Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ola: Tråkigt det där med karet. Men som Fredrik skriver att laga det är nog inte helt fel. Skär bort allt silikon i fogarna och lägg på nytt, men var noga med att få rent i fogarna. Så länge inte glaset är sönder så...
    I slutet av nästa vecka bör du ha igång karet igen i så fall.
    Jaggorna klarar sig utan problem i ett 90 l kar om de bara håller sams. Detta är faktiskt största risken just nu. Börjar de bråka i ett sådant litet kar så går det fort...
    Matar du sparsamt så är det inga problem, var 3-4 dag eller så, detta kommer nog också att lugna ner dem lite i så fall.
    Om du trots allt skall ha nytt kar varför inte försöka med ett 540 l kar istället. Längden är densamma men det är 60*60 istället. Dessa cm på höjd och bredd gör faktiskt en hel del.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Mitt släppte i en fog mellan bakrutan och botten. Det började forsa ut längs hela fogen helt plötsligt utan varning. Jag hade en kännsla av att det skulle hända något faktiskt eftersom att det var ett hemmabygge och man kunde tydligt se att han som gjort det inte gjort riktigt rätt. Jag borde limmat om allt från början men så har jag en fruktansvärt dåligt limmad 375:a som har hållt tätt i tre år så jag tänkte att går det så går väl denna.

När jag sade laga så menade jag inte på ett ställe utan givetvis limma om hela. annars vore det lite överdrivet med 2-3 tuber. Om du vill bli av med ditt repiga spektakel så kan jag nog erbjuda dig några kronor för det. Jag har ju alltid rum för några kar till. Maila mig privat i så fall.

mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

citat:
        Jag har ju alltid rum för några kar till.
        fy fan va fusk. de vill ja me ha :-/
        fish r friend

Kommentar

• Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

...hehe..jo jag lade ju till den knorren för att retas lite...

mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

Nya bilder på jaguaren, han som är så tuff och spöar allt som kommer i närheten och mördar allt precis som jag vill ha det []

!!!OBS!!! IRONI !!!OBS!!!

Denna bild är inlagd enbart för att han hade så fins färger och mönster vid det tillfället. Om ni undrar varför jag lagt in en bild där man inte ser huvudet.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• INXS

Walle - trakigt snygg jagga - balla farger. Ar det nya belysningen som har hjalpt till att fa fram det blaa i fenorna och roda ogat?

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Jinnarparen, 540liters är lika långt säger du, tyvärr är mitt kar på 325L inte på 375. Mitt kar är alltså 130*50*50cm men jag har kollar runt på 375-450L, spelar inte längden en stor roll i det hela?

Mvh Ola
                ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

jo längd är mycket viktigt när det gäller att försöka husera de större CA ciklliderna med varandra.
                  fish r friend

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

citat:Jinnarparen, 540liters är lika långt säger du, tyvärr är mitt kar på 325L inte på 375. Mitt kar är alltså 130*50*50cm men jag har kollar runt på 375-450L, spelar inte längden en stor roll i det hela?
                    Jinnarparen menade att om du ska köpa ett 375 så kan du lika gärna skaffa ett 540 eftersom det är bredare och högre men inte längre.

citat:Walle - trakigt snygg jagga - balla farger. Ar det nya belysningen som har hjalpt till att fa fram det blaa i fenorna och roda ogat?
                    Tackar, det kanske inte syns på bilderna men han har blivit ganska grov nu, och bred över ryggen. Jo det är aquarelle röret som gör att de röda blir mycket fint, även oscarn ser bättre ut. Även blått syns bättre med aquarelle men mitt powerglo gör nog mest på den blåa sidan.

MVH Martin

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

walle: Jepp, han börjar definitivt se grov ut nu. Och vilka fenor! Vackert!
                      Hur stor är han nu? En bit över 20cm va?

Eventuellt så slänger även jag upp några nya bilder på karet och fiskarna lite senare, leken är ju över nu så jag tänkte jämna ut gruset litegrann och göra lite fint i samband med rengörningen idag, lyckas jag få fram några fina bilder så lägger jag upp dem i bildarkivet.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

FI: Jag skulle tippa på att han ligger på ca 22 cm. Men hjälp vad bred han börjar bli över ryggen, man blir förvånad varje gång man ser han.

Det jag irriterar mig något otroligt på är att han gräver så in i hel****. Idag gjorde jag rent och jämnade ut gruset och direkt är han framme och börjar skyffla gruset. Finns det inget sätt att stoppa honom? Snart gjuter jag en cementbotten istället för att ha grus.

Jinnarparen: Om jag inte minns fel så var det du som hade haft ett lekpar av crenicichla proteus. Tror du att ett par av dessa skulle klara sig bättre med jaguaren än vad oscarn gör just nu? Det är så att jag byter nog in oscarn om det finns gäddor kvar på zoo så jag kan ordna en hanne åt min hona. Det känns som att karet kommer bli alldeles för överbefolkat i framtiden och det är lika bra att byta ut oscarn redan nu mot något som inte blir lika stort. Då passar det ju bra att skaffa en hanne åt honan.

Jag gör en proteus-tråd jag nu så kan du svara där så vi slipper prata om annat i denna tråd.

MVH Martin

Kommentar

• Ola
                          Användare
                          • August 2002
                          • 1232

Köpte ett 250L kar idag så jaggorna går där tillsvidare.

Walle vad menar du med "proteus-tråd"?

Mvh Ola
                          ola lindeberg

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

en tråd som handlar om crenicichla proteus
                            MVH Martin

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

aha,

Men vi ska kanske starta en ny tråd om jaguarer snart? vi brukar ju dra gränsen vid 200inlägg

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Men spelar det verkligen någon roll om det är många inlägg? Blir sidan segare för er med modem om det är fler sidor?
                                Det är ju liksom onödigt och byta tråd om vi inte behöver...

Här är i alla fall några nya bilder på jaggorna och karet, jag körde med blixt på jaggorna för en gång skull.

Hanen (med blixt)

Honan (med blixt)

Jaguarkaret

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...