Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

jag har pictusmalar med mina jaggor. en mal å en jagga delar grotta. tog en vecka för malen att övertyga jaggan om att de skulle bli sambos. va rätt kul å se.
    fish r friend

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Okej, verkar ju bra!
      ola lindeberg

Kommentar

• Mattias Nilsson
        Användare
        • April 2002
        • 467

Var i S.Sandby och kollade lite idag och i karet som för några veckor sen höll ett helt gäng bleka(nästan svarta) jaggor fanns idag ett par som lekt, hanen typ 15cm, honan lite mindre. Makalöst vad den store hanen växt på denna korta tid och vilken färgförändring! Nu var karet inte på mer än typ 50-60l och innehöll c:a 10-20 små jaggor till , så resten av jaggorna låg vid ytan helt svarta och med gott om sår tyvärr....
        Men det verkar vara väldigt intressanta firrar!! Det är nog inte omöjligt att jag skaffar jaggor till mitt kommande kar(förmodligen 720 el. 660l), ev. försöker jag med påfåglar, borde det inte funka hyfsat om man skaffar lite större påfåglar än jaggor? Det verkar ju vara några här som fått det att funka någotsånär?
        Finns det nån här i Malmö-trakten som man kan komma och kolla lite hos? Skulle vara kul.

Mvh
        Mattias
        Mvh
        Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

eller om man måste skippa påfåglarna, kanske ett par Jack Dempsy och ett par texasciklider skulle funka bättre? Dock är nog texasen lite svår att hitta här nere i skåne, har bara sett den några gånger och då typ 3-5cm, är väl risk att även om man köper små jaggor så växer de fort ifrån andra arter
          Mvh
          Mattias

Kommentar

• Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

Hej,

Mattias,
            Simontorp har Texasciklid.
            Jag bor i malmö och har jaggor, tyvärr är det kaos hemma hos mig när det gäller akvarier, håller på att sälja hit och dit tittar på troffar osv...

Mvh Ola
            ola lindeberg

Kommentar

• Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

Jaså simontorp har, minsann, men är inte dom i storlek mini? Det är enda storleken jag sett i affär....
              Mvh
              Mattias

Kommentar

• INXS

Mattias ,
                med storre kar , mer gomstallen sa forsvinner den svarta fargen snabbt och jaguarer laks snabbt.

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

Min jagga blev ganska rädd av sig efter att oscarn försvann. Verkade som dom hade nåt tillsammans

Han har iaf käkat upp 8 st norska flaggtetror som jag skaffade i lördags. Det finns nu 2 st kvar.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ricard
                    Användare
                    • August 2003
                    • 476

HEJ PÅ ER!

Är det ngn som har koll på om Zoomässan i Kungsbacka har P. managuensis? Ska dit på lördag och är suuugen...

Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

ring å kolla, de hadde när jag var där för ett par månader sen.
                      fish r friend

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

citat:ett helt gäng bleka(nästan svarta) jaggor
                        Ööhh, om dom är blek är dom väl inte svart?

MVH Martin

Kommentar

• Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

Vad sägs om Jaggor, Texas i 720l? Kanske provar med påfåglar oxå( vill verkligen ha påfåglar...) skulle det inte funka får jag flytta nån av dom, men finns det en chans att det funkar någotsånär?

Mvh
                          Mattias
                          Mvh
                          Mattias

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Det kan nog fungera, i alla fall texascikliderna. Det enda du måste tänka på är att texascikliderna växer saktare och blir mindre än jaggorna, de bör nog ha lite försprång för att det ska fungera i längden. Samtidigt så får de inte vara för stora då jaggorna kommer ner i karet eftersom jaggor inte är särskilt aggressiva då de är mindre, det är däremot texasciklider...
                            Påfåglarna kan nog bli kniviga i en sån kombination, walle försökte ju och det fungerade bra ett tag men påfågeln fick det sedan för kämpigt och rent generellt så är det precis så det brukar gå, påfåglar är väldigt snälla även jämfört med de enligt mig ganska snälla jaguarcikliderna. Jag har haft påfåglar, både stora och små, och de har aldrig kunnat hävda sig mot aggressivare arter, de verkar inte veta hur de ska försvara sig, de bara vänder andra sidan till så att säga...

Men texas och jaggor kan nog fungera.
                            Jag har ju för övrigt den kombinationen i 222-litrarn idag, det enda kvarvarande ynglet från jaggornas första lyckade lek går tillsamman med några små texasciklider och en herrans massa andra småttingar i 222-litrarn. Än så länge så fungerar allt kanon, men alla är som sagt små så det är ju osäkert hur det funkar då de blir större.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

Ja visst hade det fungerat ett bratag till med oscarn, men det verkade som att attackerna från jaggan kom allt tätare hela tiden. Dessutom var jag mer intresserad av att få ett gäddpar, oscarn blir ju bra mycket större så jag har måsta bytt den i framtiden i alla fall. Jag vet inte hur det hade gått om jag spart oscarn men troligen hade våldet trappats upp ju större jaggan blev. Ormhuvvet har också blivit mer aktiv sedan oscarn såldes men nu har gäddan börjat tracka han istället. Men gäddan ger han iaf tillbaka på eftersom den inte är så stor än.

MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

Mätte jaggan idag, han var ca 22-23 cm
                                MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...