Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

jaså, testa med quicktime eller media player 9. Funkar inte nån film på min hemsida för dig då eller?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

aha det var en QT-fil!

då funkare
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Kolla här. Första gången jag försöker och det var inga problem. Jag har lärt han hoppa efter maten under den här tiden. Fruktansvärt kul firre. Jag vågar påstå att FI skulle gilla gäddciklider.

http://medlem.spray.se/managuensis/filmer/gadda_handmatning.avi
        Jo gäddciklider verkar onekligen som min typ av fisk... Synd bara att man inte har plats för dem...

Tuff film för övrigt, mina jaguarer har aldrig ens varit i närheten av att ta maten från händerna, inte de stora jaggorna i alla fall... lilljaggan äter däremot från händerna tillsammans med den övriga "fisksoppan" i 222-litrarn...
        Kolla in den här filmen, den är lite mörk men det får ni stå ut med.

(~7MB)

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Har fotat lite ikväll, ska lägga in bilderna imorron om ni vill se.
          Har lagt märke till en sak nu när paret är räddare än någonsing att hanen är mkt mörkare i färgerna.
          Sätter man sig ned vid karet stilla så simmar dom runt men så fort jag ska fixa nåt eller det blir lite hasstiga rörelser i rummet så sticker dom och gömmer sig.

Ska förmodligen dra upp jaggkaret från källaren till helgen då måste jag dock ta ned Malawikaret (får inte ha båda upp på mitt rumm av mamma/pappa tycker det blir för många liter på mitt rum... grrr...

Mvh
          ola lindeberg

Kommentar

• INXS

Orm - Jeff hade inte argentae nar jag var dar, skulle vilja ha dom sjalv.
            Dom trimacs som han hade (troligen foraldrar till dom som saljs) var valdigt coola, tjackade nagra escondido; dom ar valdigt ettriga. Skulle nastan saga att dom ar dom mest aggressiva firrarna jag har haft. Dom ser valdigt coola ut men jag vet inte vad jag skall ta mig till med nar det blir dags att hitta fast hyra at dom.

Foresten sa kopte jag ett par Tapajos red - tror att du letade efter dom? Dom thoryitchis jag plockade upp har varit valdigt bra - mycket nojd. Sedan har han ocksa festae - kan inte vanta tills dom vaxer upp!

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

INXS: nä ja letar inte efter några sydamerikaner, bara snygga centralare nu Men fota gärna dina Tapajos Red, dom är helt klart snyggaste gäddan.

du råkade inte se managuense-ungdjuren han har inne nu?

Har jag tur får han in argentea tills det är dags att beställa ... annars är nog Bifasciatus #1 på vieja-listan, jag saknar en riktigt färg-grann firre.

1 par jagga med 1 bifasciatus + kanske 1 istlantum i mitt 600L kar är min plan. Fast jag e toksugen på ett par Lyonsi med :-/ Men jag har verkligen inte plats för mer fisk.
              fish r friend

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

1 par jagga med 1 bifasciatus + kanske 1 istlantum i mitt 600L kar är min plan.
                Oooo, du ska alltså skaffa en bifasciatus... får du det att fungera så kommer det där karet att äga! Totalt! =)

Här hos mig så fungerar det kanon med zonatumen och jaggorna, visst blir zonatumen bortjagad lite då och då men det rör sig aldrig om några allvarliga bråk utan jaggorna markerar liksom bara att de inte tolererar vad som helst i deras revir. Börjar zonatumen peta i gruset vid jaggornas tilltänkta lekplats så får den passa sig, samma sak om den befinner sig i närheten då hanen spänner sig och uppvaktar honan... Men i övrigt så fungerar det jättebra. Än så länge bör jag kanske tillägga...
                Vid nästa lek så borde det visa sig om detta kan bli en bestående konstellation eftersom zonatumen då får vara med ända från början av jaggornas lek, då den introducerades i karet så hade jaggorna redan haft frisimmande yngel i ett par dagar och aggressionen hade säkert börjat dämpas litegrann.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Ola: hur är det med vattenbyten. Om jag slarvar med vattenbyten ser jag det direkt på fiskarnas humör och färger. Färgerna blir mörkare och de drar sig tillbaka mer. Kan det vara detta som är problemet?
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

FI: ja fast jag hör att bifasciatum är togaggressiv, så kanske ska försöka med synspila/zonatum/argentea istället. troligen inte argentea då jag vill ha en riktig färgklick i karet.
                    fish r friend

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

FI: ja fast jag hör att bifasciatum är togaggressiv
                      Jo fast det där är ju bara en sån där generell bild av artens beteende precis som för jaggorna som sägs vara bland det värsta man kan stoppa ner i ett akvarium... och det vet vi ju alla hur bra detta stämmer... ;P
                      Så testa och se, gillar du bifasciatumen mer än de övriga arterna så kommer du att ångra dig om du inte testar och ser om ryktet om dem stämmer. Det är lätt att det går överstyr då en arts aggressivitet ska beskrivas, det beror mycket på hur personen som beskriver fisken ser på aggressioner och det beror framför allt på hur karet är inrett, hur miljön i övrigt är och vilka fiskar man har dem med. Hoppa inte över en art pga ryktet om aggressioner, hade jag lyssnat på vad som sades om jaguarerna så hade jag aldrig haft dem idag och med tanke på hur mitt akvarieintresse såg ut innan jaguarerna så är det troligt att jag inte ens skulle ha haft akvarier idag. Jag var verkligen urless på hela hobbyn före jaggorna, jag hade testat typ 10 olika ciklidarter utan att fastna för dem och 375an var bara befolkad av en massa sajicaciklider som jag hade dragit fram från ett lekpar som jag hade bytt in och akvariet stod i princip bara igång för att fiskarna skulle bli så stora att jag kunde sälja dem... Sedan skaffade jag jaggorna och hela intresset fick verkligen en nytändning utan dess like och nu idag så är akvariehobbyn en av mina absolut största intressen. Så kan det gå.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

jinnarparen, jag byter 30-40% av vattnet 1 gång i veckan + slamsugning.
                        ola lindeberg

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

ola: Då var det inte det som var problemet. Möjligtvis slamsugningen då den förmodligen skrämmer fiskarna, eller?
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

Ola: Om karet är nystartat med ren inredning så bör du ta det lugnt med vattenbytena. I början brukar jag inte byta på 2 veckor och sedan börja på lite lugnt.

Har du kollat vattenvärdena?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ola: Jag tror fortfarande att det har att göra med att det är för sällan som någonting rör sig vid karet att de instinktivt reagerar genom att bli rädd då någonting helt plötsligt dyker upp eller rör sig framför karet. Alternativt så är det får få fiskar inuti karet att de känner sig lite osäkra eftersom ingen annan fisk kan visa dem att det inte finns något att vara rädd för.

Farsans malawiciklider var helt brutalt skygga tidigare, man såg knappt ens en fena då man kom in i rummet och det var först efter typ en halvtimme eller timma som några "modiga" rackare tordes visa sig förutsatt att man satt helt blickstilla... Men då farsan tog över mina malawisar som var väldigt orädda så smittade detta av sig och idag är samtliga fiskarna förhållandevis orädda, de blir fortfarande lite skraj då man kommer in i rummet men det dröjer bara någon minut innan de lugnar ner sig och tittar fram.

Så antingen så provar du att vistas i rummet mer än du gör idag eller också så skaffar du några fler fiskar som du sedan tidigare vet är orädda, då tror jag att det kommer att lösa sig.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Orm - kolla in dom bilderna jag knappte - det finns en som jag tror att jag beskrev som grammodes/istlanum men om du laser vidare pa traden sa ar det nagon som rattade till mig - det ar en calobrense (den firren var jakligt snygg, langa fenor och ett valdigt coolt blatt oga).

Han har en massa bla Jack Dempsey (farg granna) och jag var impad av fargen pa escondidon fast den ar aggressiv.

Jaguarerna som han har kan vara dom jag salde till honom - i sa fall finns det ett gang med bilder pa dom och pa ynglen som jag handmatade.(troligen pa Aquamojo)

Kommentar

Arbetssätt...