Tuggande tuppkamshane?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

Tuggande tuppkamshane?!

Hej

Igår såg jag nå´t mysko. Min vildfångade tuppkamshane andades häftigt. Tänkte först gälparasiter, men det verkade inte så troligt eftersom då skulle resten av fiskarna också haft det. Och den åt inget. Akvariet står just nu i ett rum fullt av grejer, som väntar på att ett annat rum ska bli klart, så jag har inte så stor koll på det nu. Senare på kvällen såg jag att hanen stod i ett hörn och nu tuggade han verkligen. Fenorna var utspända, och färgerna starka. Han försökte även köra bort mina Synodontis eupterus som envisades med att vara i samma hörn. Han betedde sig precis som honan har gjort innan, när hon har varit på väg att släppa ut ynglen. Jag fångade upp honom och la honom i ett plastakvarium för att se om han spottade där i, men han såg ut att vantrivas, så jag släppte tillbaka honom idag. Har inte sett honom spotta än, men hans betéende, och tuggandet såg ut som honans när hon ska spotta. Jag har ju hört om bågfensciklider där hanen har vaktat ynglen och så. Är det nå´n som har haft en hane av en art med moderfamilj som har ruvat äggen?

Jag såg idag även att mina vildfångade blåciklider har lekt. Skulle vara kul att lyckas föda upp dem, och få in lite nytt blod till blåcikliderna i fångenskap.

MVH Micke
    MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Hej

Tuppkam: I ett gammalt ciklidblad så finns det en beskrivning av en tuppkamhane som tog över ruvandet när honan dog.

Blåciklid: Jag har också yngel av vildfångad "blåciklid". Det är faktiskt långt ifrån säkert att det är Aequidens pulcher vi har. Det kan vara en annan art. Därför bör vi inte korsa in akvariestammen i onödan. Tyvärr saknar jag fångstort på mina. Har du fångstort på dina? Mina skiljer sig utseendemässigt men framförallt beteendemässigt (fredligare och mesigare) från akvariestammen.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

Hej

Jag har en teori. Jag hade ganska mycket fiskar i akvariet ett tag, men nu har jag bara hälften kvar ungefär, eftersom jag sålde en del som egentligen skulle in i min 375:a när rummet blir klart, men det lär dröja, så jag sålde dem istället. Jag tror att hanen ruvar helt enkelt för att han är större än honan, och har större schans att vakta ynglen mot alla hotande munnar. Men det är en teori bara.

Har tyvärr ingen fångstplats på mina blåciklider. Jag har också funderat på om det verkligen är blåciklider. De liknar dem mycket i färgen och formen, men har mer rött i fenorna. En skillnad är att jag tycker hanens ryggfena ser mindre ut än på odlade exemplar. De visade ingen tendens till att leka medan akvariet var fullt av fisk, men de lekte med en gång när jag hade gjort mig av med hälften av fiskarna. Hade det varit odlade blåciklider hade de nog struntat i vilket och lekt i alla fall. Såg heller inte nå´t skakande och darrande, som odlade blåciklider gör. Jag såg inget särskilt betéende när de möttes, jag såg bara att honans äggläggningsrör växte, och se´n var det helt plötsligt rom på ett blad. Honan jag köpte var i lektagen med en vildfångad guldsöm i affären. Men jag splittrade det paret och köpte en blåciklidhane istället.

Det finns en som heter Aequidens coeruleopunctatus, som liknar blåcikliden mycket, men som jag har för mig larvofil munruvare.

MVH Micke
      MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

Arbetssätt...