Fjärilar, skalarer och...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    Fjärilar, skalarer och...?

    Hej!
    Snart är det daxs att sätta upp ett nytt akvarium, och denna gång blir det amerikanare istället för malawi. (Flickvännen är helsåld på skalarer, så vad gör man..)
    Min tanke är att ha en grupp skalarer tillsammans med en grupp Fjärilsciklider. Frågan är bara vilken stimfisk som ska få göra dom sällskap. Har du några tips på lämpliga stimfiskar som inteblir uppätna av skalarerna? Har funderat på Kilfläcksrasbora, men vet ej om detta funkar.

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Brilianttetra eller Opaltetra ("Astyanax" sp. Colombia). Båda är stora robusta och långlivade sydamerikaner. Väldigt vackra dessutom. Just nu har jag brillianttetra med Ae. patricki och Crenicichla menezesi! Opaltetra vet jag folk som hållit med victoriaciklider!

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Har själv med framgång hållit sorgmanteltetror ihop med scalarer, kilfläcksrasbororna blir nog tyvärr mat när scalarerna blir stora.
      PS.Du behöver inte vara ledsen över att prova sydamerika, efter ett tag kommer du att inse att det kan vara livligt i ett akvarium även om fiskarna inte slåss hela tiden.

      // Magnus

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • mariaa
        Användare
        • May 2002
        • 97

        #4
        Hej!
        Jag har precis köpt ett gäng Rosentetror som jag har med mina fullvuxna scalare och det går jättebra.

        Mvh Maria

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

          #5
          Då är ju frågan, vilken eller vilka stimfiskar (tetror) är mest biotop-riktiga? Kanske lika bra att köra det här "sydamerika-projektet" fullt ut.. =)

          Mvh
          Björn

          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          Arbetssätt...