If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jaggornas yngel är nu frisimmande och zonatumen har än en gång blivit blåslagen och har nu flera sår på huvudet och på sidorna... *suck*
Jag gjorde ett försök att sänka temperaturen i karet och på så sätt få jaggorna lite lugnare men 22-23grader var tydligen för lite och ynglena gör dem givetvis motiverade att försvara reviret lite hårdare så det fungerade som sagt inget vidare. Troligtvis så kommer jag att byta in zonatumen de närmaste dagarna, jag vill verkligen ha henne kvar då jag tycker att det är en fantastiskt vacker, livlig och trevlig ciklid men samtidigt så känns det lite egoistiskt att tänka på min egen vilja då hon lever ett sånt taskigt liv i det enda kar jag kan ha henne i. I 222-litrarn där hon gick tidigare har jag nu ett 10-tal 3-5cm stor ungfiskar och de skulle hon nog snabbt ta död på och i övrigt så är det bara yngelkaret som är ledigt men där kan jag ju inte ha henne... Så det ser inte bättre ut än att jag tvingas byta in henne.
Då det gäller jaguarerna så ser det ut som vanligt, aggressionen har ökat markant och de annars så lugna bjässarna hugger nu efter allt som kommer lite för nära. En intressant obervation är att de inte verkar behöva gräva om de inte har möjlighet, jag stoppade ju ner massor av kolsten och skiffer för några veckor sedan och det har resulterat i att de nästan inte har grävt någonting alls eftersom det allt som oftast har legat någon kolsten eller skifferplatta vid den potentiella grävplatsen. De sprattlande ynglena som annars brukar läggas i de enorma groparna har istället lagts i skrevor mellan stenar och rötter och nu när de är frisimmande så kan man konstatera att det verkar ha fungerat precis lika bra. Mycket positivt som jag ser det eftersom det nu för en gång skull faktiskt ser helt okej ut i karet trots att firrarna leker.
Min jaguar har också praktiskt taget slutat gräva sedan oscarn försvann. Känns jävligt skönt att slippa skyffla 25 cm högar med grus varje gång man byter vatten. Ser mycket bättre ut om gruset får ligga där det ska.
Jag vet inte om det beror på att de inte har grävt så mycket men jaguarhonan har nu fått en "huggtand" i överkäken. Tittar man på henne rakt framifrån så är tanden placerad i princip mitt i överkäken...
Är det någon som vet hur många stora tänder de kan få?
Kan det vara så att jaggorna får samma typ av tanduppsättning som doviin om de bara håller sig från att slipa ner dem då de gräver?
En bild på en dovii som visar tänderna.
Har varit på Danmarks akvarium idag, skit häftiga fiskar.
Där var en jaguar!! Blev mkt förvånad. den gick i en damm som var skuren på mitten så man såg in i den lixom.
Jaggan gick med Ormhuvud, Arowanor,Pacu, Påfågelaborrar och Djävulsciklid.
Där fanns bara en jagga, den ena hade väl fått stryk.
jaggan var iaf minst 40cm, den var otroligt tjock! fotboll ju! Den låg mest på marken kanske var för dom övriga fiskarna i karet var så mkt större förutom djävulen då men den låg ju också på marken!
Eftersom den inte var ända framme vid rutan någongång så gick det inte att fotografera den var väl 1.5-2 m från rutan.
Hoppas ni inte blir sura på mig nu när jag nämner lite om pirajor, såg nämnligen nät dom blev matade! där var ca 150st som verkligen kalasade på lite sej och spätta gick fort hehe.
Det er dumt at disse Managuensene på bildet mest sannsynlig blir fanget for å bli spist Hadde vært bedre hvis vi akvariester fikk disse vakre Managuensene.
Tråkigt men sant, zonatumen är inbytt... Men jag hoppas att hon ska få det bättre i någon annans kar.
Nu då jaggorna är de enda firrarna som simmar på öppet vatten så har de spridit ut ynglena över _hela_ karet, det ser rätt mäktigt ut.
Den här gången så ska jag se om jaggorna sköter om ynglena längre än en månad om de har kvar ett större antal yngel då de egentligen vill leka en gång till, det sitter nu filtermatta på båda insugen till ytterfiltrena så inga yngel ska nu sugas in i filtrena, jag ska också byta in synodontismalen som är den värsta yngeltjuven i karet just nu. Förhoppningsvis så ska detta göra att fler yngel klarar sig.
Då kommer fisksammansättningen att se ut så här:
Jaguarciklid x 2
Gibbiceps x 2
Ancistrus x 1
Kuhliiål x 1
Tigerrandig skovelnosmal x 1
Det ska nog bli bra.
Skovelnosen är ett osäkert kort och kommer säkerligen att bytas in inom ett halvår eller år beroende på hur snabbt den växer i fortsättningen, den växer väldigt sakta just nu men börjar den växa snabbare och närma sig 25cm så kommer nog inte jaggorna att vara lika snälla som nu då den är 15cm. Och jag tror inte att skovelnosen är byggd för att klara gruff, den ser väldigt tunn och ömtålig ut. Men tills vidare så får den gå kvar i karet.
Kuhliiålen hade jag flyttat för länge sedan om jag bara kunde hitta den... Jag ser den max en gång i kvartalet... och då bara då den kastar sig till något nytt gömställe. Jag har ingen aning vad den lever av men jag såg den då jag stoppade ner kolstenarna och skiffern så den är i alla fall vid liv.
Två bilder, en översikt över karet och en närbild på jaguarhanen och några småttingar.
Det verkar mer fornuftigt - ju storre dom blir desto mer rum verkar dom behova. Gibbicepcen haller ganska bra och renhaller fint i karet.
Jag tror du har ratt om skovelnosen - det ar nog dags att leta efter ett annat stalle for den.
Det ser ju ut som om du har samma jaguarer men att du har satt dom i ett mindre kar.
FI: Var inne och tittade på dina malbilder. Var det Synodontis Eupterus malen som är den värsta yngeltjuven. Sedan i Onsdags förra veckan så är jag också ägare till en sådan. Hela familjen tycker den ser fräck ut.
Men äter den yngel så åker den ut, det är säkert.
Tar den dem redan då de ligger med gulesäcken eller väntar den till de blir frisimmande.
Synd att du bytte in Zonatumen, det var ett praktexemplar av bilderna att döma. Hade gärna tagit emot den, men avståndet är lite för stort. Det var klart bättre färg på den än de som jag har.
Ola: Jag såg också den jaggan när jag var på Akvariet i början av Juli. Det är en gammal hane. Förmodligen från det par som gick i ett annat stort kar där för en 4-5 år sedan. Då var den riktigt fin, inte lika stor som nu, men fin.
Som det är nu så har den passerat bäst före datum för länge sedan. Jag fattar inte varför de inte tar bort den och sätter in ett nytt par i stället.
Hade citrinellumen yngel. Då jag var där så gick ett par med en stor kull. De försvarade den mycket framgångsrikt.
Ola: Jag såg också den jaggan när jag var på Akvariet i början av Juli. Det är en gammal hane. Förmodligen från det par som gick i ett annat stort kar där för en 4-5 år sedan. Då var den riktigt fin, inte lika stor som nu, men fin.
Som det är nu så har den passerat bäst före datum för länge sedan. Jag fattar inte varför de inte tar bort den och sätter in ett nytt par i stället.
Hade citrinellumen yngel. Då jag var där så gick ett par med en stor kull. De försvarade den mycket framgångsrikt.
jinnarparen: Jo eupterusen är en av mina favoriter bland de synodontismalar jag har provat, min är inte så skygg som synodontisar normalt brukar vara och den käkar glatt pellets tillsammans med jaggorna, jag gillar även den enormt långa fenstrålen på ryggfenan.
Men tyvärr så är den som sagt en lömsk rackare då det finns yngel i karet, det är väl inte den värsta yngeltjuven jag har haft men i alla fall en av de värre. Den är ruskigt tålig med alla sina benplåtar och det gör att den ofta får sin vilja igenom även om den lever med stora och aggressiva arter.
Men jag hade tidigare en chokladmal i karet som var ännu värre, den var i princip helt oförstörbar, jag har aldrig sett en skråma på malen trots att jaggorna verkligen gav järnet i att försöka få bort malen då den gjorde sina små räder... Ruskigt robust och tålig mal.
Appropå zonatumen så håller jag med, det var verkligen jättetråkigt att det inte fungerade, men samtidigt så hann den bli rejält söndertrasad innan jag hann byta in den och det hade varit oansvarigt att ha den kvar tillsammans med jaggorna. Så jag tror nog att jag gjorde rätt val. Det är dock en art jag gärna provar igen någon gång i framtiden, då kanske med utgångspunkten att föröska få lek.
Var ett tag sedan jag skrev här, beror på att jag haft mycket att göra i skolan osv. Hur som helst så har våra jaggar hunnit med en del lekar sedan sist. Nått som jag lagt märke nu under och efter sista leken så har honan börjat utmana hanen. Hon simmar mot honom hela tiden och spänner ut sig rejält, vad beror detta på? Har filmat skådespelet här är länken till filmen.
Kommentar