Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

jag kör påfåglar med mina jaggor nu i ett 600L. lite småtjaffs men inga större skador. har även en 5cm malawi å en vimpelbarb däri. mat som inte vill bli mat.

walle_1 kör sin jaguarhane med en oscar och ett ormhuvud.
    fish r friend

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Orm, hur går det med din malawi? är den accepterad eller simmar den bara och gömmer sig hela tiden? Det är rätt roligt i mitt kar för min malawi verkar vara accepterad.

Mattias, Jättedaniorna har jag i karet för jag vill se när jaggorna jagar + att mina jaggor är lite skygga så det kanske hjälper med en fisk som är framme hela tiden i vatten massorna först då kanske jaggorna förstår att det inte är nåt farligt.

Tur man har flickvännen...
      Pumpen har pumpat ut en J*vla massa vatten på golvet! ytterfiltrets utsprut har lixom släppt från sugproppen, då har allt vatten pumpats ut på täckglaset och sedan ned på golvet... Så det var tur att flickvännen som är lättväkt sov hos mig inatt, för jag sov som en stock
      Mellan 5-7:30 har jag varit vaken med att tömma karet... hitta plats åt jaggorna e.c.t. Räknade ut att det var ca 65l vatten som hade hunnit rinna ut på golvet.
      Vid aluminiumramen så läckte det vatten som in i bombem. Hoppas det inte läcker...

Jättedaniorna har förövrigt minskat i antal, der fanns bara 8st av 10 kvar igårkväll. har sett när hanen har attackerat två ggr men misslyckats båda...
      Hanen simmar ofta fram till framrutan för att "hälsa" på mig om man kan säga så?

Såg en otroligt fräck sak igår också...
      Hanen flyttade vattenpest bunken som bara flyter om kring närmre stimmet av jättedaniorna, tänkte förståss direkt att det var bara som han flyttade runt för att göra i ordning lekplatsen. Men! såg att han simmade med vattenpesten för att gömma sig bakom den, när han var tillräkligt nära så attackerade han stimmet. =)
      Aja får väl fortsätta med städningen grrr....

Mvh
      ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

ja han verkar accepterad.

fy fan va coolt att jaggan använde vattenpest som flyttbart gömställe! de va nog bland det coolaste jag hört nånsin om en fisk. det borde du fånga på film asså.
        fish r friend

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson

Går det att Jaggor med andra arter i ett 720l?
          Det borde gå bra. Rent generellt så kan man säga att det här med att jaguarciklider är såna fruktansväda monster är lite överdrivet, det finns säkert individer som beter sig precis som i de värsta skräckhistorierna men om man ska gå efter hur vi andra upplever våra jaggor så verkar majoriteten vara betydligt lugnare. Problemen kommer när de leker, i alla fall när det gäller mina fiskar, det är främst under leken som de andra fiskarna kan få det tungt, i övrigt så är de bara revirhävdande och bortser man från leken så håller de sitt revir helt och hållet utan att skada de andra fiskarna.

I ett 720-liters så borde du lugnt kunna ha en till ciklid, kanske t.o.m två utan att det blir fetslaggis. Arter som kan fungera är t.ex carpinte, citrinellum, labiatum, sebraciklid, någon vacker vieja och liknande. Är karet nog stort för att jaggorna ska kunna ta ett rejält revir under leken så tycker jag att de borde lämna de andra arterna i fred, mitt lekpar vill iofs ha hela 375an(150cm) under leken men att de skulle behöva ett helt 720(200cm) verkar inte så troligt, kanske då de blir större men inte än.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

Ola: haha helt sanslöst . Själv har jag inte fått se något riktigt kul jaktsätt än från min jaguar och det är ju lite trökigt.

vad det gäller oscarn så funderar jag på att byta in den. Det skulle vara kul att skaffa en gäddhane till min hona så man får ut ett par. Oscarn blir jagad allt oftare nu och jaguaren ger han ganska hyfsade smällar. Varje dag har oscarn vita rispor och märken i sidan. Plus att det blir väldigt fullt med så stora fiskar i 375:an. Så det är kanske är bäst att byta in han medan han inte är allt för stor. Ska höra först om det finns några gäddor kvar på zoo annars spar jag han ett tag till jag får tag på nåt roligt och lite mindre.
            MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Här hos mig så har ynglena nu försvunnit och nu är det frid och fröjd i karet, äntligen. Zonatumen står nu ärrad men stolt framme vid framrutan istället för flämtandes uppe vid ytan, slutet gott allting gott. Typ.
              Nästa "krig" startar om ca 3 veckor eller nåt sånt.

Att det här ska bli någon bestående konstellation är väl tveksamt, i så fall så måste zonatumen tuffa till sig lite mer eller också så måste jag inreda på ett bättre sätt, det var verkligen på håret att det slutade lyckligt denna gång. Men vem vet, jaggorna kanske lär sig tolerera zonatumen på samma sätt som skovelnosmalen då de har genomfört några lekar till så jag väntar nog än ett tag innan jag ger upp. Lite bättre inredning borde göra nästa lek lite mindre otäck, jag funderar även på att slänga ner lite stimfiskar då aggressionerna börjar dyka upp igen, då borde inte all aggression riktas mot zonatumen. Men det där får bli ett senare projekt, just nu så ska jag bara njuta av lite lugn och ro.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• phases
                Användare
                • April 2003
                • 15

Ola: Ser att du fick tag på daniorna. Nu börjar det roliga!

Storleken på mina ungdjur varierar rätt kraftigt, den största är nästan dubbelt så stor som den minsta. Storleken ligger på runt 4 cm på de små och runt 7 på den största.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Såg en otroligt fräck sak igår också...
                  Hanen flyttade vattenpest bunken som bara flyter om kring närmre stimmet av jättedaniorna, tänkte förståss direkt att det var bara som han flyttade runt för att göra i ordning lekplatsen. Men! såg att han simmade med vattenpesten för att gömma sig bakom den, när han var tillräkligt nära så attackerade han stimmet. =)
                  Haha Grymt coolt alltså! =D
                  Håll oss underrättade om hur jakten fortlöper. =)

*måste skaffa jättedanior... måste skaffa jättedanior... måste skaffa...*

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

fyllde karet igen för att se om det läckte eller inte.
                    Skitet läcker! det är inte lite heller. Det är förmodligen ett rätt så gammalt kar (rätt repigt) så jag får väl köpa ett nytt.

PANIK! jaggorna går just nu i ett 90L 75*35*35cm.

Mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Ola: Grymt vilken otur du har.
                      Så det var inte pumpen som började pumpa ut vatten utan karet som började läcka? Eller fattade jag fel? Gjorde du något eller började det bara läcka helt plötsligt?

Jag har också ett gammalt kar... *orolig*

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

Ja, otur kan man säga, hade för prick en vecka sedan siliconat fast juwels bakrund också, 525:- åt pipan=(får väl försöka ta bort det försikitgt från karet innan jag gör mig av med det, men det sitter ju som berg!

Det var nog så att karet började läcka helt plötsligt. Det var ju inte lite det började läcka heller! 60-70 liter vatten låg på golvet när jag vaknade 05 imorrse kul

Aja tittar på 375L kar nu...får inte plats med ett större där jag har det. Vill inte ha karet i källaren heller ju och det ända stället i mitt rum där jag kan ha ett stort kar får det bara plats med ett 1500-1600mm långt kar.

Förstår inte hur det kunde börja läcka så plötsligt?
                        Där rök tv,en med ju. hade sparat till det:'(

hur länge kan jag ha jaggparet gående i ett 90l kar? paret har aldrig bråkat så det blir nog inget bekymmer. har pump i såklart.

Hittade ett 720L för 2500:- gissa om man är sugen om det finns kvar... men får inte ha det åhh... skriver kanske lite flummit men kanske itne så konstigt när man bara har sovit några timmar och varit igång dom vakna timmarna.

När det nya karet kommer så ska jag se till att koppla in ett par av texacklid eller Oscar på samma gång som jaggorna.

Mvh Ola
                        ola lindeberg

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Man blir grymt orolig då man hör sånt där, det är lätt att man tänker att karen håller i all evighet men så är det ju uppenbarligen inte.

Hur som helst, gör du delvattensbyten ofta så kan du säkert förvara jaggorna i 90liters ett tag, de kommer säkert att må extremt sunkigt men det är ju inte värre än då de är i akvariebutikerna. Men var noga med att hålla koll på nitriten, sticker den iväg i ett sånt litet kar så går det snabbt... Mata sparsamt och försök fixa ett nytt kar så snabbt som möjligt. Hur stort var karet?

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

Ola: Grymt trökigt att det skulle börja läcka. I såna här lägen är man glad att man har ett sprillans nytt

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Fredrik H.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1884

Du ska väl laga karet Ola? Du behöver bara 2-3 tuber silikon som kostar 50 spänn tuben på Claes Olsson.

Mitt 540 släppte i fogarna när jag satt och åt middag med familjen i tisdags så jag vet hur det är. Det gick fort, vi jobbade tre stycken med att tömma och ändå lyckades jag inte rädda min favorit "D.comp". Nu ska bakgrunden försiktigt avlägsnas och ÄNTLIGEN får jag limma själva så att jag vet att det håller länge.

mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

Kommentar

• Ola
                                Användare
                                • August 2002
                                • 1232

Fredrik: Mitt kar är gammalt. jag köpte det för 300:- på annons då var det i dåligt skick.

det verkar läcka iprincip runt hela karet, så om jag lagar det med ny silicon i ena sidan så är dom andra silicon fogarna så dåliga att dom kommer nog också gå... Dessutom så är det så mkt repor i karet.

hur började ditt kar läcka då? det sptutade ut från mitt i ett hörn. sedan ran det runt hela...

FI, hur håller jag koll på nitriten då? har inte massa vattenpreparrat hemma.

Walle, hehe, ja jag ska köpa ett i så bra skick som möjligt
                                käns lite tråkigt nu. Ska upp tidigt imorron för att kolla på annonserna i tidningen=) Har kollat igenom alla på Zoopet och här på Ciklid.se

Synd att detta hände precis nu när jaggorna har blivit lite mindre skygga, dessutom så var honans äggläggningsrör ute idag också.

Mvh Ola
                                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...