Jaguarciklid 2003 - del 8
Kollaps
X
-
-
-
-
Vi borde skapa en sida för alla sorters Centraler. Där man kan bli medlem och sätta upp sina bilder på sina Centraler etc. Skulle vara ganska kul faktist =).720liter Malawi
Mvh /Christian
http://www.akvaristforeningnord.orgKommentar
-
japp, jag har länge velat skapa något slags internetbaserat centralamerikanskt löst sammansatt sällskap.
jag har massa ideer och faktiskt redan gjort lite utkast på design av sidan. men det behövs hjälp från nån som kan koda databaser.
jag tänkte på att skapa kontaktdatabas så man kan söka på arter/platser och se vilka som seriöst håller den & den arten vart i sverige etc för att utbyta avelsfisk etc. Bildarkiv, artbeskrivningar och nästan viktigast, kunskapsdatabas.fish r friendKommentar
-
Verkar vara super nice med en Centralamrikansk sida=)
Lade speciellt märke till idag att jaggorna äter när det blir mörkt.
Jag lade ned mygglarver i karet när det var ljust men det var först när det släcktes som dom simmade till mygglarvsbunten och käkade...
Hum, är dom rädda för ljuset?ola lindebergKommentar
-
Ola: Vad konstigt... Hade inte fiskarna lekt så hade jag gissat på att de inte känner sig riktigt hemmastadda ännu... men eftersom de har lekt så måste det vara något annat som gör dem lite oroliga.
Vad har du för belysning?
Hur har du inrett karet?
Vad har du för andra fiskar i karet?
Är det mycket spring runt karet?
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
det är spring vid mitt jagga-kar jämt, bergis därför de å påfåglarna e så skrajsna fortfarandefish r friendKommentar
-
Ola - mina beter sig sa ganska mycket - eller jag skulle kanske saga att dom gjorde det mer forut. Jag har borjat att forsoka mata dom ur handen och dom har borjat vanja sig lite grann men dom ater nog hellre just efter att ljuset har slackts.
Jag tror aven Fredriks jaggor gjorde det i borjan ( om du kollar in i borjan av jaguartraden).
Skyggheten kan man trana bort och aven handmatning ar mojligt. Nu ater mina i alla fall mask nar jag kollar .Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av INXS
Jag tror aven Fredriks jaggor gjorde det i borjan ( om du kollar in i borjan av jaguartraden).
BildarkivetKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av orm
det är spring vid mitt jagga-kar jämt, bergis därför de å påfåglarna e så skrajsna fortfarande
Det gäller helt enkelt att hitta ett mellanläge mellan en stendöd omgivning och värsta nattklubben...
Men nervösa fiskar kan också trigga igång rädslan hos fiskar som egentligen inte borde vara nervösa, om en skraj fisk sticker iväg i 190knyck så fort man visar sig i rummet så kan de andra fiskarna dras med och börja fundera: "Vad nu då? Har jag missat något Borde även jag gömma mig?" osv...
På samma sätt så kan orädda fiskar ta bort rädslan hos rädda fiskar, när de orädda fiskarna klarar sig trots att de simmar på öppet vatten så tänker de rädda fiskarna att då kanske vi också klarar oss...
Så man kan ofta få bort rädsla hos fiskarna genom att kombinera dom med rätt fisk. Mina jaggor gick ju med sajicaciklider som var väl hemmastadda i karet innan jaggorna kom dit, jag tror att detta gjorde att jaggorna aldrig visade upp någon rädsla, sedan så hade jag sebraciklider och de var inte heller särskilt rädda och sedan citrinellumcikliden och den var ju som bekant VÄLDIGT orädd av sig... När jag sedan hade jaggorna för sig själva så hade de troligtvis tappat all respekt för omgivningen och rörelser utanför karet och det är säkert därför som de är som de är nu idag.
Läs för övrigt "Livrädda fiskar"-tråden och Tricellas svar, där ger han några bra tips på hur man ska få fiskarna att tappa sin rädsla.
BildarkivetKommentar
-
Mina fiskar var riktigt skygga i kanske en vecka eller något, sedan var dom lite halvskraja kanske 2-3 veckor men efter det blev dom modigare för varje dag och när dom kommit upp över 10 cm så var rädslan så gott som bortblåst. Idag när jaggan är 20 cm så är det ingenting som skrämmer honom, jo en sak, om jag tar bort täckglasen. Men om jag sitter alldeles lugnt vid karet och gör en häftig rörelse eller knackar lite på rutan så tror han att det är matdags. Få fort någon i min familj kommer in i rummet så ställer han sig under mathålet med oscarn och, som FI uttryckte det, "viftar på svansen". Det finns alltså ingen rädsla för människor. Han plockar maten från ytan så vattnet sprutar medan oscarn lugnt glider fram och suger in maten.
När jag stoppar ner handen så blir jaguaren nyfiken på vad det är för sak som kommer ner. Men om jag kör in handen i hans revir så försöker han hugga mig. Det var riktigt nära att han fick tag på mig en gång men jag ryckte undan. Ska byta vatten nu snart så får vi se vad han gör. Slamsugen åker iaf på några riktiga smällar ibland, verkar som det "dansande" gruset är intressant eller irriterande, jag vet inte vilket.
I övrigt så verkar jaguaren ganska "kåt" nu Han gräver på olika ställen och gnider buken hårt mot en stor krukskärva. Även genitalpappillen syns mer än vanligt. Man skulle ha haft en hona åt den här killen.
Angående utseendet på jaguarerna så tycker jag att du vara helnöjd FI. Din jaguar ser nog grymmast ut av alla här och jag tycker han är finare än min. Precis som du säger så är kolsvarta prickar snyggt och det är precis det min saknar. Han har ganska bleka prickar. Det är nog så att man tröttnar lite på utseendet hur än fisken ser ut. Jag kan nästan lova dig att Mojo inte tycker jumbo är lika fin som vi tycker.
För övrigt så är gäddcikliden en hona och ormhuvvet verkar ha växt på sig lite under den tid han har ätit nu. Han blir väldigt rund och fin efter varje matning och det är ju bra.
Är det förresten någon som brukar vara inne på denna sida.
Jag tycker att det finns mycket intressanta inlägg där om olika rovfiskar, jag heter som vanligt walle_1 där också
MVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Har nu bytt plats på Jaggarna och Jack Dempsey. Så här ser 530l karet där jaggarna huserar ut nu.
720liter Malawi
Mvh /Christian
http://www.akvaristforeningnord.orgKommentar
-
Belsysinigen är ingen "akvariebelsysning" den är tagen från en växt affär(långlampa som hänger i taket med lysrör i självklart)
iredningen består av engelsksjösten på botten lite rötter som delar av karet ett par växter samt kolstenar som är utspridda över botten.
Plaseringen är i vår källare där springer inte mkt folk men där är folk daglingen iaf. Jag har bara malar med dem 1st Panaque nigrulineatus och 1st annan l-mal.
Imed att dom har lekt så tycker jag det är konstigt att dom inte har börjat käka som dom ska än?!
hum... vill gärna få rätt på detta.
ola lindebergKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av walle_1
Angående utseendet på jaguarerna så tycker jag att du vara helnöjd FI. Din jaguar ser nog grymmast ut av alla här och jag tycker han är finare än min. Precis som du säger så är kolsvarta prickar snyggt och det är precis det min saknar. Han har ganska bleka prickar. Det är nog så att man tröttnar lite på utseendet hur än fisken ser ut. Jag kan nästan lova dig att Mojo inte tycker jumbo är lika fin som vi tycker.
Men jag tycker fortfarande att din jagga är ruskigt vacker, speciellt med tanke på att han är typ 5cm kortare än min, han kommer säkert att se brutalt snygg ut vid 25-30cm, fenorna är nästan som på självaste Jumbo och prickarna på kroppen kommer att bli mörkare ju större han blir.
chrillo's jagga är också duktigt snygg och ser man på filmen chrillo postade tidigare så verkar det definitivt inte vara något fel på självförtroende hos fisken, den kommer nog att bräcka alla våra jaggor då den är lika stor.
BildarkivetKommentar
Kommentar