Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

walle: Ruskigt vad snabbt han växer! Visst köpte du honom i februari eller nåt sånt? Har han börjat växa långsammare än eller växer han fortfarande i samma takt som i början?

Jag mätte mina jaggor alldeles nyss, det är svårt att mäta exakt men hanen är nu drygt 26cm, eventuellt 27cm och honan drygt 22cm. De har vuxit max 1 cm de senaste 4 månaderna... Hyffsat skumt. Men det har förmodligen med leken att göra, de leker ju fortfarande varje månad och det tär väl på krafterna antar jag. Eller också så är det kosten(numera endast pellets och foderfisk) som är felaktig.

Hur som helst så är det lite trist, jag hade gärna sett att hanen åtminstone speedade på upp till 30cm och sedan började stanna av, han ser fortfarande lite fjesig ut och karet kan stundtals kännas lite tomt då det inte går att fylla ut det med en massa andra fiskar... 30-35cm hade varit optimalt i 375an.

Så här ser karet ut nu idag. Lite stökigare än vanligt men perfekt för zonatumen inför jaggornas kommande lek.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Hej,

Problem igen med jaggorna...

Dom går ju i ett 250L kar just nu.
      Innan katastrofen med 325an som gick sönder så hade dom blivit mindre och minder skygga dom käkade ordentligt också.
      Men nu när dom går i 250an så är dom skygga som in i! simmar som pingisbollar mellan rutorna! ajaj.
      Hur kan det har blivit såhär?

Mvh Ola
      ola lindeberg

Kommentar

• INXS

Slang ner nagra vaxter, blomkrukor eller annat dom kan gomma sig bakom och dampa belysningen. Dom kanner sig skrajsna och skygga. Satt garna in nagra zebraciklider som kommer att fa jaguarerna att tanka pa annat.

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

japp, köpte han i februari, 8:e tror jag det var. Han har saktat ner ganska mycket i växten nu. Men jag antar att han växer fortare än dina eftersom han aldrig har lekt.

Grymt snygga växter du har FI, mina växter ser ut som alger. Dom är eller rättare sagt var helt översållade med alger, men nu är dom rengjorda. Hoppas dom börjar växa nu. Kör du med näring åt dina?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

walle: Tidigare så har jag aldrig kört med växtnäring men då dessa växter planterades så tryckte jag ner några kulor som innehöll allt växterna skulle behöva, det verkar ha gett utdelning. Jag har även bytt ut Marine-Glo-röret mot ett Power-Glo, detta kan eventuellt ha hjälpt växterna att klara sig bättre.

Jaguarna har för övrigt precis lagt ägg, här är ett par bilder. Notera speciellt honans färgteckning, just vid leken så får hon guldaktiga prickar på buken.

Här är en bild på karet ur en annan vinkel än tidigare, här ser man all den bråte jag har slängt ner de senaste veckorna, kolstenar och skiffer överallt... Fiskarna verkar gilla det men kameran pallar knappt med alla dessa mörka färger så bilderna blir tyvärr lite för mörka.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik,
              det ser ju finfint ut, jag gillar sarskillt de morka stenarna med ljust grus.

Kan du skriva nagra ord om hur du hushaller i det karet varje vecka:
              matning, vattenbyten, slamsugning, mm och hur mycket tid det tar?
              Tack

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Kan du skriva nagra ord om hur du hushaller i det karet varje vecka:
                matning, vattenbyten, slamsugning, mm och hur mycket tid det tar?
                Självklart.
                Matning: Jag har dragit ner litegrann på utfodringen och matar dem nu 1 gång per dag, alternativt varannan dag. Maten består i huvudsak av Hikari Cichlid Gold, Sera Cichlid Sticks samt en och annan foderfisk, zonatumen och synodontisen får även lite räkmix någon gång per vecka.

Vattenbyten: 100-150 liter per vecka.

Slamsugning: I regel så brukar jag bara slamsuga just innan de börjar gräva inför nästa lek men det händer ibland att jag slamsuger någon extra gång om jag tycker att det ser ut att behövas. Alltså, lite lätt vid behov eller en gång per månad.

Övrig skötsel: Jag gallrar växterna, skrapar rutorna från alger och rengör rutorna från kladd och vattenstänk en gång per vecka.

Tid: ca 1 timme.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Tackar,
                  jag fragade for att ditt kar ser valdigt rent och stadat ut. Sa typ 20-25% byte varje vecka.

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

själv byter jag bara mellan 80-100 liter vatten per vecka. Det beror mest på att jag måste bära hinkar från nedervåningen, så det känns som att om jag ökar på till 100-150 så kommer jag tröttna ganska snabbt och då blir det inte lika ofta istället vilket är sämre.

Slamsugning kör jag varje gång jag byter vatten och ser det som en självklahet med tanke på hur mycket fiskarna äter. Jag får upp stora moln av svart kladd ur gruset varje gång. Det syns inte på gruset att det är skitigt men stoppar man dit sugen så kommer det upp bra mycket underifrån.

Matningen för mig är väl troligen lite hårdare tilltagen än hos fredrik så för mig är det nödvändigt med slamsugning varje vecka.

MVH Martin

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

igår la min stora jaguar-hane rom

i helgen åker alla jaggor tillbaka till butiken, de får göra plats för de utländska gästerna.
                      fish r friend

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

Orm: Jaså, en transa?
                        MVH Martin

Kommentar

• Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

Jag fortsätter tjata om möjliga tankmates till jaggor...
                          Vad tror ni om Salvini? Den ska väl vara ganska tuff av sig? Jaggor, Salvini och Texas?

Mvh
                          Mattias
                          Mvh
                          Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Salvini är vad jag har förståt ruskigt tuffa av sig, kanske t.o.m FÖR tuffa för jaguarer, men med lite tur så kan det nog gå bra. Prova och se, jag har provat helknasiga fiskkombinationer men det har aldrig slutat i något blixtsnabbt dödsfall, i regel så hinner man rädda angripna fiskar om man bevakar karet ordentligt de första dagarna. Skaffa ungfiskar av samtliga arter så ökar du chansen att det fungerar.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Det ar precis som Fredrik skriver: Skaffa ungfiskar och det blir lattare att kombinera.

Jag hade Jaguarer med salvini, eldbuk, rivulatus, Jack Dempsey och olika malar utan problem. Karet var 500 liter och alla firrar var ungefar 5cm stora nar dom introducerades.

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

måste väl posta nyaste jaguarbilden här också då. Säg om den ser mörk ut på era skärmar. Hemma såg den bra ut för mig, men på skolan är den skitmörk. Kan ju bero på åliga skärmar här men skrv ändå.

MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...