Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Fredrik,
    Jag maste saga att det ar ett par av dom finaste jaguarerna jag har sett, jag gillar speciellt honans markeringar. Det ser ut som om hanen ser vitare ut med blixt, ar det sa du gillar att han ser ut?
    Superfina bilder.

Vaxterna i karet , ar dom riktiga (levande)? Hur haller dom och hur lange)

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

Nej sidan blir inte segare för oss med modem. Jag fattar varför vi har gjort nya trådar hela tiden, onödigt ju. Bättre att ha allt samlat. Vi skulle ju kunna göra en ny vid årsskiftet istället.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Fredrik,
        Jag maste saga att det ar ett par av dom finaste jaguarerna jag har sett, jag gillar speciellt honans markeringar. Det ser ut som om hanen ser vitare ut med blixt, ar det sa du gillar att han ser ut?
        Superfina bilder.

Vaxterna i karet , ar dom riktiga (levande)? Hur haller dom och hur lange)
        Tackar tackar! =)
        Appropå hanen så ser han betydligt gulare ut på bilden än i verkligheten, man ser det tydligt på fenorna som inte alls är så där gula då jag tittar in i karet. Men sidorna på honom blir ju väldigt ljusa med blixt och så där ljus är han väl inte riktigt i verkligheten. Det är svårt att beskriva vilken basfärg han har på kroppen, den är definitivt inte vit men inte gul heller, det är något mellanting mellan beige, gyllenbrun, lila och grön...
        Den här bilden är hyffsat verklighetstrogen men ändå inte helt och hållet.

Jag vet inte riktigt om jag gillar blixtfotot mer än de utan blixt, grynigheten försvinner ju då man använder blixt och det är ju trevligt men allt det där gula kan vara rätt irriterande... Se bara på honan som ser helt banangul ut på blixtfotot ovan. Dessutom så ser man inte hanens bukprickar lika tydligt då man använder blixt eftersom de ljusa fjällen blir så där ljusa och liksom suddar ut bukprickarna litegrann.

Men det är nog troligt att jag börjar använda blixten mer och mer eftersom man även kan fotografera då fiskarna rör sig vilket inte alls går då man kör utan blixt, jag börjar ju ha fotat fiskarna ur alla vinklar då de står stilla nu så det börjar liksom bara bli en massa dubletter i bildarkivet. Nästa steg är att sätta igång och fixa lite actionbilder. =)
        Brorsan är på G att skaffa slavblixtar så då är det nog troligt att jag lånar dem emellanåt, då kommer man förhoppningsvis att slippa mycket av det gula och dessutom den onaturliga ljusvinkeln som man får då man fotar med blixt från sidan.

Appropå växterna så är det tvättäkta livs levande svärdplantor. Jepp. Fråga mig inte hur de har lyckats överleva men de har i alla fall stått i över en månad nu.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

FI,

Din jagghane börjar ju få ett dovii liknande huvud? Ser ut som han nästan har fått en liten pannpuckel?

Mvh Ola
          ola lindeberg

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Äsch det där är ju ingenting, kolla in jinnarparens jagga.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Hehe, jo men din jagga har lite mer spetsigar panna, blir förmodligen mer kraftig med åldern.

Mvh Ola
              ola lindeberg

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Här är tre nya bilder, alla tagna med blixt, lite halvdassig kvalitet men det får ni stå ut med...

Jag har precis bytt lysrör och kör nu med 2 x Power-Glo istället för 1 x Power-Glo och 1 x Marine-Glo. Skillnaden är att fiskarnas ovansidorna inte längre är blå samt att karet givetvis är lite gulare. Men jag upptäckte att färgerna på fenorna på hanen kom fram mer med Power-Glo rören samt att karet blev lte ljusare och att mönstret på fiskarna då trädde fram lite mer.
                Jag passade även på att slänga ner några fler kolstenar och hanen började genast uppvakta honan pga detta... jag filmade lite och ni som orkar ladda ner en 21MB stor fil får se ca 4 minuter ocencurerat jaguarciklidsbeteende. Vissa avsnitt är klart sevärda, speciellt då hanen spänner sig som värst, andra delar är mindre roliga, hanen är i alla fall grov och spänner ut gälarna och står och slår med fenorna osv... Ladda ner om ni har lust eller låt bli om ni tycker ni har sett allt ni behöver se av mina jaggor.

(21MB)

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Mer bilder, bättre kvalitet...
                  Två bilder på honan. Bananfärgad som vanligt men ändå vacker med kontrasten mellan basfärg och de stora svarta fälten.

Två bilder på hanen. Kolla in fenorna...

Och en bild med lite action och en stressfärgad zonatum.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

Trevliga bilder och cool film, Zonatumen verkar inte speciellt blyg av sig.
                    Den verkar ha klarat den senaste leken bra.

Har lite planer på Zonatum då min handlare har såna inne, dock i modell mindre storlek.

Mvh Jari

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Trevliga bilder och cool film, Zonatumen verkar inte speciellt blyg av sig.
                      Den verkar ha klarat den senaste leken bra.

Har lite planer på Zonatum då min handlare har såna inne, dock i modell mindre storlek.
                      Jo zonatumen är verkligen inte blyg av sig, jaguarhanen dominerar givetvis i karet och verkar inte bry sig nämnvärt men jaguarhonan och zonatumen verkar ha någon lite dispyt på gång, så fort de ser varandra så börjar de hota varandra och gapa och mäta sin kraft. Jaguarhonan har t.o.m fått sig några små skråmor på överläppen då zonatumen har blixtattackerat och bitit sig fast och skakat till och sedan stuckit iväg i full karriär innan någon motattack har hunnit göras. Det märks tydligt att jaggorna börjar bli lite klumpiga pga deras storlek, de var betydligt smidigare då de var mindre.

Appropå leken så var det på håret att zonatumen överlevde, hon hade sår lite överallt och även ett stort hål i huvudet då det var som värst... men hon verkar ha bra läkkött och nu idag så är det egentligen bara på fenorna som man kan se att hon har råkat ut för några otrevligheter. Hon ser även lite stressad ut till färgen men det går säkert över så småningom.

Hur som helst så är det en trevlig ciklidart som jag gärna skulle kunna tänka mig att odla om jag bara hade ett till kar. Jag kommer eventuellt att byta in henne om det inte fungerar i längden med jaggorna så i så fall så kan jag se till att de håller kvar henne i butiken om det är någon som är intresserad av henne. Men jag vill vänta än ett tag innan jag ger upp, det ser ut som att hon blir tuffare och tuffare så med lite tur så går det bättre för henne nästa gång jaggorna leker.

Här är för övrigt några nya bilder på jaggorna, zonatumen finns även med på någon av bilderna.
                      Jaguarhanen samt zonatumen i grottan

Jaguarhanen samt jaguarhonan i bakgrunden

Jaguarhonan, närbild

Jaguarhonan och jaguarhanen

Jaguarhonan, jaguarhanen och zonatumen, lite smågruff...

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

Fina bilder men jag gillar nog bilderna utan blixt bättre.

Filmen var cool, synd bara att det blir så mörk bild och att det blir lite åt animeringshållet med så låg bilduppdatering.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

HEJ FREDRIK!

Det är nu ett tag sedan jag skrev något berående på att jag ej har ngt att tillföra. Däremot så har jag ju en del frågor. I din jagge-burk, vad har du för bakgrund?

Mvh
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ricard

I din jagge-burk, vad har du för bakgrund?
                            Det är bara en pappersbakgrund, det är ett sånt där 3D-fotografi av en Back to Nature bakgrund. Billig, lite simpel, men väl fungerande. Dom finns normalt i varje välsorterad akvariebutik.
                            Akvarielagunen...

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Kom just på Pictus malen! den blir ju inte allt för stor heller, rätt livlig av sig men ändå en rovmal?
                              Hade varit kul om den hade varit lik i beteende med dom långsträckta pansarmalarna som jag har.
                              Tror ni ett par st sådana hade funkat med jaggor? Kanske hade blivit med problem att få dem att funka med malarna.

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Tror ni ett par st sådana hade funkat med jaggor?
                                Det tror jag nog, varken lekparet, deras syskon eller de mindre jaggorna jag har haft har brytt sig om bottenlevande fiskar, lekparet har varit lite aggro just under leken men det är bara de riktigt stora och hotfulla malarna som har fått det riktigt hett om öronen, synodontisen och chokladmalen t.ex.
                                Men det är ju iofs svårt att veta om dina jaggor är lika snälla, det enda sättet att ta reda på det är nog att testa och se vad som händer, så länge pictusmalarna inte är pyttesmå så borde du hinna rädda dem om jaggorna börjar bli lite FÖR intresserade av dem.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...