Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Vilken skulle ni satsat på?
    Jag hade provat med antingen sebraciklider, citrinellumciklider eller texasciklider, om det skulle fungera eller ej är omöjligt att veta men någon av dessa ciklider hade i alla fall varit de första försökskaninerna.

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Har du bild på såret på Zonatumen? Låter ju inte allt för bra kanske tag bort den nu under leken och hoppas på att det funkar om någon vecka igen?
    Jo det är så jag funderar att göra, det känns lite vanskligt att bara sitta och vänta då en olycka kan ske väldigt snabbt med den här typen av fiskar.
    Här är en bild på zonatumen och såret, det är lite suddigt men man ser i alla fall att det är som en liten grop i huvudet... Ser otäckt ut.

Jag ska köra ner lite salt i karet i morgon bara så att läkeprocessen går lite snabbare och så att det inte blir något jobbigt svampangrepp eller nåt.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Orm - tackar!

Ola - det viktigaste med kombinationer ar att dom introduceras samtidigt sa ingen har hemmaplan, det hjalper ocksa mycket om dom introduceras nar dom ar sma (4-8cm) satt garna in ett par extra for man forlorar ofta nagra och det ar lattare att ta tilbaka extra fisk an att forsoka introducera en ny fisk i en kombination som redan funkar.

Om du har ordentlig storlek, bra inredning med gomstallen sa funkar manga kombinationer.

Dessa har jag haft med jaggor:
      Zebra ciklid - zebrorna var mycket mindre och fick passa sig eller fa mycket stryk , nar jaggorna lekte sa blev det slut med zebrorna.
      Har man zebror som ar storre och introducerar dom med jaguarer som ar av liknande storlek kan det nog funka. Jag har just nu ett kar med sma zebror (3-4 cm) och sma jaggor (4-7cm) det ar en del brak men det funkar.
      Jack Dempsey - dom verkar ha mycket olika temperament och beroende pa vilken fisk man har kan det funka eller ej. Jag har haft en och annan Dempsey som blev fladd over natten medans jag nu har en valdigt fin Dempsey pa ca 18-20 cm med en jagga som ar ung 22 cm och jaggan far passa sig for Jack Dempseyn.
      Salvini - detta ar en mycket fin fisk som verkar halla sig undan nar det ser ut som om nagan ar starkare och den inte kan havda sig. Min ar problemfri och haller sig undan fran jaggan utan att vara direkt radd.
      Texas - carpinte/vanlig texas ar en mycket snygg ciklid som enligt min lilla erfarenhet ar otroligt ettrig och kan slita sonder storre firrar. Om du startar tidigt kan det nog funka bra.

Kommentar

• Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

FI, såret ser rätt djupt ut...

INXS, Det med att ingen hemmaplan gör nog en stor roll i det hela. Karet har nu varit igång med den nya inredningen sedan söndags. Är det för sent att dra i lite ny fisk där?
        ola lindeberg

Kommentar

• INXS

Om du inte vill ommoblera igen sa kan man gora sahar:

Fixa nagra storre plast vaxter och satt in sa det ser avdelat och proppat ut - efter en vecka eller sa nar fisken har lugnat ner sig och vant sig kan du ta bort dom , en i taget och vanta nagra dagar efter varja medans du iaktar fiskarnas beteende.

Om du vill spara slantarna kan du ta en svart sopsack och klippa up den i strimlor. Ta ett gang strimlor och klam en sten i mitten med en gummisnodd - droppa ner nagra sadana i karet och nagra flytande sa har det samma effekt ( inte lika snyggt men efter ett par veckor tar man ju bort dom).

Kommentar

• Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

INXS, förstod inte riktigt hur man skulle göra mes strimlorna. Stenen,gummbibad och strumlorna? Skall man sätta strimlorna på stenen med gummbiband? det "delar" inte av karet så bra väl? inte mer än en sten hade gjort.. hum..

Mvh
            ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

de flyter rakt upp

) ) ) ( )
              ( ( ( ) (
              ) ) ) ( )
              ( ( ( ) (
              O O O O O

hajjar du?
              fish r friend

Kommentar

• INXS

Orm !! Nu skall jag skryta - det ar jul tidigt!!!
                Packad just upp ett paket fran Jeff Rapps: 7st V argentea !! 6st Geo. Tapajo Redhead, 4st P polleni och ett par andra sma grejor.
                Skall saga att jag har lart mig lite om hur man skall handskas med ny fisk pa sista tiden.

Dom ar just nu pa dropp aklimatisering och ar stressade sa fargen syns inte sa bra men V argenteaorna ser jakligt koola ut. Han har nagra nu sa om du skall bestalla kan du nog nypa nagra.

Fick flytta om lite grann for att fa plats med allt - nu ar det sluthandlat for mig pa ett bra tag.

Lilljaggorna fick flytta in med ett gang zebror - han kommer troligen att vaxa till sig snabbt nu.

Jag slanged in dom kvarvarande jaguarynglen, som jag hade tagit ur karet och haft for sig sjalva, in med ett gang guppys som jag bara hade till matning. Det var sakert 150 st fran smayngel till fullvaxta i ett 50 liters , och fan va jaggorna har vaxt och gallrat ut stimmet. Dom har nastan kommit ikapp dom som vaxte upp i sumpen.

Men nu ar det dags att ga och lattja med nya leksakerna

Kommentar

• INXS

Ola ,
                  Precis som Orm ritade.
                  Tank dig att du satter en liten sten i en plastpase, den gar ner i botten och du drar en gummisnodd om pa utsidan av pasen sa den sitter fast. Sedan ar det bara att klippa sonder toppen av pasen sa det blir strimlor som sitter fast i botten.

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Tror nog att plast växter blir snyggare hehe, har dessutom några riktiga kvar... Problemet är att mina lysrör är stenkassa!! Växter dör av ljuset iprincip=( vad kostar 2st bra lysror på 120cm? 3-400spenn?

Mvh Ola
                    ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

INXS: haha fan va fusk. Ring den där Jeff åt mig å säg att han ska svara på mina mail lite fortare, han e grymt seg

jag å jinnarparen kommer lägga vår beställning i nästa vecka, min lista ser ut såhär:
                      5x A. citrinellus - barred 1.25-1.5"
                      3x A. trimaculatum 3.5" males
                      6x P. managuense 1.5" (black/white)
                      5x H. carpintis 'Escondido' 1.25-1.5"
                      5x V. argentea 1.25-1.5"

jinnarparens lista är dock imponerande, jag är inte så lite avis på hans resurser att husera fisk.

vi räknade ut att snitt-styckpriset på fisken vi beställer, ink frakt å alla avgifter, blir ~80:-

citrinellusarna jag beställer är renrasiga ättlingar från hans egna vildfångade par från Lago Nicaragua, och just den här kullens pappa är cichlidscenes BIG HEAD striped midas
                      fish r friend

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

måste bara fråga: Hur stora är fiskarna när ni får hem dom orm, är dom 5 eller över 10cm?

Så sugen man belv själv

Mvh
                        ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

storlekar står där.

1,5" = 1,5*2,54 = 4cm

mina utvalda males av Trimacs är lite större, ca 9cm.
                          fish r friend

Kommentar

• INXS

Haftigt att ni skall bestalla - da far ju mina firrar mer slaktingar i Sverige. Kanske far ta med dom nasta gang jag aker hem

Argentorna ser suverana ut!!!
                            Carpinte 'Escondido' blir du inte besviken med heller far jag saga, mycket farg men valdigt aggressiv.
                            Tjackade ett par Bla Jack Dempsey till - dom ser helt suverana ut - Jeff har massor av dom.
                            Kolla ocksa in hans calobrense - finns bilder pa hans sida - om du gillar argentea och managuense. Den ar valdigt fin med blatt oga.
                            Sag ocksa att han har nu friedricksthali - liknande managuense men mindre med fint monster pa honan.
                            Oxo dom oranga gaddorna han har Xingu I sag mycket fina ut - du gillar ju gaddorna - men dar ar problemet ju huseringen.
                            Du far beratta hur det gar.

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Adressen till hans sida?
                              ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

Tropical fish Importer / exporter that specializes in Central & South American cichlids, as well as Characins, catfish, pleco, and other rare or unusual species from around the world.

INXS: de där blå dempseyna e väll nån odlingsvariant eller?
                                Jag letar efter något att stoppa i mitt kar där det fn bara går ett lekpar chokladciklider. men hittade inget kul sydamerikanskt hos jeff.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...