Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

phases: Jag tror att min hane började få prickarna på magen vid en storlek på 12-14cm eller nåt sånt, man såg prickarna tidigare också men då bara ytterst svagt.
    Fina bilder och fiskar för övrigt.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• ossism
      Användare
      • August 2003
      • 108

http://www.tangledupincichlids.com/images/manag.jpg Vad tycker ni om denna?
      1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Jag har inte skrivit så mycket i jaguartråden på sistone, det har varit mycket i skolan och några längre inlägg har jag tyvärr inte haft tid med. Men nu tänkte jag göra en insats och informera er om vad som händer i karet.

Jaggorna lekte ju här om veckan och de har nu haft frisimmande yngel i några dygn, yngelskaran har minskat drastiskt och jag har sett att många av ynglena har åkt ut till ytterfiltrena(ska plockas upp vid nästa delvattenbyte) och att en del har hamnat i magen på zonatumen. Och hur är det nu med zonatumen? hon som fick det där fula såret... Jo, såret på huvudet har läkt men hon har istället fått en hel uppsjö av småsår över hela kroppen, lite trasiga fenor och en allmänt stressad uppsyn... Hon har mestadels hängt uppe vid ytan i någon av kortsidorna och jaguarerna har sedan bollat henne från sida till sida allt eftersom de har flyttat runt yngelmolnet på jakt efter mat. Det har sett RIKTIGT illa ut under vissa perioder. Men yngelskaran har som sagt minskat rejält och ju färre yngel jaggorna har desto lugnare blir de och även om jaggorna fortfarande jagar runt zonatumen så ser det inte värre ut än för bottenfiskarna, några sporadiska jakter uppstår lite då och då men de där terminator-fasonerna de höll på med under början av yngelvården syns inte längre till. Jag gissar också att det skulle bli mer stressande att jaga runt zonatumen med håven och flytta henne till ett annat kar än att låta henne rida ut stormen då den nu börjar mojna så att säga, så om det inte sker någon drastisk förändring så låter jag henne vara kvar med jaggorna tills vidare. Några nya rötter har jag i alla fall stoppat ner bara för att åtminstone ge henne några nya gömställen där hon kan stressa av litegrann, att bara hänga uppe vid ytan i väntan på nästa attack kan inte vara särskilt kul...

Några yngel har jag hur som helst inte tänkt spara denna gång, jag har fortfarande yngel kvar i yngelkaret så det finns tyvärr inte plats för fler, så den här gången får naturen ha sin gång. Grymt kanske, men så är det ju även ute i det fria.

Jepp, det var allt för denna gång, nu får ni andra berätta lite om vad som händer i era kar.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av ossism

http://www.tangledupincichlids.com/images/manag.jpg Vad tycker ni om denna?
          Fina fenor men lite blekt mönster för min smak, det ser ut som att det där är någon korsning mellan den vanliga jaggan och "gold-morphen". Kolla på de här skönheterna istället.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Phases - snygg jagga. Hur stor ar den ?

FI det ser ju ut som Jumbo med monstret pa fenorna, troligen ar det ju 'goldmorphen' som bidrager med det.

Har har jaggorna lekt igen ocksa - bara 3 veckor mellan lekarna denna gang. Ynglen ar frisimmande idag och det ar en rejal skara. Jag har matat med mycket mask som dom gillar. Nu har jag fatt dom att ta det ur handen pa mig - honan ar lite modigare/hungrigare men det ar ju kul.

Dom 4 ynglen jag har kvar sen forsta lyckade leken ar nu ungefar 7.5 cm och bor med ett gang zebraciklid yngel i ett rum av en trerummare pa 360 liter - MAO 120 liter. Nar dom var sjalva i ett kar sa slogs dom en hel del men nu nar det finns manga andra firrar har aggressionerna forsvunnit eller minskat betydligt. Jag tror att detta ar bra att veta nar man har firrar som spoar upp varandra - kastar man i ett gang annan fisk tar man bort en del av aggressionerna.

Tva yngel ar kvar sedan senaste leken och dom ar ung. 1cm nu.

Jag har flyttat in Bla Dempsey i sumpen sa det blir inga yngel som klarar sig dar den har gangen.

Kommentar

• phases
              Användare
              • April 2003
              • 15

Tack för komplimangerna, även om de inte är i närheten av den prakt som en vuxen jaguar uppvisar är jag redan såld. Storleksmässigt ligger de mellan 4-7 cm.

Kommentar

• phases
                Användare
                • April 2003
                • 15

Kunde inte låta bli att lägga upp två nya bilder:

Det här är den största i gänget.

Kommentar

• Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

phases, Såg att du bor i malmö. Har du köpt jaggora på jägersZoo?

FI, Du nämnde för några sidor sedan att Oscarna i bildarkivet här på Ciklid.se var skit snygga, kommer du ihåg? Iaf har sett två st sådana i en butik här i malmö! oehört fina!

Siter och spåna roch har mig vad för fisk jag ska ha... sege jag=)
                  Ang. skyggheten så vet jag inte fall det har släppt, händer fortfarande att honan simmar och gömmer sig någonstans... till och med grävs en gropp där hon ligger.

Den lille malawin som jag lade ned i karet som foderfisk för några månader sedan är fortfarande vid liv! Jaggorna har inte rört den dom verkar till och med accepterat den lilla krabaten (5cm)

Kul att tråden fick fart igen!

Mvh

ola lindeberg

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Ola: Angående skyggheten, i väntan på vilka ciklider du ska skaffa så kan du skaffa lite stimfisk, sånt brukar hjälpa skygga fiskar att förstå att det inte finns något att vara rädd för.

Förmodligen så har dina fiskar gått ett ganska bra tag i ett kar där de inte har känt sig riktigt hemma innan du köpte dem, eftersom de har dragits så länge med den där skyggheten så kan det inte bara vara att de inte känner sig hemma i ditt kar, sånt brukar släppa rätt snabbt. Men jag tror stenhårt på att skyggheten försvinner så småningom, det gäller nog bara att få dem att känna sig säkra samt att de rent generellt ska känna sig hemma i både karet och sin nya omgivning, de kanske t.o.m känner sig osäkra på dig som ägare eftersom den förra ägaren betedde sig konstigt åt eller nåt sånt, det kanske kan var så enkelt som att du måste vinna deras förtroende för att skyggheten ska försvinna.

Sitter du ofta vid karet eller i rummet där karet är?
                    Prova i så fall att slänga ner en liten liten pellets varje gång du går och sätter dig vid karet, efter ett tag så förknippar de ditt besök med mat och då är problemet borta, då kommer de att ställa sig vid ytan så fort du går fram till karet eftersom de tror att den där lilla lilla pelletsen ska dimpa ner som vanligt. Ju mer jag tänker på det ju säkrare blir jag på att det är så du ska få bukt på det där problemet.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Ola
                      Användare
                      • August 2002
                      • 1232

FI, Stimfisken, jo får väl skaffa några sådana... men har aldirg sett jättedanior i akvarieaffärerna runt malmö, och det är ju knappt lönt med ett stim kardinaler om dom ska få lite käk på samma gång. Men skulle jag köpt 10st kongotetror så hade det gått på ett par hundralappar bara till foder!

Jag sittet ofta i mitt rum, datan är på rummet ca 2.5 meter från akvariet. Sitter i soffan och tittar på dem varje dag. På kvällarna när jag sätter mig för att kolla på dom så brukar hanen komma upp mot ytan (där pelletsen brukar komma) och lixom vänta på mat ska komma! Det är ju ett gott tecken! Så lite bättre har det blivit.
                      är dö nyfiken på hur paret hade reagerat om jag hade lagt ned ett par av oscars eller någon anna större ciklid.

Mvh Ola
                      ola lindeberg

Kommentar

• phases
                        Användare
                        • April 2003
                        • 15

citat:Ursprungligen skickat av Ola

phases, Såg att du bor i malmö. Har du köpt jaggora på jägersZoo?
                        Japp, såg att de hade ett gäng inne så jag slog till.

Angående jättedanior, så såg jag ett stim hos Nydala zoo, du kan ju kolla om de är kvar.

Kommentar

• INXS

Skaffa zebraciklider - dom ar lattodlade och tal mycket.
                          Jag satte in nagra stycken med mitt jaguar par nar jag flyttade dom och dom borjade braka.
                          Nastan direkt borjade dom jaga runt zebrorna och lat varandra vara ifred.

Nu har jag ett stim av zebror pa olika storlekar som jag ofta anvander till att anpassa andra fiskar.

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

phases, okej, men har du någon anning om var priset låg på jättedaniorna? Hur stora var dom? Såg du redtailen på jägerszoo? en del annat smått och gott också!
                            Hum, du nämnde att dina småjaggor var 6-7cm? dom på jägerszoo vart säkert inte mer än 4cm, matat dem firskt?
                            Hur stort kar går dom i nu?
                            Mvh Ola

Mvh Ola
                            ola lindeberg

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Har köpt ett stim jätte danior nu (10st)

Jaggorma har inte brytt sig om dom än iaf, jätte daniorna har varit i karet i några timmar.

Mvh Ola
                              ola lindeberg

Kommentar

• Mattias Nilsson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 467

Jag har inte blivit riktigt klok på vad ni har som sällskap till Jaggorna, att FI har dom med en Zonata och Ola med åtminstone några jättedanior men ni andra? Går det att Jaggor med andra arter i ett 720l?
                                Verkar vara ganska häftiga firrar, jag har nog visserligen snöat in på att ha Oscar(alltså inte jaggor i samma kar), men är ju inte helt säker än...

Mvh
                                Mattias
                                Mvh
                                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

Arbetssätt...