Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

Inte jaguarer. (maste namna dom sa man inte blir kickad fran den har traden )

Kolla in hans geophagus, gymnogeophagus och satanoperca. Speciellt dom som ar av 'surinamensis' variant ser valdigt snygga ut. Du far nog halla dig till nagat som inte ar aggressivt. Eller sa kan du ju sticka ner nagra coola plecos.

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

har faktiskt redan bestämt mig för att chansa på Gymnogeophagus Balzani 'rio uruguay' så ja la på 1 VF hane å 5 F1 unsexxed på ordern.

de där blå dempseyna e väll nån odlingsvariant eller?

plecos blir det nog ja. några coola varianter
      fish r friend

Kommentar

• Ricard
        Användare
        • August 2003
        • 476

HEJ PÅ ER!

Det var inte illa, den listan som han hade...
        De svart/vita jaguarerna...
        Och de röda...
        Blå Jack Dempsey - tjenare vad de var fina ! ! !
        Gymneophagus neridionalis "Noret" - kom igen!
        Geophagus sp. "Bahai red" - a dream come true!
        Geophagus altifrons - fina som bare den de med...

Hade jag varit med i er beställa-fisk-klubb så hade jag valt ngr grupper ur min lista här... Trist att man inte är medlem... :'(
        Finns det ett sätt att bli det?

Mvh

Ricard
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

ja, man är med att betala sin del av frakt/omkostnader + kommer på ett sätt att ta hem fisken. jinnarparen kommer hämta fisken på Kastrup i danmark och åtminstonde ha plats för mina fiskar så de får återhämta sig lite, paketeras om bussfraktas upp till mig i sthlm.

jönköping är ju ett par timmars bilfärd till malmö där jinnarparen bor men tycker du att det är värt det så borde det inte vara några problem. det skulle tom kunna vara väldigt bra för då kan du ta min fisk så möter jag upp i jönköping och hämtar mitt

nu vet jag att meridionalis dem har jag sett fina i sverige, och altifrons likaså.
          fish r friend

Kommentar

• Ricard
            Användare
            • August 2003
            • 476

Oki doki...
            Men när blir detta då?
            Var pratar man med vem? Är det "jinnarparn" som sköter det hela?

Det jag skulle vara intresserad av är:
            Svart/vit jaguar (2.5)
            och
            Geo. red Bahai (2.3?) vet inte om det är en bra ballans...

Vänliga hälsningar...

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

vi räknade ut att snitt-styckpriset på fisken vi beställer, ink frakt å alla avgifter, blir ~80:-
              Jasså det blev inte mer än så? Jag trodde de skulle kosta typ flera hundra kronor styck...
              Nåja, jag har ändå inte plats mer fler fiskar så jag får väl köra vidare med de svenska blask-fiskarna jag...

Texascikliderna jag köpte ser däremot ut att bli vackra trots att de inte är "Escondido", de har redan nu vid 3-4cm storlek massor av grönblå prickar över hela kroppen.

Det funkar för övrigt oväntat bra med den fiskkombination jag har i 222-litrarn just nu, alla är ju bara ungfiskar och jag kommer givetvis att bli tvungen att gallra rätt hårt då de blir större, men de bråkar nästan ingenting just nu vilket är ganska märkligt då det är ganska många blivande aggro-fiskar i karet. Det är bara nicaraguacikliderna som är lite nitiska av sig och som inte tvekar att ge en närgången besökare ett litet nyp.

Att lilljaggan har blivit en dvärg pga uppväxten står nu klart, han är fortfarande max 6cm och det är bara de nyköpta texascikliderna och en av multispinosorna som inte har vuxit om honom... Men han ser ändå vacker ut och har både ett tydligt mönster och ett superhärligt beteende, han är dessutom extremt orädd av sig vilket aldrig blir tröttsamt. Men det vore kul om han kunde växa till sig lite till så att inte de andra fiskarna ger sig på honom då de blir större. Nicaraguacikliderna växer farligt snabbt och den största är säkert 3ggr så stor som jaggan då den är både grövre, högre och längre. Den kan nog bli farlig om inte lillgaggan växer till sig lite till... Och fengäddorna som växer så det knakar är givetvis ett annat hot mot jaggan även om fengäddorna än så länge inte verkar bry sig i levande foder.

Men än så länge så funkar det som sagt oväntat bra och även om jaguarcikliden är den art jag är mest intresserad av så är det alltid kul att prova lite andra arter också, speciellt nicaraguacikliden och texascikliden. Det kan nog vara bra att vidga sina vyer litegrann också så man inte hamnar utanför här i tråden...

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jo det ser ut som om ni har fatt ner priset ganska bra. Jeff packar fisken mycket bra sa det ar oftast inga forluster
                Jag kopte sjalv meridionalis 'Norte' dom ar fina men lite busiga.

Orm det ligger en valdigt bra artikel om dom bla dempseyna pa Aquamojo pa borjan pa South/Central american cichlids.

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

ricard: jag och jinnarparen hålleri det båda två. nu är det herr jinnarparen som kommer ta emot fiskarna så han kanske håller i det lite mer. men maila mig på orm@epich.com så kan vi snackas vidare där istället för att skriva massa som inte hör hit till tråden.

det du menar med 2.3 etc är könsfördelning?
                  det går inte att se på så små djur så du får köpa en grupp och hoppas på det bästa.

och jordätarna och jaggorna kan inte gå i samma kar men det visste du nog redan
                  fish r friend

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Här är två färska blixtfoton på lilljaggan, inte helt naturliga färger som ni ser men inte helt avskyvärda heller.

Och en lite komisk bild på en av fengäddorna och en långsträckt pansarmal (Megalechis thoracata), dessa krabater verkar inte så lite nyfikna på att titta in i "hålet" som är kameralinsen.
                    "- Kolla, lite coolt, det är ju värsta hålet här!" ;D

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• phases
                      Användare
                      • April 2003
                      • 15

citat:Ursprungligen skickat av FI

"- Kolla, lite coolt, det är ju värsta hålet här!" ;D

Mvh Fredrik Isaksson
                      Det var banne mig det roligaste kortet jag sett på länge...alla kategorier.

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Här är en till bild på lilljaggan.

Och en till på en av fengäddorna, Polypterus lapradei, då den ligger och lurar på något köttigt att sätta tänderna i.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

HEJ ALLA "RÄVAR" - ni som kan allt!

En fråga (till!)

Med 5 svart/vita jaggar, skall man då blanda upp med en grupp blå jack demp eller en grupp "Escondido" (Texas)..?

Vad säger ni som har koll...?

Kommentar

• INXS

Beroende pa akvariestorleken skulle det kunna funka.

Nar jag borjade med mina hade jag 3 jaggor, 2 dempsey(?) och annat smatt blandgodis. Detta var i ett 500 liters (2 meter). Nagra av firrarna tappades utmed vagen men jag har fortfarande minst en av varje art kvar.

Dom sma jaggorna jag har funkar bra men ar aggressiva i mindre kar. For liter kar och dom kommer att fajtas till dods.

Escondidon tycker jag ar den busigaste cikliden jag har. Kommer att komma overanns bra med jaggan.

Bla dempseyna kann vara lite klena och kann plockas sonder av andra firrar. Jag har just 4 st med 2 escondido och eftersom dempseyna ar storre sa det funkar ann.

Kommentar

• Ricard
                              Användare
                              • August 2003
                              • 476

TACKAR!

Kommentar

• phases
                                Användare
                                • April 2003
                                • 15

Jag har lagt upp några bilder på småttingarna:

Man kan redan se på den största av de att den börjar få lite prickar på magen. Jag undrar vid vilken storlek som jaguarteckningen börjar att framträda?

Kommentar

Arbetssätt...