Project: Duality
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jaha...lite byggbilder då ! :-)
Glaset som används är en variant med lägre mängd järn.
Det är dock inte den renaste av sorterna, Diamant eller OptiWhite (som det också kalls), runt hela karen. Endast framrutan är i Diamant/OW, resten är "vanligt" glas, fast även det med lägre mängd järn.
Jag använder 8mm i botten och sargen i ovankant, medans sidorna är 6mm.
Jag nöjde mig denna gång med virke av C14 kvalité...vilket också kommer synas i bild.
Det fick helt enkelt vara bra nog denna gång. Var dock väldigt petig i val av virket.
Naturligtvis så kontrolleras vart enda montering med vattenpass innan det limmas och skruvas på plats permanent.
Som ni ser så finns där en extremt ful dör mitt i allt.
Ska bli så skönt att få den dold. På baksidan in mot vardagsrummet kommer jag också dölja dörrposten med en mdf skiva. Handtaget kommer också monteras bort då det är i vägen.
-
-
Kul med ny trådKommentar
-
Du är galen!! Och jag gillar't. ;-)
Det där med glaskvalitet har gått mig helt förbi. Hur vet man vad för glas ens burk är gjord av? Vad är det för skillnad, och kan man se den?960 liter...snart!Kommentar
-
Det vanliga är vanligt floatglas. Opthiwhit lowiron använder man för att få ett osynligt glas och är ett måste på tjocka glas annars blir glaset grönt. Du ser lätt skillnad om du tittar på kanten. En vanlig är grön och ow är helt transparentKommentar
-
Skickat från min iPhone med Tapatalk960 liter...snart!Kommentar
-
Den är aningen grön, men inte lika mycket som floatglas. I bilden med glasskivorna så ser det väldigt grönt ut, men det är för att jag buntat ihop dom. Plockar man ut en ensam skiva och jämför med floatglas så syns där skillnad.
Det är denna mellankvalité jag har på allt utom fronten som är OW/diamant.Kommentar
-
Enligt dom jag köper glaset av så ska där finnas en kvalité/variant mellan "vanligt" floatglas och OW/Diamant/Clear.
Den är aningen grön, men inte lika mycket som floatglas. I bilden med glasskivorna så ser det väldigt grönt ut, men det är för att jag buntat ihop dom. Plockar man ut en ensam skiva och jämför med floatglas så syns där skillnad.
Det är denna mellankvalité jag har på allt utom fronten som är OW/diamant.Kommentar
-
Spännande! Och som sagt galet genialiskt häftigtKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kul! Ett spännande projekt. Blir väldigt spännande att se slutresultatet. Jag är lite kluven till att ha akvarier inmonterade i väggar, det största problemet är att de brukar se väldigt små ut, väggen är så stor(och oftast vit) att ögonen ser en massa yta men den som är intressant att titta på känns pluttig och lite ledsen... Den bästa lösningen för dig är såklart att göra framrutorna 3-4 gånger så stora så ytan domineras av akvarier och får väggen att kännas pluttig istället ;-)
Svår kompromiss där med att göra väggen hela vägen in till fönster väggen. Jag hade nog försökt avsluta väggen i princip där akvarierna slutar och satt in en bokhylla kanske i utrymmet mellan akvarieväggen och fönsterväggen. Det hade gett lite kontrast och fått fönstret att kännas mindre inklämt. Men du kanske har planer för vad som ska vara där?
Diskussionen med glaset med är kul! Det finns ju olika grader av glas med mindre järn. Men det är en avvägning där som gäller med, det finns nackdelar med glasen, annars skulle de helt slutat att göra vanligt glas och bara göra kristallklara rutor. Problemet är att järnet behövs för att göra glaset hårdare. Desto mindre järn i glaset, desto mjukare blir det. Det påverkar nog hållfastheten väldigt lite, på höga kar kanske man behöver lite tjockare glas men det är marginellt. Den stora nackdelen för oss är att repor orsakas mycket lättare dock, så man får vara varsam när man putsar rutorna. Fortfarande långt ifrån akryl dock, så mjukt är det inte :-) Fortfarande glas. Men man kan vara mer hårdhänt med vanligt glas utan att det repar.Kommentar
-
Kul! Ett spännande projekt. Blir väldigt spännande att se slutresultatet. Jag är lite kluven till att ha akvarier inmonterade i väggar, det största problemet är att de brukar se väldigt små ut, väggen är så stor(och oftast vit) att ögonen ser en massa yta men den som är intressant att titta på känns pluttig och lite ledsen... Den bästa lösningen för dig är såklart att göra framrutorna 3-4 gånger så stora så ytan domineras av akvarier och får väggen att kännas pluttig istället ;-)
Men, JA, det är ju en fråga om plats och kostnad också ! :-)
Svår kompromiss där med att göra väggen hela vägen in till fönster väggen. Jag hade nog försökt avsluta väggen i princip där akvarierna slutar och satt in en bokhylla kanske i utrymmet mellan akvarieväggen och fönsterväggen. Det hade gett lite kontrast och fått fönstret att kännas mindre inklämt. Men du kanske har planer för vad som ska vara där?
Din idé om att bryta av med någon form av hylla/bokhylla på slutet är ju inte helt galet.
Ska ta och fundera lite på det.
Diskussionen med glaset med är kul! Det finns ju olika grader av glas med mindre järn. Men det är en avvägning där som gäller med, det finns nackdelar med glasen, annars skulle de helt slutat att göra vanligt glas och bara göra kristallklara rutor. Problemet är att järnet behövs för att göra glaset hårdare. Desto mindre järn i glaset, desto mjukare blir det. Det påverkar nog hållfastheten väldigt lite, på höga kar kanske man behöver lite tjockare glas men det är marginellt. Den stora nackdelen för oss är att repor orsakas mycket lättare dock, så man får vara varsam när man putsar rutorna. Fortfarande långt ifrån akryl dock, så mjukt är det inte :-) Fortfarande glas. Men man kan vara mer hårdhänt med vanligt glas utan att det repar.
Jag har bara 6mm på sidorna så egentligen kunde jag låtit bli Diamant (som det heter hos denna tillverkaren) i framrutan, för egentligen var den visuella skillnaden på så tunt glas, nästan obefintlig. Vad gäller hållbarheten/hårdhetens relation till mängden järn i glaset så var det ny info för mig. Trodde att det var en obefintligt liten skillnad. Att man liksom hade hittat annat att stoppa i smeten för att kompensera för järnet.Kommentar
-
Kommentar
-
Skickat från min iPhone med Tapatalk960 liter...snart!Kommentar
-
Det gröna i bilden förstärks för att glasen står ihop. Ett singel glas upplevs inte så grönt om det inte är ett tjockt glasKommentar
Kommentar