Kombinationer med Oscar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    Kombinationer med Oscar?

    Är lite nyfiken på vad ni har/har haft för kombinationer med Oscar/påfågelciklid? Vad fungerade resp. inte? Varför fungerade det inte?

    Någon som har provat Oscar med någon av följande arter:
    - Satanoperca leucosticta
    - 'Geophagus' brasiliensis
    - Cichlasoma festae

    Jag misstänker det skulle bli problem med leucostictan då denna har ett helt annat temperament och ätbeteende, eller finns det någon som har provat?

    Anledningen till mina funderingar är att jag funderar på att sätta upp ett 600 liter (200x60x50 cm) akvarium med stora ciklider från sydamerika. Påfågelcikliden är given, men jag behöver något mer sällskap utöver en gibbiceps-mal till dessa. Inredningen kommer bli enbart fin sand, rötter och stenar. Jag kommer försöka hitta ungfiskar av samtliga arter (förutom malen).

    Alla idéer är värdefulla. Centralamerikanskt sällskap till påfåglarna är dock inte lika hett, även om det kan vara en lösning om jag inte hittar någon bra 100% sydamerika-kombination.

    mvh
    /Hasse
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Brasiliensis kan gå. Nandopsis(?) festae blir för stor och aggressiv, skulle jag tro. Men jordätare, som Geophagus brasiliensis och Satanoperca-arter kan gå. Jag har haft påfåglar med Herotilapia multispinosa och eldbukar. När jag hade dem med multispinosa var de dock inte vuxna. Andra arter jag har haft med dem är Jack Dempsey och Nandopsis managuense. De senare är nog på gränsen för att vara för aggressiva, men mitt par var ovanligt lugnt, t.o.m under yngelvården.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • ossism
      Användare
      • August 2003
      • 108

      #3
      brasiliensis funkar. min polare har den blandningen. eller för tillfället 2 kompisar. men den ena ska inte dessa gå ihop längre än nödvändigt.
      1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        festae och påfåglar är nog att pressa sina chanser. jordätare går nog bra bara man hinner få ner maten till dom. jag skulle tom rekomendera jordätare som går igenom sanden när påfåglar sprutat ut hälften av sitt käk genom gälarna.

        hantlar går nog ok med dom med, akvariet är rätt stort. jag är nyfiken på varför du inte tror leucosticta ska fungera?
        fish r friend

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          #5
          S. leucosticta är ju betydligt timidare och inte på långa vägar lika framfusiga som påfåglar, men det stämmer ju å andra sidan att påfåglar äter mer slarvigt så kanske det kan funka ändå? Någon som haft den kombinationen och inte bara antar att det kan funka? Det är alltså utfodringen som jag möjligen tror jag vara till leucostictans nackdel eftersom de äter mycket långsammare. Men det kan vara värt ett försök som sagt. Matar man med flytande och sjunkande foder samtidigt lär väl båda arterna få tillräckligt.

          Bra att höra att någon provat med G. brasiliensis, den kombinationen tror jag definitivt på. Även hantlar, men det är inget alternativ för mig just nu, gjorde mig av med mina för nåt år sedan.

          Ja, festae är väl antagligen för aggressiv.

          Nån som har fler exempel på lyckade eller tänkbara kombinationer? Crenicichla-arter är väl uteslutet pga aggressivitet förmodar jag?

          mvh
          /Hasse

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            nä jag tror Crenicichla skulle fungera. Kanske inte de som är tokaggressivast men Ola S har ju sina Saxatilis med A. Patricki tex.

            Kan nog vara nyttigt för påfåglarna att få konkurera om maten haha, finns det något som är glupskare så är det gäddor.

            Nu ska jag raljera lite här å göra lite educated guesses.

            Påfåglar är nog ganska tacksamma att kombinera i ett så pass stort kar. De är lagom mellanagressiva så att fegare arter kan nog bli dominerade en smula men inte dödade. Och aggressivare arter dominerar dem men har inte ihjäl dem i första taget.

            Tex så har jag 2 påfåglar nu med mina jaguarer. Jagauarer som leker. Det går lite vilt till och fastän påfåglarna åker på spö så är de snart tillbaka och retas på gränsen till reviret. De backar inte fort utan det tar tid innan de simmar iväg från en fullt utspänd jaguarhona. Och när de får den lite mesigare jaguarhanen för sig själv på sin sida av karet passar de på att ge sig på honom ett varv. och sådär fortsätter det. Värt att notera kan vara att påfåglarna har ungefär 3ggr kroppsmassa som jaguarerna.

            Nu har jag hafft denna kombo aldeles för kort tid för att kunna säga något säkert men jag tycker det stödjer min teori om deras "mellanaggresivitet".

            Appropå inget så fungerar nog guldsömmar också.
            fish r friend

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

              #7
              Ok, det kanske kan va nåt att fundera vidare på? Har ingen och nada erfarenhet av crenicichlor så det skulle vara kul att testa. Mycket håligheter och gömslen antar jag behövs? Ska de gå i grupp? Får läsa på här känner jag...

              Är det svårt att få tag på chrenicichlor i Sthlm/Gbg? Häromkring har jag aldrig sett några.

              Guldsömmar är fina, men jag har lite dålig erfarenhet av dessa med påfåglar sedan tidigare. Guldsömhanen jag hade för ett antal år sedan var totalt dominant och tryckte in påfåglarna i hörnet vid innerfiltret och lät dem knappt komma ut ens när det var matdags.

              /Hasse

              Kommentar

              • Gimpan
                Användare
                • August 2003
                • 183

                #8
                Jag har mina påfåglar med aquidens metae som ju är en ganska timid och fredlig art...när dom inte leker. Än så länge går det rätt bra då oscar endast e dubbelt så stor, men det är helt klart så att mina metae får krypa in i hålor för skydd ibland om jag råkat glömma kvart i tre lunchen =) Annars hävdar sig faktiskt metae bra när den leker trots fredligt sinne och halv kroppsvikt.
                Men jag är inte helt säker på hur det blir i framtiden då oscar kommer lägga på sig ytterligare tio centimeter och och metae bara 3-4.
                Tänkte passa på att fråga lite vad ni kloka rutinerade akvarister tycker om aquidens metae som fisk? Och vad tycker allmänheten? Är den för lättodlad och tråkig...för jag ser mycket sällan nått diskuteras om den?
                JimmY CasH

                En "Viktoria" tack!

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  Crenicichla finns alltid i sthlm iallafall. Oftast saxatiliz/menezesi och Xingu I. Om du kommer till sthlm nu å går på lagret så finns min/ola s's stora fina saxatilis/menezesi-hanne kvar där bland en grupp mindre m/s. Han har härlig personlighet!

                  Vill man ha ett harmoniskt par gäller det att låta dem para ut själva från en grupp.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1081

                    #10
                    Vad jag vet nu kommer jag inte till Sthlm förrän i slutet av oktober (Akvariets dag) och ska väl då garanterat kika in på AL. Får väl ladda plånboken antar jag... vad pratar vi om för prislappar på ungfiskar av crenicichlor? Varierar väl en hel del antar jag, men typiska priser? Diskus-nivåer?
                    /Hasse

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

                      #11
                      Gimpan: jag har ett lekpar metae. jag gillar dem skarpt. tror de lätt halkar utanför då SA ciklider inte är så populära och Aquidens lätt förknippas med rivulatus som är en färgrann och livlig sak kan den nog lätt väljas före. de som satsar på SA väljer nog påfåglar, skalare, diskus eller hantlar som är mer kända.

                      jag har bara sett metae till salu en gång.

                      jag håller mina metae med chokladciklider och nycklar, det är en lugn fredlig och vacker kombination.

                      sen att det inte diskuteras mycket tror jag du svarade på själv. den är lätt att både hålla och odla, den är inte aggressiv och det är nog inte många som behöver några råd för att få den att fungera med andra fiskar.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

                        #12
                        hasse_h: tror de tog 150:- för Crenicichlorna på lagret. har du tur så gåre för dig som för jinnarparen, han hittade ett par som hadde lekförbereselser i försäljningskaret.

                        men sen vettefaen vad en 35cm påfågel kan göra med en 15cm menezesi/saxatilishona .... kanske ska satsa på en lugubris istället
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Hasse_H
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1081

                          #13
                          Ok, klart rimligt. Har du några tips på bra chrenicichla-sidor på webben?

                          /Hasse

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

                            #14
                            börja här: http://www.geocities.com/NapaValley/5491/

                            crenicichla är härligt nytt och outforskat
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Hasse_H
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1081

                              #15
                              Tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...