de enda fiskarna som jag vågade chansa på skulle överleva resan från sjön till Sverige.

Jag tror inte mycket på idén med att fånga fisk själv annat än som ett kul försök. Ta med allt (nät, håvar, påsar och boxar) står det på ett ställe på deras hemsida. Hoppas det finns några erfarna lokala dykare som kan ta upp lite fisk annars behövs nog inga boxar. Men det kan ju vara något att drömma om.

Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

fan va coolt, hade lugnt försökt få med ngn firre med hem, typ synodontis eller kanske ngn annan cool firre som man fångar.........nu vet man vad mans ska spara till, dykcertifikat och en resa till tanganyika (helst ad konings tanganyika-safari).....
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • October 2002
                  • 601

Runt Tanganyikasjön vet jag inte om det finns några dykcentra men i Malawi finns det minst två dykcentra som har utbildning. Jag har inte varit på dem sedan 1997 men de finns kvar. De finns i Nkata Bay och Chembe (Cape MacClear). Det första är en NAUI och den andra är en PADI. Jag tror även att det finns ett dykcenter på Chisumulu Isl. men vet inte om de har utbildning. Det kostar ca SEK1500 att ta ett certifikat där. Resan ner kostar ju en bit men varför inte ta sitt dykarcert. i Malawi? Själv tog jag merparten av min dykutbildning i en simhall. Uppdyk i Vättern gick väl an men knappast något att skryta med.

Kolla på

chembelodge.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, chembelodge.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Kommentar

• Gäst

Lars du säger att du skall dyka runt Kipili, hur fixar du utrustning där om det inte finns något dykcneter?

Kommentar

• Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • October 2002
                      • 601

Ett annat sätt är ju att ha med sig all utrustning. Jag kommer tillsammans med Ad Konings, två andra svenskar och ytterligare sex andra att åka båt från Mpulungu upp till Kipili och dyka längs vägen både upp och ner utmed Tanzanias kust. Vi har all utrustning, inkl. kompressor samt relativt snabb båt.

Kommentar

• Gäst

Lyx

Kommentar

• Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • October 2002
                          • 601

Vi var aldrig i Kipili. Vi åkte förbi norrut. Skälet var att myndigheterna i Kipili inte är så lätta att ha att göra med och att Ad ville inte ta risken att vi skulle bli sittande hos immigration i flera timmar.

Vi hade nog med problem med immigration i Kasanga. Förutom ordinarie visumavgift ville dom ha "turistskatt" och "kameraskatt" på totalt US$60 per deltagare. Dessa avgifter är påhittade och är bara till för att få stressade turister att betala något. Hur det gick? Det blir en annan historia.

Lars

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

"Hur det gick? Det blir en annan historia."

Den hoppas jag att vi får läsa i Ciklidbladet .
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • October 2002
                              • 601

Jag skall försöka att få ihop något. Jag har skapligt med bilder. Min nya UW-kamera är kanon. Tyvärr är personen bakom kameran inte lika bra. Men det finns bilder för både tidningen och kanske något bidrag till fototävlingen. Jag kommer att hålla några föredrag under hösten. Dels om Malawis och Tanganikas malar (oannonserat) på Guardians of Catfish höstmöte i Trollhättan den 1 november, dels om resan till Malawi och Tanganyika hos Göteborgs ciklidgrupp den 17 november. Jag kan utlova bilder på Golden Kalambo som är helt otroliga.

Lars

Kommentar

Arbetssätt...