Killis med ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

    Killis med ciklider?

    Har någon provat att hålla killis tillsammans med ciklider? Kunde tänka mig t.ex. Apistogramma, Anomalochromis, Pelvicachromis eller liknande arter tillsammans med äggläggande tandkarpar. Finns det någon erfarenhet av hur detta fungerar?

    Erik
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Jag har hållit Normans lyktöga, Poropanchax normani, med snäcklekare, och det funkade perfekt. P. normani är väldigt liten, men eftersom den mest håller till i övre vattenlagren så blev det inga problem. När nån av dem gick ner till botten jagade snäcklekarna bort dem (jag har upptäckt att lamprologiner i allmänhet inte gillar beige fiskar med blå ögon, de ser antagligen ut som lamprologiner, dvs konkurrenter!) men det blev aldrig skador.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Jag har hållit P. normani med Pelvicachromis subocelatus. Det gick bra men det blir inga normaniyngel. Med P. ocelatus har jag även hållit rivulus (cryptocallus och insulapinorum). Det går också väldigt bra. Försökte hålla cryptocallus med Geopagus surinamensis men det gick inte. De begrep inte att nyfikna fiskar dök upp underifrån. Jag har hållit Procatopus aberans med Benitochromis viljet gick bra. R. insulapinorum gick inte så bra.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Det funkar! Jag håller Aphyosemion gardneri tillsammans med Apistogramma agassizii, det går även några tetror och malar i samma burk... De hamnade i samma kar av brist på utrymme men det verkade gå bra så de förblev tillsammans, återstår att se hur det går med reproduktionen bara
        /Fredrik

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

          #5
          jag håller "golden" med chokladciklider, nycklar och A. Metae. Inga yngel men det fungerar. chokladcikliderna försökte äta dem i början men efter att ha misslyckats i ett par dar så slutade de bry sig om killisarna.
          fish r friend

          Kommentar

          Arbetssätt...