Ja det är en som är större, aggressivare å tuffare än de andra. Men den å #2 i rang är identiska till utseende, bara #3 som alltid är kolsvart. Men de växer långsammast av alla fiskar i det karet.
Jaguarciklid 2003 - del 8
Kollaps
X
-
-
"Ja det är en som är större, aggressivare å tuffare än de andra."
Låter som en blivande Jumbo.
Det kanske är för tidigt än men ser du några fläckar på ryggfenan? Det var den första könsskillnaden jag kunde urskilja på mina firrar, prickarna på buken kom inte på allvar förrän långt senare, mönstret på fenorna kom däremot ganska tidigt.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
-
Jaguarhonan med några yngel.
Ynglena har varit lite sega av sig men nu börjar de komma igång, min tanke är att den lägre temperaturen(22-23) ska ha påverkat dem negativt men det är en ren gissning, hur som helst så har det tagit lite längre tid än tidigare innan de har börjat simma på det sätt de gör nu.
BildarkivetKommentar
-
Ibland blir man verkligen less på alla problem som jaggorna ställer till med...
Kvällens förlopp...
Jag kommer hem trött och seg från en lång dag på skolan, tittar in i karet och ser att jaggorna nu har börjat sprida ut ynglena över hela karet, sätter mig och lirar lite gura medan jag småtittar på karet och beundrar jaguarernas omsorgsfulla yngelvård... Så småningom så börjar "yngelmolnet" breda ut sig mer och mer och när det sedan fyller hela karet så kan jag inte hålla mig och plockar fram kameran och börjar fota lite, sedan sätter jag mig vid datorn och börjar tanka över bilderna från kameran och börjar kolla igenom om något av korten är värt att spara...
Plötsligt hör jag: "Vrrrrrrr... vrrrrrrrrrr..... vrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..."
...ljudet är bekant men att det återkommer och dessutom ökar i intensitet och längd är nytt. Jag springer snabbt och kollar vad som händer i karet och ser till min förskräckelse att jaggorna har trängt in skovelnosmalen i ett hörn mellan ett stenrös, insuget till filtret och sidorutan och står och tokbiter honom över huvudet allt medan malen "skriker" eftersom han inte verkar kunna ta sig därifrån. Han verkar ha fastnat på något sätt och sprattlar lite märkligt utan att kunna ta sig loss. Jaggorna är givetvis ilskna eftersom malen "vägrar" flytta på sig.
Snabbt plockar jag bort täckglasen och kör ner händerna i karet för att rädda malen, om jag flyttar några av stenarna så kanske malen kan ta sig loss tänker jag...
Jaggorna förstår givetvis inte min plan och försöker envetet att rädda sina yngel som ligger som ett tjockt moln mitt där mina händer plöjer fram. Några bett på utsidan av handen gör att jag väljer att överge denna plan eftersom jaggorna inte ser ut att vilja ge sig... Det känns även mindre behagligt och jag ska trots allt flytta en sten och då får inga reflexmässiga snabba undanmanövrar förekomma...
Jag försöker istället dra upp insuget med den tjocka filtersvampen för att se om skovelnosmalen kan ta sig loss lättare från sitt hjälplösa läge, detta visar sig dock avslöja ännu en komplikation...
Malen har fastnat med ena bröstfenan i filtersvampen.
Och då jag nu lyfter på insuget och filtersvampen så förflyttas malen givetvis högre upp i yngelmolnet och befinner sig nu i en synnerligen farlig situation eftersom jaggorna nu kan gå till attack rakt mot buken på malen...
Ajajdå.
Innan jaggorna hinner lägga in dödsstöten så gräver jag fram en algskrapa av plast och börjar vifta runt som en tok så att jaggorna ska flytta sig. Efter några bestämda undanknuffningar med algskrapan så börjar jaggorna till slut flytta undan de flesta av ynglena och ger mig nu fri uppsikt över skovelnosmalen som hänger som en trasdocka i filtersvampen 20cm ovanför botten.
Inte nog med detta, bröstfenan ser också ut att vara trasig, kanske bruten och ett blödande sår vid fästet för fenan visar sig då malen rör på sig... Jag börjar lite försiktigt knuffa malen bort från filtersvampen med algskrapan. Det händer inte ett smack. Malen verkar sitta fast som berget och med den blödande fenan så vill jag inte knuffa honom för hårt.
Jag försöker igen och nu börjar malen sprattla hejvilt men sitter fortfarande fast i filtersvampen utan att fenan verkar ha lossnat någonting alls, han flänger runt som om man skulle ha hållit fast i ena vingen på en fågel som försökte lyfta... Och med en blödande fena...
Illa, mycket illa.
Jahopp. Ner med händerna i karet igen...
Som tur var så har jaggor + yngel nu förflyttat sig till andra sidan av karet och jag kan arbeta någorlunda fritt, efter några minuter av pillrande och lirkande så lyckas jag få loss skovelnosmalen från filtersvampen, malen som säkert är glad över att bli fri simmar iväg mot andra sidan av karet... Där jaggorna är... Malen verkar lite vimsig och inser inte vilken fara han utsätter sig för och jaggorna tror givetvis att malen är på jakt efter deras yngel och börjar attackera den vimsiga malen gång på gång.
Fram med håv, hink och slang, malen ska räddas! Jag slangar ut lite vatten och håvar upp malen och acklimatiserar honom till ett annat kar dit jag sedan flyttar honom så att han får läka sina sår och kanske samla sig en smula.
Skovelnosmalen går nu i ett 60liters kar tillsammans med ett 2cm stort och snart uppätet jaguarciklidyngel och några små ancistrusmalar som också riskerar att sluta som mat. Inget vidare hem varken för de andra fiskarna eller skovelnosmalen som är minst 16cm och har potential att bli närmare en meter...
Så nu tvingas jag byta in ännu en fisk pga jaguarernas aggressioner vid leken.
Suck.
Man börjar ju fundera på vad som ska hända härnäst, vem blir nästa offer? Gibbicepsarna? Den gamla ancistrusen? Jaguarhonan?
Lek med ciklider är ofta trevligt... men ibland så verkar de negativa bitarna av någon anledning överskugga de positiva bitarna.
Nåja, skovelnosmalen hade ändå ingen framtid i något kar jag skulle kunna ha så jag hade ändå tvingats byta in honom förr eller senare, förhoppningsvis så läker såret vid fenan utan komplikationer och förhoppningsvis så hamnar malen hos någon som kan ge den ett bättre hem än vad jag kan. Lite tråkigt är det dock, det är en trevlig firre, både vacker och handtam.
BildarkivetKommentar
-
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Spännande läsning säger jag bara... Det gör ingenting att det är långt så länge det är intressan. =)Mvh
RobinKommentar
-
Tackar, lite tröst mitt bland alla bekymmer, tack.
BildarkivetKommentar
-
hahahahahaha satan i gatan va med yngel, helt jävla galet
jadu Fredrik .... när jag läser det där blir jag ännu gladare att jag bara behåller hanar av de 4 arter ciklider ja ska ha. den 5:e arten, Trimaculatum, spelar det dock ingen roll om de leker eller går ensamma, de dödar allt iallafall. tur att jag hadde plats för dem i datarummetfish r friendKommentar
-
Tråkigt det där med malen!
Men ojojoj! vad yngel! Vilken härlig syn det måste va.
Vad kan det röra sig om antalsmässigt?
Trevligt att du delar med dig som du gör även om det i det här fallet var lite tragiskt, roligt att följa dina jaguarers framfart.
Mvh Jari
Kommentar
-
Jo det här är definitivt rekordet, jag har nog aldrig sett något liknande varken i mina egna kar eller någon annans, jag har ingen aning om hur många yngel det kan vara men över 1000st känns faktiskt inte helt orimligt. Mäktig syn helt klart. =)
Synd bara att problemen verkar öka med samma takt som yngelantalet...
Jag börjar förstå var jaguarciklidens beryktade aggression kommer ifrån. Från leken. Undantaget sebraciklider så har jag nog aldrig haft en aggressivare ciklid vid lek, det är verkligen jättetråkigt att det är så eftersom jag tycker de är så lugna och snälla då de inte leker, man blir lika chockad varje gång att kontrasterna är så stora som de är.
BildarkivetKommentar
-
Fredrik,
dom forsvarar ju bara sin avkomma och pa det sattat ar dom suverana foraldrar. Jag forstar problemet med malen, zonatumen, citronellumen , etc .
Vad detta har gjort ar att bonden mellan hanen och honan har blivit valdigt stark vilket ar bra.
Jag har en gibbiceps med mina jaggor och han blir lite sonderriven nar dom leker men sedan laks alla fenor snabbt - ca 3 dagar. Skulle rekommendera lite mer gomstallen for ancistrusarna, gibbicepcen och honan i framtiden annars ser ju ditt kar valdigt fint ut.
Mitt kar ser ut mer som en soptipp men det finns manga krukor att simma genom och gomma sig i sa bade honan och gibbicepcen kann hitta gomstallen.
Dina jaggor ser mycket mer valgodda ut an mina sa jag tror att du har mycket yngel i framtiden. Enligt min asikt borde du inte tillsatta nagra andra fiskar(som du inte vill mata jaggorna med) vid det har laget.Kommentar
-
När man ser bilden kommer man onekligen att tänka på hur det ser ut när man fodrade med vattenloppor.
Tror aldrig jag haft någon ciklid som dragit fram ett så stort yngelmoln.
Du får nog nöja dig med 2 st fiskar i det karet...och så 1000+ småfiskar med jämna mellanrum, tydligen.
Fast en hyfsat stor mal och ett rör av något slag skulle kunna gå. Röret får då inte vara för stort så jaguarerna kommer in i det och tillräckligt långt så att hela malen får plats. Ett delat tegelrör kanske?Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Jo jag kommer definitivt inte att tillsätta några fler ciklider eller ömtåliga fiskar som inte tål lite stryk, jag hoppades att jag skulle kunna tillsätta någon fler revirhävdande ciklid om den var tillräckligt robust men så länge jaggorna leker så får jag nog vänta med detta.
Just nu har jag en gibbiceps på närmare 20cm som verkar klara sig bra, precis som du säger INXS så får den lite trasiga fenor emellanåt men de läker ihop väldigt snabbt.
Sedan så har jag en gammal ancistrus som verkar klara sig ännu bättre och den har jag aldrig sett några skador på, den är kvick och tålig och tar sig också snabbt in i gömställen där jaggorna inte kommer åt honom.
Till sist så har jag en lite mindre gibbiceps som stundtals har det ganska tungt, den har inte blivit allvarligt skadad ännu men det var länge sedan som fenorna var hela... Denna kommer jag eventuellt att flytta beroende på vad som händer i karet.
I övrigt så är det bara jaggorna och deras yngel i karet.
Eller vänta nu!... En gammal kuhliiål finns faktiskt i karet också... en rackare som har levt kvar i karet ända sedan det startades. Han bor i stenröset och verkar leva av matsmulor och vilsna yngel, lite kul att han har klarat sig så länge faktiskt.
En sak jag har funderat på är vad jaguarciklidyngel egentligen äter i naturen? Att man kan använda nykläckt artemia och diverse yngelfoder i akvarier känner jag ju till men det pratas sällan om vad ynglena livnär sig av i naturen. Är det någon som har koll på detta?
BildarkivetKommentar
-
Har ni plats för en jaguar-älskare till?
Köpte nämligen två jaggor för ett par veckor sen som jag har tänkt att ha med mina salvinis och citrinellum eller festae i mitt 660 liters.
Man blev ju extremt inspirerad efter att ha läst dom här tråderna.Kommentar
Kommentar