malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • September 2003
    • 328

    malawi

    Jag ska starta upp ett 300l akvarium med malawiciklider inom kort! Jag har inga tidigare erfarnheter...Hur ska man bäst fördela antalet fiskar och hur många är lämpligt att ha, min? max?

    Ska man t.ex satsa på 2 arter och relativt många av varje eller kanske 4-5 arter med lite färre av varje sort?

    Vidare undrar jag om någon här vet en bra affär i närheten av eskilstuna (den i stan har jag inget förtroende för) ?!

    MVH Mattias
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Denna är bra att läsa igenom och är en fingervisning:



    Jag anser att man kan ha mellan 5-7 olika arter beroende på vilken mängd honor man bör ha till respektive art.

    En del arter bör man ha i större grupp (Demasoni, Golden m m.) och då får man tänka på det vid sammansättningen av ett Malawi akvarium.

    Jag har denna kombination nu:

    3st Cyrtocara Moori 1+2
    3st Protomelas sp. "Fire Blue" 1+2
    3st Metriaclima Estherae 1+2
    9st Labidochromis Caeruleus "Kakusa" 3+6
    2st Cynotilapia Afra "Cobue" 1+1
    3st Ancistrus 1+2

    Jag tycker det känns bra med denna blandning i mitt 375liters, men jag kommer att skaffa en art till troligtvis och/eller öka på någon befintlig via egen uppfödning.

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Och jag tycker helt tvärtom att du bör satsa på få arter istället...
      Blir inte lika mycket fisksoppa då..

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Är det fisksoppa med de jag har? Kanske...men att ha endast 2-3 arter skulle bli tråkigt för mig iallafall. Nu finns det olika egenskaper hos dessa arter jag har och det är riktigt roligt att sitta framför akvariet och studera en art i taget.

        Jag kan förstå HeNkEdeh´s synpunkt, men den passar inte mig.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

          #5
          Nej jag vet inte om ditt är fisksoppa men det brukar bli det lätt med 10 arter i 375liter...
          Och jag kan förstå din synpunkt med

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Ja...om man diskuterar 10 arter så är det definitivt för mycket...t o m för fiskarna...*s*

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Hmm vart fick jag 10 ifrån ? tyckte du skrev att du hade det men så var det inte...sry..

              Kommentar

              • Mattias Olsson
                Användare
                • September 2003
                • 328

                #8
                jo vid inhandeln av fiskar tänkte jag skaffa några till att börja med + någon mal av något slag! Sedan vänta någon vecka och därefter fylla på med resterande fisk. Är det detta sätt som man vanligtvis brukar gå tillväga på?! Jamena det är ju mycket snack om att inte släppa i fiskarna på en gång och sedan börja lite försiktigt med några innan vattenvärdena blir dem rätta. Finns inte risken att de första man släppte i kan bli aggresiva mot varnadra då de är så få?!

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

                  #9
                  Börja med att låta karet stå några dagar med filtren igång men utan fisk. Sedan sätter du i en tålig mal eller så, och låter det stå så en vecka eller två. Sedan börjar du sätta i ciklider, men kanske inte 20 på en gång.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • April 2002
                    • 339

                    #10
                    Eskilstuna finns det flera bra prtivata odlare av malawiciklider som säkert kan sälja fiskar till dig... hör dig för så hittar du säkert deras telefonnummer eller nått. (finns bla några killar som håller till i ett garage, dom har en mycket stor lokal med malawi tanganyika men även lite av varje. När jag var där hade dom en fler kilo stor ormhuvudsfisk i ett stort akvarium!!!)

                    Annars tycker jag att 4-5 arter är lagom.

                    nog kan du säkert lasta in en 25 fiskar i din burk, om du inte bara väljer dom mest storvuxna arterna.
                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • apan_ola
                      Användare
                      • March 2003
                      • 11

                      #11
                      får jag krypa in med en liten fråga ,
                      Jag har ett 160 liters.. Nu har jag fått reda på att man kan ha golden i ett 160 liters. Men hur många??!!
                      orka

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • October 2002
                        • 985

                        #12
                        Ca 15-20 st om du bara ska ha Golden och 1-2 Ancistrus, under förutsättning att du har bra filtrering och sköter vattenbytena, men det är hur som helst ett krav för ett Malawikar. En del av dessa Golden kan du förstås byta ut mot andra snälla Mbunas av liknande storlek.

                        Jag har provat att ha 11 Mbunas, varav 8 var Golden, i ett 160L-kar med skapligt mycket gömställen. Nästan alla stod och tryckte i gömställena i stort sett hela tiden. Tror att det var underbefolkat.
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • Mattias Olsson
                          Användare
                          • September 2003
                          • 328

                          #13
                          Tack för tipset Vannar... jag ska börja kolla runt ditekt! Du vet inte vart i eskilstuna de höll til?!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...