Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Så underbart vackra jaggor FI! Tror du det finns en chans att våra blir lika fina? Den vita färgen gillade jag starkt.

Mvh
    ola lindeberg

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Nu har jaggorna lekt igen, de håller på med slutklämmen alldeles precis nu i skrivande stund. Jättekul att det fungerade trots att zonatumcikliden har stört dem en hel del som ni kunde se i filmen jag visade tidigare.

Zonatumcikliden simmar för övrigt fortfarande omkring på jaggornas sida lite då och då, det blir extremt intressant och se hur det hela kommer att utveckla längre fram under leken, normalt så brukar det inte fungera med andra ciklider i samma kar under jaggornas lek men zonatumen är helt klart en tuffing så vi får se om det fungerar bättre den här gången. Håll tummarna allihopa.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

FI: jag tycker att det syns väldigt tydligt på de tidiga bilderna att jumbo och zeros jaggor är toppexemplar.
        fish r friend

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jumbo såg väl inte så speciell ut som liten, jaggan som smltwnzer0(vilket namn...) har såg däremot fin ut redan som liten, tydliga prickar och kolsvarta sidofläckar osv.

Ingen av dem har däremot en dominant hanes färgteckning, som jag ser det så är det just precis därför som de är så vackra... Dominanta hanar är bara fina just för att man vet att de är dominanta, det ger lite respekt helt enkelt, men de odominanta hanarna är mycket snyggare enligt min mening, det är därför jag gillar dina jaggor så mycket orm.
          Jag tycker min hane är vackrare då han har sidofläckarna än just innan leken då han ska spänna sig för honan och då sidofläckarna försvinner.
          Men vad man tycker är vackrast är givetvis en smaksak.
          Underskatta inte odominanta hanar i alla fall...

Jag har för övrigt laddat upp några gamla jakt-filmer i bildarkivet, smygandet är väl inte så jätteintressant, inredningen tillåter inget direkt smygande... Men det går i alla fall att se att mina jaggor inte attackerar förrän allt är perfekt precis som jag tidigare har beskrivit, de väntar verkligen intill det sista innan de attackerar och på "jakt04"-filmen där de har klumpat ihop en hel hög av jättedanior så väntar de t.o.m för länge...
          "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"

Så snart den här leken är över så ska jag skaffa ett stim jättedanior igen och filma som en tok, nu när det är växter i karet så borde det bli betydligt roligare jakter än som i filmerna där de bara trycker sig mot ytan och rutorna för att smyga.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

kolla den här jaggan, snyggt mönster men ser inte ut att trivas något speciellt i sin tank.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Walle, den kunde säkert blivit grymt vacker om den hade trivts bättre=)
              Ska lägga upp lite bilder på min Zoon på jaggorna titta in om ni har tid/vill.

Mvh
              ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

Sådära. Nu är karet uppe på på mitt rumm med Juwelbakrund och stora runda stenar!
                Hoppas nu skyggheten blir bättre.

Mvh
                ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

FI, Hur fungerar leken för jaggorna nu när Zonatan är där och stör?

Jagg honan klippte en helräka som inte vart skalad eller något det var bara spröten på den som var borta.
                  När man kommer in i rummet så blir dom rädda men hoppas att det ändras nu när det är mer liv runt omkring dem.

Mvh
                  ola lindeberg

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola

FI, Hur fungerar leken för jaggorna nu när Zonatan är där och stör?
                    Mja... än så länge så fungerar det någorlunda även om några mindre komplikationer har uppståt. Jaggorna tolererar inga reviröverträdelser längre och zonatumen verkar ha blivit tillsagd ordentligt och har några mindre sår på sidorna, men i övrigt så är det inga större problem mellan dem.
                    En lite märklig sak är dock att det är synodontisen som har intagit vänster sida av karet istället för zonatumen nu när karet är delat av med svärdsplantor. Synodontisen som i normala fall brukar hålla sig gömd vaktar nu frenetiskt bottenskiktet av en yta på ca 50*50cm... Ingen får komma i närheten... Helskumt.
                    Zonatumen ser givetvis lite vilsen ut men har åtminstone tillgång till vattenmassorna ovanför synodontisen så jag hoppas att den inte ska vantrivas alltför mycket.
                    Hur det kommer att gå då jaggornas yngel blir frisimmande och då föräldrarna som vanligt utökar sitt revir återstår att se... Förhoppningsvis så går det bra men verkar det riskabelt så flyttas zonatumen givetvis tillbaka till 222-litrarn tills leken är över.

Ynglena är inte frisimmande ännu men borde väl bli det om några dygn, kullen är inte lika stor som vid förra leken av någon anledning men det blir givetvis tillräckligt många i alla fall precis som vanligt.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

Jaså Ola din hona kunde få i sig en oskalad räka. Då borde väl min jagga på 20-21 cm kunna det också va? Hur stor är din hona? Jag brukade mata min röda ormhuvudsfisk med oskalade räkor och det är ett mycket effektivt foder. Kanske man kan sluta kladda med räkmix nu då

MVH Martin

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Kan de inte skära sig på räkskalet om man ger dem oskalade räkor?

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

citat:Kan de inte skära sig på räkskalet om man ger dem oskalade räkor?
                          Äsch, vad har du för mesjaguarer lite får dom väl tåla

Allvarligt talat så gör dom nog inte det, dom håller nog på med mycket annat som är lika vasst så det är nog ingen fara. Räkskal är ganska mjukt.

MVH Martin

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

Walle, Min hona är under 20cm skulle tippa på 17cm.
                            Mkt smidigt måste jag säga=) mina långsträcklta pansarmalar tog först rommen som satt på räkan sedan så kom honan och tog räkan försiktigt in i munnen. (tog låång tid att smälta räkan)

FI, att dom skulle kunna skära sig på skalet var jag lite orolig för också... var iförsig meningen att räkan först och främst var till min pleco(ovanlig sådan)

Mvh
                            ola lindeberg

Kommentar

• Ricard
                              Användare
                              • August 2003
                              • 476

Vad man kär sig mkt här!
                              Tack skall ni ha!!!

/Ricard
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Ola
                                Användare
                                • August 2002
                                • 1232

Räkskalet känns vasst när räkorna är frusna men när de tinar upp i vattnet så blir det nog rätt mjukt, slängde ned en räka precis!

Lade ned en liten malawi för 2månader sedan nu kanske (skulle bli mat). Den har överlevt gallant! Det vart bara i början Jaggorna jagade den som in i nu verkar den vara mer accepterad. Malawin är mkt försiktig av sig och så.. önskar bara att det var en fisk från centralamerika istället=(

Det hade varit en dröm om jag kunde haft ett par Texasciiklider, en fengädda och en Channa obscura. Texaserna blir det nog lite problem med eller vad säger ni?
                                Ska fråga när jag ser en texas eller guldsöm i butiken om jag kan lämna tillbaka dem om jaggorna totalt nitar dem...

Mvh
                                ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...