Nytt akvarie - förslag på innevånare :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiend
    Användare
    • September 2003
    • 272

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Buckshot

    Du är väl inte tvungen att fylla akvariet med max antal fiskar?
    Fast i vissa fall lär det vara svårt att introducera nya fiskar i ett inkört akvarie.


    Jag gör ett undantag från Malawi och kör med en gibbiceps.
    Lite knepigt citera det du skrivit =)
    Som du säger då kan man köpa sort efter sort och inte köpa alla på en gång. Helt klart *ler*..
    Har dock ingen priskoll på vad tex 12x6 malawi skulle kosta?

    Ah, på det viset. Äter gibbiceps bra med alger? Har för mig att ancistrusen var dominant där =)

    Mvh Fredrik
    http://www.fiend.nu - min egen sida
    http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • May 2002
      • 225

      #17
      jag kör med ancistrus i mitt malawikar, i mitt nya kar som kommer så fort pengar kommer in så ska jag köra nån baruancistrus istället. köp fiskar av privatodlare istället för ifrån affär, du får oftast mindre stressade fiskar som haft en mer näringsrik och tryggare uppväxt (har inga fakta, men jag tror att det är så. ). jag har stoppat i nya fiskar i mitt nuvarande kar (600 liter) utan problem, men har oftast stoppat i många på samma gång så det inte blir en hackkyckling.


      MVH Simon
      MVH Simon

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #18
        fiend: hehehe om du tycker nycklar e fega ... chokladciklider är mycket värre.
        fish r friend

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #19
          Det finns rejält stora Malawi-haplisar med attityd och humor. Mina C.Carelius (ca. 30 cm)tigger som hundar när jag kommer in i akvarierummet men när min sambo går in bryr dom sig inte. Jag kan handmata dom och surar om man ger någon annan firre mat först, dom kan tillochmed visa lite aggresivitet mot den som blir först utvald att få mat. Nackdelen är att man får torka golvet varenda gång man matar dom.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #20
            fiend: Välj centralamerikaner, de vill gärna ha ett lite högre pH-värde och det är i denna region du hittar de allra vackraste och personligaste cikliderna enligt min mening, då de blir större så backar de inte en tum om du går närmare karet heller... de får snarare dig själv att backa undan. ;D

            Parachromis-arterna är mina egna favoriter, jaguarcikliden är tveklöst min absoluta favoritciklid, här är ett par bilder på mitt lekpar.




            ...men man bör nog vara lite av ett rovfisk-freak för att uppskatta jaguarcikliderna till fullo.

            Vieja-arterna är en annan ny favorit för mig, de blir helt fantastikt vackra då de blir stora. De har samma höga och bastanta kroppsbyggnad som påfåglar men blir ljusår mycket vackrare enligt mitt tycke och det fullkomligen myllrar av små detaljer i deras färgmönster då de blir större.
            Kolla in den här, Vieja bifasciatum


            Texascikliden är en annan ciklid som både blir otroligt vacker och samtidigt inte så våldsamt stor, en ciklid jag själv planerar att skaffa någon gång.

            Påfågelcikliden är en annan gammal favorit hos mig, för att vara så stor så är de förvånadsvärt snälla och detta gör att man kan ha dem med en hel del andra fiskar om karet börjar kännas tomt.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • fiend
              Användare
              • September 2003
              • 272

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av orm

              fiend: hehehe om du tycker nycklar e fega ... chokladciklider är mycket värre.
              Hehe.. då blir då absolut inte dem Även om de säkert är riktigt vackra och trevliga i övrigt. *ler*.

              Mina Nyckehålsciklider springer bakom stenarna då jag kommer i närheten av akvariet. Och närmar sig nån annan så blir de livrädda =/
              Hur skoj är det då folk frågar "Har du bara småfiskar i akvariet?" och man svarar "Nej, de andra gömmer sig bakom stenarna".

              Mvh Fredrik
              http://www.fiend.nu - min egen sida
              http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

              Kommentar

              • fiend
                Användare
                • September 2003
                • 272

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Rickard

                Det finns rejält stora Malawi-haplisar med attityd och humor. Mina C.Carelius (ca. 30 cm)tigger som hundar när jag kommer in i akvarierummet men när min sambo går in bryr dom sig inte. Jag kan handmata dom och surar om man ger någon annan firre mat först, dom kan tillochmed visa lite aggresivitet mot den som blir först utvald att få mat. Nackdelen är att man får torka golvet varenda gång man matar dom.
                Now we're talkin'
                Eller hur de nu säger. Låter ju som min typ av personlighet. Hehe. Men jag hittade ingen information om den på zoopet.com. Har du några direktlänk där man kan läsa mycket, eller ska man harva sig igenom google.com?

                Mvh Fredrik
                http://www.fiend.nu - min egen sida
                http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

                  #23
                  Beskrivningen stämmer ganska bra överens på flera större haplisar typ dem ifrån släktet Nimbochromis. Mina N. livingstonii är lite så.

                  Jag vill bara tillägga att om det är dessa beteenden som Rickard beskriver som du gillar så finns det inget så extremt i den riktiningen som Oscar/Påfågel. Mina kunde jag efter lite träning få till att hoppa helt upp ur vattnet och ta pellets i ur min hand. Det blir en riktig show kan jag lova då fiskarna var ca 25 cm. Jag kunde få dem att förstå skillnaden på ja och nej genom att nicka eller skaka på huvudet, jag lät dem till och med titta på TV vilket var mycket uppskattat. Jag har hört talas om folk som kan slänga i en pingisboll och få dem att slå ut den ur akvariet osv.

                  En Oscar blir familjemedlem och känner igen hela familjen inklusive övriga husdjur. Han kan bli sur på en i flera veckor och de har även en egendomlig förmåga att kära ner sig i sin partner vilket kan resultera i att de sörjer ihjäl sig om man separerar dem. Allt detta sammantaget gjorde att jag så småningom gjorde mig av med mina Oscars eftersom jag inte riktigt var inne på att bli "hundägare" utan ville ha en mer "äventyrlig" fisk, men visst saknar jag dem ibland. Jag tror att våran katt idag har intagit deras plats i vår familj.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • fiend
                    Användare
                    • September 2003
                    • 272

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av FI

                    fiend: Välj centralamerikaner, de vill gärna ha ett lite högre pH-värde och det är i denna region du hittar de allra vackraste och personligaste cikliderna enligt min mening, då de blir större så backar de inte en tum om du går närmare karet heller... de får snarare dig själv att backa undan. ;D

                    ...men man bör nog vara lite av ett rovfisk-freak för att uppskatta jaguarcikliderna till fullo.

                    Påfågelcikliden är en annan gammal favorit hos mig, för att vara så stor så är de förvånadsvärt snälla och detta gör att man kan ha dem med en hel del andra fiskar om karet börjar kännas tomt.
                    Saxade lite i ditt inlägg Hehe. Orkar inte kommentera allt.
                    Onekligen så verkar ju sydamerikaner och centralamerikanska fiskar vara rätt trevliga.
                    Men jag tror inte att jaguarcikliderna är riktigt "min" typ.
                    Om man ser på hundar så tycker jag om Golden Retrievers och Newfoundlandsvovvar hehe. Inga dobberman eller kamphundar direkt
                    Kass liknelse, men jag vill gärna ha fiskar som tuggar upp alla sina kompisar i akvariet men som ändå biter ifrån ifall de skulle behöva det. De får gärna attackera slamsugen och mig då jag inkräktar i akvariet, men de behöver inte ge sig på sina kompisar i akvariet.

                    Har suttit och kikat igenom din sida nu och kikat på några av dina ciklider som du har där. En hel del minsann! *ler*.
                    Är lite fashinerad av Oscars om jag ska vara ärlig. De var superläckra i ditt kar. Men ossism här på forumet tänkte ha "bara" 2 st (ensamma) i ett 1200 liter. Skaffar jag mig ett 720liters akvarie så vill jag gärna se mina 2 oscars gå tillsammans med lite malar, några jordätare (ev) och kanske en eller två till ciklider från sydamerika.
                    Och detta kanske kan bli trångt i ett 720liters, även om 720 liter vore enormt jämfört med det 160 liter jag har nu =)
                    (som förresten säljes i morgon).

                    Har du några rekommendationer på kompisar till 2 st oscars i ett 720 liters akvarium?
                    Eller en annan stor ciklid som inte är så rovgirig och som man kan rekommendera några kompisar till?

                    Mvh Fredrik - gräver djupare i ciklidvärldarna
                    http://www.fiend.nu - min egen sida
                    http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                    Kommentar

                    • fiend
                      Användare
                      • September 2003
                      • 272

                      #25
                      Fredrik H:

                      Intressant inlägg. Ger mig ett litet ytterligare perspektiv på oscars. Man har hört väldigt varierat spektrum på den fisken. En del tycker den är tråkig och att den är en mes. Andra tycker den är en grävskopa och en lustig hund som gillar att vifta på svansen och se på tv.

                      Frågan är då ifall man vill ha en "hundfisk", eller om man vill ha andra typer av mer äventyr och spännande art.
                      Sen är det också intressant att veta ifall man kan få oscars och några andra typer av ciklider att dela på utrymmet i en tank på 720 liter? Då kan man ev kombinera en sällskaps-hund-fisk som Oscarn och lite mer "äventyrliga" fiskar.

                      Min dröm är fortfarande att ha ett väldigt stort akvarium (får jag tag på större akvarie än 720 liter, billigt, så köper jag ett sånt) med kritvit finkorning sand på botten, en del större gröna växter, nån stor rot och stora, intressanta fiskar med personlighet simma omkring och visa upp sig och spela ut alla sina karaktärsdrag.

                      Självklart är det också spännande att ha jaguarciklider och andra glupska/aggressiva fiskar, men då blir jag väldigt begränsad till att ha andra fiskar i akvariet. Vill inte orsaka onödigt lidande för nån av mina fiskar. Och då vill jag ha rätt förutsättningar för fisken både gällande storlek på akvariet, tankkompisar osv.

                      Fortsätter att söka och tänka

                      Mvh Fredrik
                      http://www.fiend.nu - min egen sida
                      http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #26
                        fiend: Det låter som att du vill ha attityden från en jaguarciklid eller citrinellumciklid men snällheten från en påfågelciklid... den typen av fisk finns nog tyvärr inte. En fisk som attackerar slamsugen, tokspänner sig om man närmar sig karet och verkligen äger karet kommer också att vara ruskigt aggressiv mot dess akvariekompisar, har fisken en aggressiv attityd mot sånt som händer utanför karet så kommer den även att visa upp samma attityd mot sånt som händer inuti karet... Tyvärr.

                        Kolla in den här filmen på citrinellumciklidshonan jag hade tidigare...

                        Jaguarcikliderna framstår som lamm vid jämförelse med denna tös... Akvariet hade bara två invånare, citrinellumcikliden och en ancistrus som inte ens fick visa fenorna utan att åka på stryk... Hon spände sig så fort jag visade mig i rummet och slog med fenorna och hade sig, stoppade jag ner fingrarna i karet så gick det precis som i filmen, höll jag dem kvar så blev jag biten... Vid rengörningen av karet så tvingades jag hålla undan henne med en håv för att inte bli biten, hon slet sig ändå loss lite då och då och bet mig ordentligt.
                        Hon hade verkligen 100% attityd, hela tiden.

                        citaten är det också intressant att veta ifall man kan få oscars och några andra typer av ciklider att dela på utrymmet i en tank på 720 liter?
                        Inga problem, påfåglar blir i och för sig STORA men i ett 720-liters så kan du lugnt ha ett par påfåglar med åtminstone ett till ciklidpar utan att du behöver få dåligt samvete.

                        Några ciklider som borde kunna fungera är hantelciklider, nicaraguaciklider, blåciklider, guldsömciklider(lite osäkert kanske...), jag känner tyvärr inte till hur jordätare beter sig men jag skulle gissa att även dessa kan leva med påfåglar.
                        Det viktiga är att inte ha påfåglarna med aggressiva ciklider eftersom de inte vet hur de ska bete sig vid ett sånt möte och det slutar ofta med att påfåglarna får rejält med stryk. Det är även viktigt att inte ha dem med försiktiga fiskar eftersom de är så glupska och ivriga vid matningen, det finns helt enkelt en risk att de försiktiga fiskarna bara får livnära sig på resterna från påfåglarnas dåliga bordsskick...

                        Påfågelciklider är hur som helst en av mina absoluta favoriter, de attackerar väl inte slamsugen direkt och är väl knappast känd för att vara aggressiv men precis som Fredrik H säger så har de andra kvaliteter som med råge väger upp för deras lite mjäkiga beteende i vissa situationer. Gillar man stora och personliga fiskar så är påfågelcikliden ett självklart val.

                        Läs för övrigt den här tråden så kanske du får ytterligare tips på intressanta ciklider.


                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • JohanW
                          Användare
                          • February 2003
                          • 127

                          #27
                          Sötvattensrockor såklart...........häftigare fiskar hittar du inte...
                          Stämmer in perfekt på dina punkter 1-6

                          11 Pigeon blood
                          9 VF nhamunda blue
                          Ett gäng L-malar

                          Kommentar

                          • fiend
                            Användare
                            • September 2003
                            • 272

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av JohanW

                            Sötvattensrockor såklart...........häftigare fiskar hittar du inte...
                            Stämmer in perfekt på dina punkter 1-6

                            Beskriv lite mer hur du tycker att de stämmer in på punkterna?
                            Har för mig att rockor ofta ligger och slöar på botten och bara rör på sig medan det är mat i farten? Men det är kanske bara nåt jag hört. Har ingen erfarenhet av det.

                            Mvh Fredrik
                            http://www.fiend.nu - min egen sida
                            http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                            Kommentar

                            • fiend
                              Användare
                              • September 2003
                              • 272

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av FI

                              fiend: Det låter som att du vill ha attityden från en jaguarciklid eller citrinellumciklid men snällheten från en påfågelciklid... den typen av fisk finns nog tyvärr inte. En fisk som attackerar slamsugen, tokspänner sig om man närmar sig karet och verkligen äger karet kommer också att vara ruskigt aggressiv mot dess akvariekompisar, har fisken en aggressiv attityd mot sånt som händer utanför karet så kommer den även att visa upp samma attityd mot sånt som händer inuti karet... Tyvärr.

                              Kolla in den här filmen på citrinellumciklidshonan jag hade tidigare...
                              Kanske inte fisken behöver vara tokaggressiv, men den ska ändå inte vara en mes som ställer sig i ett hörn och gömmer sig då slamsugen åker ned Trodde att stora ciklider som Oscarn & hantelcikliden kanske tog och undersökte den iaf?

                              Var tvungen att se din film några gånger. Make till tjurig firre! *ler*. Helt underbart aggressiv. Den ville verkligen inte att du skulle vara i hans/hennes vatten och böka! =)
                              Riktigt så aggressiv behöver ju inte fisken vara *ler*..

                              citat:
                              Inga problem, påfåglar blir i och för sig STORA men i ett 720-liters så kan du lugnt ha ett par påfåglar med åtminstone ett till ciklidpar utan att du behöver få dåligt samvete.

                              Några ciklider som borde kunna fungera är hantelciklider, nicaraguaciklider, blåciklider, guldsömciklider(lite osäkert kanske...), jag känner tyvärr inte till hur jordätare beter sig men jag skulle gissa att även dessa kan leva med påfåglar.
                              Det viktiga är att inte ha påfåglarna med aggressiva ciklider eftersom de inte vet hur de ska bete sig vid ett sånt möte och det slutar ofta med att påfåglarna får rejält med stryk. Det är även viktigt att inte ha dem med försiktiga fiskar eftersom de är så glupska och ivriga vid matningen, det finns helt enkelt en risk att de försiktiga fiskarna bara får livnära sig på resterna från påfåglarnas dåliga bordsskick...

                              Läs för övrigt den här tråden så kanske du får ytterligare tips på intressanta ciklider.
                              Nån här gav också förslag om sötvattensrockor. Vet inte hur de funkar med fiskar som oscars? *funderar*.
                              Hantelcikliden verkar ju vara en rikigt trevlig fisk dock. Får ta och kika lite på den sen. Har många fiskar jag ska kika in nu =) *ler*.
                              Men nästan helt klart så funderar jag på Oscars nu. Ska iväg och kika på ett 700+ akvarium i morgon. Det bor iofs afrikanska ciklider där redan, men de kan man kanske lämna till fiskaffären ifall man inte vill ha kvar dem? =)

                              Ska ta och kika lite på länken, men har haft fullt upp idag med säljning av akvarium och annat så jag inte hunnit kika in allt på länken än.

                              Mvh Fredrik
                              http://www.fiend.nu - min egen sida
                              http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                              Kommentar

                              Arbetssätt...