Crenicichla sp. "Xingu 1"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • April 2002
    • 516

Crenicichla sp. "Xingu 1"

Hej
    Undrar hur aggressiv är Crenicichla sp"Xingu 1",kan man ha ett par C xingu1 med större jordätare typ Retroculus eller G altifrons / brasiliensis ?eller kanske ett par guldsömciklid?

Nån som erfarenheter av Crenicichla med ormhuvudsfisk eller fengädda?
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Nu vet jag inte hur stor skillnaden är på sp "xingu 1" och edithae men jag hade Crenicichla edithae med Geophagus sp. "Tapajos read head" i frid ock fröjd tills förra vecka då gäddorna fick tillökning. Det blev genast helt omöjligt att ha annan fisk i karet. Det slutade med att jag var tvungen att ta ur gäddorna då jag började frukta för min underbara Geophagus hanes liv. I en grotta fann jag hundratals yngel som jag inte lyckades hålla vid liv (behöver de mindre mat än artemia kanske?)

Det gick alltså jättebra fram till leken i mitt fall, och jag tvivlar stark på att det hade med Geophagus att göra. Jag tror att de hade jagat livet ur vilken fisk som helst om inte karet överstiger 1000 liter.

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• pleco
      Användare
      • April 2002
      • 516

Ok,din kombination fungerade inte så tror jag inte på Crenicichla+
      G altifrons som är lika mesig som G "Tapajos read head",enligt mina erfarenheter så är tuppkam den tuffaste geophagusen och brasiliensis som tvåa ,kan det fungera med nån av de kanske?
      föresten hur stora var fiskarna och akvariet?

Kommentar

• pleco
        Användare
        • April 2002
        • 516

Nån som har erfarenheter av C saxatilis eller C menezesi(även andra Crenicichlor)med andra ciklider ?

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

vilken ormhuvudsfisk tänker du på? och vilkeen fengädda?
          MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• pleco
            Användare
            • April 2002
            • 516

"vilken ormhuvudsfisk tänker du på? och vilkeen fengädda?"

vilken som helst?bara det passar med nån Crenicichla art.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Jag har C. menezesi med Ae patricki och det går bra. Crenicichlorna har lekt men inte fått frisimmande yngel. Ae patricki dominerar Crenicichlorna. Till Xingu 1 lär du behöva ett akvarium på minst två meter, troligen större. Jag har sett en funkerande kombination med Herichthys pearsi och liknande. Min gissning är att det inte är möjligt att hålla vuxna xingu 1 (40cm) med Geophaginer.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

I mitt fall var samtliga fullvuxna vildfångade fiskar i 450 liter.

mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

Kommentar

• pleco
                  Användare
                  • April 2002
                  • 516

Tack för era svar,Crenicichlor som finns att köpa i GBG är:
                  C.Xingu1,Csaxatilis,C.compressiceps,C.proteus,C.me nezesi,C.sp"columbia",C.sp"peru".
                  Akariet är 720L så jag få glömma Xingo1,bättre att satsa på mellan art,de sista två vet jag inte hur stora de blir(finns inte med i Aqualog),någon som vet nåt om de?går det att två arter Crenicichla i samma kar?

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Genom att titta på dem brukar man kunna placera in dem i rätt grupp.

Xingu 1 är en snabbsimmande stor fisk som nästan aldrig odlats. pH under 5 krävs nog för lyckad lek.

saxatilis, menezesi, proteus hör till saxatilis/lepidotagruppen. Smaken är ju olika men ordningen är ungefär "snygghetsordning". Äggen kläcks i pH 7

comprecisseps är så liten att du lätt kan ha den med Geophagusar. Min erfarenhet är att den är känslig och mycket lätt får magproblem. Surt och rent vatten är kanske att föredra även om den inte går i toksurt vatten i naturen. Äggen kläcks i pH 7

C.sp"columbia",C.sp"peru". Titta på dem. "Belly crawlers"-gruppen, saxatilis-gruppen, regani-gruppen och comprecisseps går hålla i "mindre" akvarier (är inte säker på att jag gav rätt fisknamn till gruppen men ni fattar nog).

http://www.geocities.com/NapaValley/5491/ finns en massa info
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

Jag tror nog att Xingu I går bra i 720L.

Men ska man ha en riktigt grym gädda så försök hitta C. sp "Tapajos Red". En lugubris med otroliga färger. 10-12" = 25-30cm.
                      fish r friend

Kommentar

• pleco
                        Användare
                        • April 2002
                        • 516

Jag har variet i affären och köpte 4st C.sp"peru" de ser ut som C.saxatilis tror jag!?lite svårt för att de är bara 3-4cm ,C.sp"columbia" ser ut som C.sp"belly crawler"
                        Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

som också kommer från Columbia,kan det vara samma fisk?

orm:jag tror också att 720L räcker till ett par xingu1,men vill ha mer fiskar,har redan lite fisk som ska flyttas till nya karet tex malar(L114,L27,L191,L95)och stora tetror som Leporinus fasciatus eller Chalceus erythrurus och kanske nån rocka.

Finns C. sp "Tapajos Red" att köpa i Sverige?

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

hm, det enda stället i världen enligt sökmotorer/akvariewebbar där C. sp. "peru" omnämns är här på ciklid.se i forumet ...

"tapajos red" har jag aldrig sett i sverige men de går nog att få tag på från tyskland om du är beredd att lägga lite stålar.
                          fish r friend

Kommentar

• pleco
                            Användare
                            • April 2002
                            • 516

Har också sökt men hittar inget om C.sp"peru" och C.sp"columbia" det kanske nya arter eller bara nya handelsnamn?vad vet jag

Såg att Amazon Akvarium i Karlstad hade Cernicichla.sp"Xingo Red" inne,det kan vara nåt istället för "tapajos red" ,har mailat han om bilder.

Undrar om Akvarielagret eller Akvarieleasing har nåt intressant inne ?

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

Affären jag köpte ifrån hade både proteus och C.sp "peru". Vi kom till slut fram till att det troligen är samma art båda två. Eftersom C.sp. står för crenicichla species (crenicichla art) och efterföljs av peru så kan det tolkas som, en crenicichla art från Peru. Eftersom proteusen kommer från peru och är identisk med C.sp"peru" så är det troligen samma firre. Dessa fiskar gick i akvarium bredvid varandra och var nämnda som C.sp"peru" resp. c. proteus och jag kan säga att dom såg exakt lika ut.

Slusats: C.sp"peru" är troligen bara ett annat handelsnamn på c. proteus.

Jag köpte iaf en proteus och jah kan säga att den är helgrym. Hungrig som bara den, orädd och agro. Vad som var synd var att jag fisk tag på en hona den blir bara 20 cm medan hannarna blir uppemot 25. Den kommer så småningom flyttas till mitt jaguar/oscar/ormhuvud-kar så det är bra om den blir hyfsat stor iaf. Den jag köpte dominerade totalt i karet den gick i, jagade jaguarer och oscars och andra gäddciklider.

Angående ormhuvud så har jag för tillfället en channa gachua i jaguartanken. Dit ska gäddan få flytta kanske nästa vecka då jag ska hämta ett till ormhuvve (channa obscura) som ska få växa till sig i 70-litrarn. Så ännu har jag inte provat ormhuvud med gädda, men ormhuvudet bör inte vara alltför stort för dom är kapabla att äta fiskar upp til sin egen längd, bara firren har samma kroppsform om dom, och det har ju gäddor.

Skulle rekommendera channa obscura till ditt kar, den blir 35 cm och ska vara väldigt intressant enligt channa entusiaster. Köp absolut inte en röd ormhuvudsfisk (channa micropeltes). En sådan hade jag och den kan du absolut inte ha med gäddor. Den har så kraftiga käkar och vassa tänder att den kan bita ur delar ur fiskar som är för stor. I ett riktigt stort kar skulle den dock vara hur cool som helst.

Hoppas du blev nå klokare.

Kolla förresten på min hemsida för bilder på gäddan min. Han är lite blek på de bilderna, han ser mycket bättre ut nu men du ser iaf hur han ser ut.

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

Arbetssätt...