Pump, filter...vilket är bäst??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimpan
    Användare
    • August 2003
    • 183

    #31
    Ja visst har du rätt tricella! Två mot varandra kommer bli skitbra. Hoppas nu bara det tar lika kort tid som för dig att få leveransen och att jag inte har lika otur som karon och dom andra.
    Det är så grymt bra med smarta tips och lösningar på sånt man inte har erfarenhet av själv...sparar mycket pengar på det viset.
    tack igen
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #32
      Det här har du nog förstått redan, men jag kör det ändå. Pumparnas utblås skall inte riktas rakt mot varandra utan deras utblås riktas så att strålarna möts ungefär i övre centrum av akvariet. Alltså inte på framrutans mitt utan i mitten sett ovanifrån. Detta pga den turbulens det ger i akvariet och den ytvattenrörelse som vattnet får för att effektivisera cirkulationen och pumparnas filtreringsmöjligheter av smutsprodukter (hua...det blev mye nu *S*).

      Man kan även göra så att det blir rundgång i akvariet genom att låta vattnet hela tiden snurra runt. Detta är inget jag gillade när jag provade då fiskarna bara tycktes stå och kämpa emot vattnets strömmning. Med den turbulenta effekten så simmar fiskarna mer "normalt".

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

        #33
        Vad ingår i ett Eheim Classic? Filterkorgar? Slangklämmor? Slangar? Kranar? Något mer?
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #34
          Filterkorgar ingår endast i den mindre (2213) såvitt jag vet. I 2217 finns ingen filterkorg och det är väl i stort sett det enda negativa med den maskinen. Det finns dock filterpåsar att beställa och det förenklar rengöringen...

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

            #35
            Låt mig gissa... Filterpåsarna är nåtpåsar av samma typ som används för att hålla ihop apelsiner, med skillnaden att när det står Eheim på dem kostar de en hundring eller så?

            Vad övrigt måste man skaffa för att kunna börja använda filtret?
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #36
              Nu framgick det förresten inte att jag uppskattade svaret. Eller att jag inte ansåg att det är Tricellas fel om Eheim är dyra på något. Men så är det.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #37
                Jag har inga nätpåsar men jag har beställt det nu. Ytterfiltret är redo att användas när man får den, men det finns en hel del prylar som förenklar och förbättrar.'

                Nätpåsen liknar mer en påse som tjejer använder att lägga BH i när de tvättar.

                Det jag skaffat till min 2217 är dessa prylar: (Aquaristikshop)

                Zoobest Filterstocking ML 3.02EUR
                Påsar för filtermaterial.

                EHEIM Double tap connector 9.19EUR (12/16)18.39EUR (16/22)
                Slangkoppling för enklare borttagning av pump vid rengöring.

                EHEIM Air diffusor 4.73EUR
                Skapar större vattentryck genom smalare stråle från utblås. Förser även vattnet med syre.

                EHEIM Reinigungsbürste 1,6m 2.93EUR
                Rengöringsborste för slangar

                Summa: 38.26EUR = 345kr (030809)

                P.s. Ja Eheim är dyra, men otvivelaktigt högsta kvalitet när det gäller ytterfilter.

                Kommentar

                • Gimpan
                  Användare
                  • August 2003
                  • 183

                  #38
                  Låt oss säga att jag fått mina filter nu...vad för filtermedia ska jag ha? vilket är bäst lr vilken kombination är bäst? Jag har sydamerikaner vad passar bäst för dom resp malawi som kanske allmänheten är mer intresserad av? Är det nån risk att växterna får för lite näring då man har "FÖR BRA" filter?
                  JimmY CasH

                  En "Viktoria" tack!

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #39
                    Nej nej, jag har inte haft några problem med någon order trån aquaristic, jag bara sa vart jag trodde att man skulle skriva om man hade några funderingar kring en order som dröjde längre än rimligt.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

                      #40
                      För malawi tycker jag Ehfisubstrat,Bio bollar och Makaroner är bra...Ska även testa några till filtermatrial snart...Till Sydamerikaner vet jag inte ..=(

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #41
                        Blå filtermatta (PPI10) klippt i små fyrkanter är kanonbra filtermaterial tillsammans med redan nämnda biobollar och ehfisubstrat.

                        Om du ska ha Malawi kan du även använda t ex marmorkross. För Sydamerika så kan det vara idé med Ph-sänkande material typ Ehfitorf.

                        Kommentar

                        • Gimpan
                          Användare
                          • August 2003
                          • 183

                          #42
                          Jag har allt utom biobollarna och torven. Sa du makaroner HeNkEdeh?? Finns det nått som kallas makaroner eller är det mackisar vi pratar om . Om jag förstod det rätt så ger alltså keramikbitarna ifrån sig kalk och höjer ph:t...så finns det nått smart som man kan göra själv och lägga i för att sänka det? Jag har gått om rötter i mitt kar så egentligen tror jag inte det ska vara nått problem.
                          JimmY CasH

                          En "Viktoria" tack!

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

                            #43
                            Inte vanliga makaroner man äter =P tror även dom kallas keramikrör

                            Kommentar

                            • Karon
                              Användare
                              • April 2002
                              • 880

                              #44
                              Precis, och dom ger inte ifrån sig någon kalk.

                              Kommentar

                              • Gimpan
                                Användare
                                • August 2003
                                • 183

                                #45
                                Oki hur lång tid tar leverans från tyskland respektive sverige(lagunen, flodströms) och har nån testat projekt och vet om dom är tysta för dom har ju större filtervolym till ett lägre pris...men dom säger att deras 6 liters går upp till max 350liter kar medan eheims 6:a ska klara upp till 600l??? Bättre pumphuvud?? eller kanske inte när projekt pumpar stöörre volym vatten än eheim...mysko?
                                JimmY CasH

                                En "Viktoria" tack!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...