Pump, filter...vilket är bäst??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimpan
    Användare
    • August 2003
    • 183

    Pump, filter...vilket är bäst??

    Vad ska man välja för filtrering? 4000:- för pump, filter är inte att tänka på, finns det nått i lägre pris som ändå går TYST, FILTRERAR bra och inte fyller ut halva Akvariet/bänken?? Ska man köpa Fluval, eheim eller vad? Har någon nån begagnad till övers är jag intresserad? tack på förhand



    Mvh
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Bäst tycker jag det är att ha ett ytterfilter och ett innerfilter/cirkulationspump.Men vill du inte lägga ut mycket pengar rekommenderar jag project/aquaclear pumpar(men dom är inte i närheten så tysta som eheim) Ehiem tycker jag är bäst...Pröva med en annons på Köp och sälj så kanske du hittar bra pumpar till ett bra pris!..

    Kommentar

    • Gimpan
      Användare
      • August 2003
      • 183

      #3
      Oki! Men vilken modell av eheim bör jag ha? Ska räcka till ett 700 kar som komplettering till ett innerfilter eller självständigt.
      JimmY CasH

      En "Viktoria" tack!

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #4
        Det beror helt på vilka fiskar du har tänkt ha? ska du ha malawi/tanganyika tycker jag att dom bästa är 2250 och 2260 (eheim)
        Vill du inte lägga ut så mycket på ett filter tycker jag att project2001 är bra (hög pumpkapacitet och mkt filtervolym) men inte så tysta =( men allt beror på vilka fiskar du ska ha..

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Ska du ha kvalitet och att filtret går tyst till ett lagom pris så föreslår jag dig att skicka efter från Tyskland.



          En Eheim 2250 kostar t ex 1620kr här.

          Här har du en valutaomräknare till vänster som är bra att ha när man skall kolla priserna. Fraktkostnad kommer jag inte ihåg tyvärr, men de är inte överdrivna.

          Växla valuta, kreditkort, reseförsäkringar, shop, upplevelser och hitta flyg. FOREX erbjuder allt du kan behöva inför din nästa resa och semester.


          Jag använder själv två stycken ytterfilter, Eheim Classic (2217, 2213), till mitt 375liters akvarium pga att jag tycker det ser fult ut med ett pumphuvud inuti akvariet tillsammans med min frigolitbakgrund.

          Kommentar

          • chrillo
            Användare
            • February 2003
            • 180

            #6
            Fluval 404 kan jag varmt rekomendera. Det har en stor filtervolym och funkar perfekt och låter inte så mycket. Jag är oerhört nöjd med mina fluval pumpar iallafall och de är riktigt billiga också. Gå in på www.hjortgatanszoo.se där säljer de fluval.
            720liter Malawi

            Mvh /Christian
            http://www.akvaristforeningnord.org

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Min erfarenhet av Fluval 404 ytterfilter är att den låter betydligt mer än en Eheim.

              Nu har jag mitt akvarium i sovrummet så det kräver en TYST filtrering...*s*

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

                #8
                Jag tycker det är kanon att skicka efter från tyskland man får juh halvapriset så det är utmärkt...Men tänk på att när man skickar efter från tyskland kan det ta 1-1½månad innan det kommer...jag har vänta i fem veckor nu på fiskmat och lite grejer..Blir något fel blir det antagligen en månad till innan man får rätt saker...Men har man tid/lust att vänta så tycker jag absolut att skicka efter från tyskland är kanon!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har aldrig behövt vänta mer än drygt en vecka på mina grejer, men skulle det ta längre tid så kan man MAILA dom och påpeka fördröjningen. Jag har dock inte haft den otur som t ex HeNkEdeh skriver om...

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

                    #10
                    Aha jag kanske bara har otur =(( tråkigt med att det är just när man har pengar till fisk och allt är dyng ivrig på att starta det nu =D..
                    Japp jag har skickat 2 mail det första var för några dagar sen..men har ännu inte fått något svar..

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      En annan Tysk e-handelbutik som jag provat och som är precis lika bra som Aquaristic.net är denna:

                      Aquaristik Shop: 8.000 Aquarium Products online for your Fresh- or Saltwater Aquarium.


                      Kanske har dessa närmare service med sina kunder än vad Aquaristic har då de verkar lite mindre. Där har jag fått personligt mail snabbt svarat angående produktförfrågan och dylikt. Det tog ca 3-4 timmar innan svaret landade i mailboxen...men då hade jag kanske riktig tur...*s*

                      Mina order kom inom en vecka...jag har beställt två gånger därifrån.

                      Hos Aquaristic.net har jag beställt ca 5-6ggr utan de minsta problem...

                      Kommentar

                      • Gimpan
                        Användare
                        • August 2003
                        • 183

                        #12
                        Det låter ju greeeaat!! ska titta in på dom båda tyska sajterna och bestämma vilken modell det blir, men 2250:an var alltså bra sa du...då kanske jag kör på den. Tack så mycket för hjälpen och lycka till med firrarna. Mina oscar och metae kommer bli skitglada när dom får lite mer fridfullt. Ska snart låna hem en sjysst kamera och lägga ut bilderna här...kanske med en ny eheim i
                        JimmY CasH

                        En "Viktoria" tack!

                        Kommentar

                        • ossism
                          Användare
                          • August 2003
                          • 108

                          #13
                          Jag kan rekommendera 2250in, har själv 2st. Man ska nog beställa slangklämmor i samma veva. Dom är inte gratis här hemma. plus att man ska ha kranar som man kan stänga av flödet med. dom kostar skjortan, köper du dom här hemma ryker brallorna med..
                          1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                          Kommentar

                          • Gimpan
                            Användare
                            • August 2003
                            • 183

                            #14
                            Jag har nu tittat till den tyska marknaden och det ser ut som Eheim classic 2217 faller mig bra i smaken ca 930:- inkl frakt låter som ett bra pris för en vettig apparat. Om jag nu beställer en 2217 är det nått mer jag bör köpa i samma veva? Nån som har erfarenhet...Tricella kanske??? Förutom insatsen då.
                            JimmY CasH

                            En "Viktoria" tack!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag har inte använt 2250 tidigare men läst en del om att den skall vara bra...dvs hålla Eheims höga kvalitet!

                              Jag kan däremot verkligen rekommendera Eheim Classic 2217 däremot och med ditt akvarium skulle du kunna ha två stycken med utblås och insug på varsin sida. Det skulle ge en hel del filtrering!

                              Priset hos www.akvarieshopen.com är: 949kr!! (filtermaterial ingår ej)

                              Priset i Tyskland (Aquaristic) är: 990kr (filtermaterial ingår ej)

                              Priset i Tysklan (Aquaristikshop) är: 828kr (filtermaterial ingår ej)

                              Produktinfo om detta ytterfilter:
                              EHEIM external filter for aquaria up to 600 liters content. Pump output: 1000 l/h, filter volume: 6 liters, delivery head: 2,30 m/WS, power consumption: 230V/20 watts, dimensions: (diameter x height) 205x400 mm, hose size: pressure side: 12/16 and suction side: 16/22. The delivery is complete with hoses and pipes but without any filter media.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...