Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av chrillo

Har nu bytt plats på Jaggarna och Jack Dempsey. Så här ser 530l karet där jaggarna huserar ut nu.

http://hem.bredband.net/b224266/530l.JPG
    Snyggt! Ännu en som kör med sand i jaguarkaret. =)

Hur krångligt är det för övrigt att byta ut gruset mot sand i ett fungerande akvarium? Måste man plocka ur fiskarna och starta om allt på nytt eller kan man gräva ur gruset och fylla på med sand under tiden som fiskarna är i karet?

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
      Användare
      • February 2003
      • 180

Jag tror inte det går så bra för sanden grumlar runt otroligt mycket i början. Vi satte dit standen före vi satte dit vatten och vattnet var grumligt i nästan en timma efteråt så att man inte såg nått. Så jag tror inte det är att rekomendera att byta till sand medans fiskarna är i karet.

Här är iallafall en ny film på våra Jack Dempseys med hanen och den största honan i centrum.

720liter Malawi

Mvh /Christian
      http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

nä ja skulle inte heller rekomendera att byta medans fiskarna är i karet. men de kan utan problem leva i ett par hinkar under några timmar. förutsatt att du tvättar sanden ordentligt innan så borde det bli klart å fint rätt fort efter bytet om du har fungerande filter.
        fish r friend

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Det finns alltså ingen risk att vattnet blir obrukbart när man har grävt upp gruset? ...det kan ju som bekant samlas en hel del otrevliga saker längst ner i gruslagret... speciellt i bakkant av karet där det inte är rört på några år...

Är det alltså riskfritt att flytta fiskarna plus en del vatten till en balja(ca 80 liter), skotta ur allt grus och slänga ner sanden och sedan vänta ett par timmar och flytta tillbaka fiskarna? Klarar två fungerande ytterfilter av att bryta ner eventuella skadliga bakterier som kan titta fram från de orörda delarna av gruslagret?

När man ser era kar så blir man verkligen sugen på att byta till sand, även om det kräver en del jobb.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

riksfritt ..... mjä hehehe. det vågar ja inte säga.

slamsug utav bara hellvette under ett par vattenbyten.

eller om du har ett badkar så kan du spara 250L gammalt vatten, tömma resten, ta ut gruset, lägga i sand, fylla med gamla vattnet + nytt å köra ett par timmar. så gjorde jag för en månad sen å det gick bra.
            fish r friend

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Bra tips det där med badkaret! Tack!

Jag kommer troligtvis att köra med mörk sand i så fall, typ mörkbrun eller t.o.m svart, så det kommer minst sagt att bli fet skillnad utseendemässigt om jag förverkligar det hela.
              De har för övrigt några kar med svart sand i en av akvariebutikerna och det ser faktiskt brutalt snyggt ut, fiskarna syns mycket bättre och har dessutom tydligare färger än de som går i karen med engelsk sjösten som jag har nu. Min gamla citrinellum går i ett av dessa kar och kombinationen "grisrosa" citrinellum och svart sand är INTE dum kan jag säga... =)
              Jaggorna skulle förmodligen också se helt fantastiskt vackra ut i en sån miljö.

Men det svåra är att få det hela att se naturligt ut, svart sand och kolstenar känns lite maxat liksom...

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                Användare
                • February 2003
                • 708

Jag kan lova dig att jaguarer blir kanonsnygg när dom går i kar med svart bottenmaterial. Det karet jag köpte gäddan ifrån hade svart grus och jaguarerna som gick där var typ 5 cm men kanonsnygga i färgerna. Här snackar vi om kontrast mellan mörkt och ljust. Dessutom verkar fiskarna bli ännu mer orädda med mörk botten (om dom nu kan bli mer orädd=))

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• INXS

Jag har haft svart sand/grus (2-3mm) i nagra kar. Det blir valdigt coolt, fiskarna syns battre och jag tror deras morka teckning blir morkare for att forsoka matcha botten dessutom ser vaxter valdigt snygga ut med det.

Det enda problemet jag har haft ar att all avforing och allt skrap syns valdigt mycket - man maste dammsuga och rensa hela tiden for att det skall forbli fint.

Har i landet finns det en product som heter 'Black Beauty' . Det ar slag som har malts ner och anvands till sandning (sandblasting ?). Den saljs pa bradgardar och dar dom saljer cement/grus , mm.
                  Har kostar det ca $10 for 100 pounds (ca en hundring for 45-50 kilo).

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Klarar man sig med två lyrör om man har svart sand/grus eller måste man även införskaffa en ramp med fyra lysrör i så fall?
                    Jag håller på att räkna lite på vad hela projektet skulle kunna tänkas kosta...

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

Hum... vad ska jag göra? Jaggorna blir mer och mer rädda verkar det som, det var första ggr idag som dom simmade i 190km/h när jag kom ned i rummet?
                      Men dom är hur fina som helt! färgerna,spänner ut fenorna e.c.t.
                      Tror ni jag måste ta upp karet på mitt rum?!
                      ola lindeberg

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Ola: Blir de mindre rädda efter ett tag om du sitter kvar vid karet? Är det alltså just då du kommer in i rummet som de blir rädda?
                        I så fall så tror jag att det skulle bli bättre om du flyttade karet till något ställe där det är lite mer rörelse, men jag vet inte säkert, det är bara vad jag tror...
                        Om detta känns för omständigt så kan du prova att besöka rummet väldigt ofta under en vecka eller något liknande, bara så att de vänjer sig vid besök om ser att det inte är något att vara rädd för.

Ett annat alternativ är att slänga ner några orädda stimfiskar, t.ex jättedanior... då får du även njuta av lite jakt... Som du kanske förstår så är det denna metod jag själv hade valt.

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Några nya bilder...

Honan

Hanen

Honan och hanen

Och ännu en gång så smyger jag in några bilder på zonatumen... Ajabaja...

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

Snyggt! ska lägga in lite nya bilder snart jag också.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

argh den där zonatumen asså ... avis!
                              fish r friend

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

argh den där zonatumen asså ... avis!
                                Jo, gillar man färggranna fiskar så är det i Vieja-släktet man ska leta. Vieja bifasciatus är min favorit i detta släkte och Cichlidscene's bifasciatum är nog det vackraste jag har sett i ciklidväg skulle jag tro. Kolla bara!...

Det finns fler bilder på hans hemsida...

Men Vieja-släktet är ju inte direkt rovfiskar och det är väl detta som talar emot dem i mitt fall, man kommer långt med ett vackert utseende... men inte ända fram...
                                Jags rulez!!! ;D

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...