Färgvarianter av Oscar/Påfågelsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    Färgvarianter av Oscar/Påfågelsciklid

    Hur är det egentligen, hur många färgtyper finns det av Oscar?

    1. Den "vanliga" olivgrön-gråa varianten med mer eller mindre spridda eller sammanväxta orangea fläckar
    2. Albinovarianten med samma orangea fläckar
    3. ?

    Jag såg nämligen en variant i butiken som jag inte sett tidigare. Ungfiskar på 7-8 cm som var mer tigerrandiga med orangea strimmor från rygg till buk. Fortfarande med den olivgröna-gråa basfärgen men med lite vitt kring strimmorna. Är detta ytterligare en färgvariant? De ungfiskar jag tidigare sett av variant 1 har haft samma färgteckning som vuxna fiskar, möjligen lite mörkare i basfärgen.
    Den naturliga vildformen är väl variant 1?

    Vet någon hur det förhåller sig?

    mvh
    /Hasse
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det finns flera färgvarianter i naturen. Både med och utan rött. Sedan finns det ju mer än en Astronotus-art.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #3
      finns guld, röd, tiger, albino, "vanlig" + slöjfenade. som avelsformer i handeln altså.

      Ola S: jag har hört det med att oscars består igentligen, precis som guldsömmarna, av flera arter. men varför finns bara crassipinnis och ocelatus med på fishbase?

      jag har sett på en tysk sida som sålde VF med beskrivningen (lite omskriven) "där här är den _riktiga_ varianten av oscar. som fångades där å där av den å den vid den tidpunkten för många herrans år sen". jag fick även ett svar av en annan person när jag jagade VF påfåglar till mig själv att han kunde ta in påfåglar från "Rio nånting, så de är väldigt röda"

      Hasse: en medlem här på forumet, motaguense, har VF påfågel. du kanske kan kolla om han har några bra bilder. Men ja variant 1 är den som skall vara "vanlig"
      fish r friend

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #4
        Ja, kollar man i Fishbase hittar man också A. crassipinnis. Men den vanligaste i butiker i Sverige lär väl vara Astronotus ocellatus?
        Eller importeras det andra Astronotus under fel namn?

        Den jag såg i butiken var inte den "vanliga" Astronotus ocellatus eller A. crassipinnis. Nån idé?

        /Hasse

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av orm
          Hasse: en medlem här på forumet, motaguense, har VF påfågel. du kanske kan kolla om han har några bra bilder. Men ja variant 1 är den som skall vara "vanlig"
          VF Astronotus ocellatus har jag sett som ungfiskar och dessa var inte alls lika den jag nu såg. VF var mycket mörkare, nästan svartgröna med intensivt orangea fläckar.

          /Hasse

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            det var nog bara nån variant på tiger
            fish r friend

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

              #7
              Ja, det var väl en tiger-variant. Den övre bilden på denna sidan ser nästan ut som de jag såg, fast butikens fiskar hade ränder längre upp på ryggen.


              Astronotus sf. "orbiculatus" var en ny bekantskap:


              /Hasse

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                citat:Ola S: jag har hört det med att oscars består igentligen, precis som guldsömmarna, av flera arter. men varför finns bara crassipinnis och ocelatus med på fishbase?
                Alla kända arter är inte beskrivna, alla beskrivna arter är inte giltiga, alla färgvarianter är inte arter. Det är det generella svaret. Vi får fråga på riksmuseet när vi besöker samlingarna http://www.stockholmsciklidklubb.com/pagang.shtml Det finns en hel del i sprit. En gång när jag var där så hade de en hel basäng med döa vildfångade amazonasfirrar bl a påfågelciklider.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  mmm ska bli kul å se massa döda rariteter i burkar
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Prata med Erik Åhlander på riksmuseet, han höll ett litet föredrag för mig om just påfågelsciklider för ett tag sen. Om jag förstod honom rätt, så är det _inte_ ocellatus som odlas; ocellatusen skulle tydligen ha flera ögonfläckar längs ryggsidan. Jag kommer inte ihåg om den art som odlas alls var beskriven.

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1081

                      #11
                      Tja, ocellatus eller inte. Det är frågan det. Är Astronotus under revidering? Eller kommer förvirringen att bestå under överskådlig framtid? Kanske en fråga någon i SCK är intresserad av att ta upp med S-O Kullander? :-)
                      /Hasse

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Liten mejldiskussion mellan mig och Erik

                        Ola: "Vet du något om Astronotus? Vilken art i handeln, färgvarianter, troligt antal arter? Ditt namn dök upp på http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3661 "

                        Erik: "Inte mer än att jag har läst vad Sven har skrivit - men vi har dragit olika slutsatser han och jag. Släktet är inte reviderat på artnivå. Astronotus ocellatus förekommer sällsynt i handeln åtminstone som vildfångade. Jag har haft den. Den skiljer sig distinkt från övriga arter genom att den har ögonfläckar längs ryggfenans bas. Jag har hittat en bild på nätet som verkar vara äkta A. ocellatus:



                        Hur många de övriga arterna är, är okänt. En heter A. crassipinnis. Jag TROR att det finns 1-3 arter till, men jag har ingen direkt grund för det antagandet. Den vanligaste akvariearten kan mycket väl vara obeskriven, om den inte är en framavlad komposit...

                        ...Jag vet att Sven uttrycker sig väldigt försiktigt om Astronotus-arterna. Han kanske vet nåt som jag inte vet..."

                        Ola: "Får jag offentliggöra ditt Astronotussvar?"

                        Erik: "OK, men med tilläggen att den vanliga akvariearten möjligen kan vara Astronotus orbiculatus, A. rubroocellatus eller A. zebra och att vi väntar på att någon går igenom allt museimaterial som finns. Vad vi absolut inte vill är att någon ivrig akvarist lanserar något ytterligare namn baserat på akvariefisk. Det skulle inte minst drabba akvaristerna. Det är nog komplicerat som det är."
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

                          #13
                          A. Zebra ... det låter som om nån funderar i banorna att tiger-varianten är en egen art?

                          Bilden du visade ser verkligen annorlunda ut mot akvariepopulationen.

                          Sånt här är spännande
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1081

                            #14
                            Länken till cichlidae.com verkar inte fungera? Inte för mig iaf. Synd.

                            Nä, det hoppas vi att ingen ska hitta på nya namn. Vi får väl hålla oss till de som finns nu och ge oss tills tåls tills någon får tid att bringa ordning på Astronotus-arterna.

                            Lite klokare har iaf jag blivit av denna tråden.

                            mvh
                            /Hasse

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Jag var tvungen att trixa lite (klistra in i nytt fönster) och försöka några gånger för att det skulle funka. Testa http://www.cichlidae.com/articles/a191.html samma bild fast mindre.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...