Avlånga snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Avlånga snäckor

    Hej,

    Har haft avlånga snäckor i mitt malawi kar nu under någon månad, faktiskt rätt häfftiga, om man tittar riktigt noga på bottenm så ser man att hela bottenmatrialet lever! Snäckorna gräver ned sig på dagen så när dom gryper som mullvadar under bottenmatrialet så ser detr ju ut som gruset "lever". På natten kryper dom upp på framrutan dom är många. Har lagt märke till att alla algerna på framrutan är borta så dom är nog några jäklar till att käka alger! Är inte säker på om jag vill ble av med dom.

    Men iaf
    vet någon vad detta är för någon snäcka?
    Fisk som käkar dem? Har sett stora praktbotior gå ihop med stora haplisar, tror ni det skulle vara någon ide till mitt malawikar på 222L? Kanske gökmalar käkar dem?
    Tips!!

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #2
    har hört någonsats att gökmalar tar snäckor, kolla runt i artikelarkivet, där finns någon artikel om synodontis multipunctatus....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Tack för svaret, fick svar på zoopet läs där det verka rju vara skitnbra snäckor!
      ola lindeberg

      Kommentar

      • jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

        #4
        De snäckor som du har fått kan vara nog så svåra att bli av med. När de blir så många att de sitter på framrutan under dagen också och du tidigt på kvällen kan håva upp decilitrar av dem bara genom att dra upp håven på framsidan så vill du nog bli av med dom, det kan jag lova dig. Hade själv problemet för 2 år sedan. Att stoppa i praktbotior tillsammans med stora dovii och jaguarciklider var inte att tänka på. De som faktiskt fixade dem till mig var min sista kull doviiyngel. De levde på snäckorna när de gick tillsammans med föräldrarna. Men det var inte förrän de var över 2 cm som de började äta upp snäckorna.
        Praktbotior är också annars bra på att äta snäckor, men de hinner faktiskt inte med när man har tusentals i karet.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

          #5
          oj, men tror du jaguaryngel också käkar dem?
          ola lindeberg

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • June 2002
            • 227

            #6
            Tror det är sk. kinesiska sandsnäckor du menar. Har själv ingen erfarenhet av just sådana.Men posthornssnäckor som blir en dryg centimeter i diameter och små dammsnäckor har jag.Och de gör mycken nytta med att äta upp foderester och annat organiskt avfall.

            Har ganska nyligen planterat in några posthornssnäckor i ett "problemakvarium" och det verkar höja vattenkvaliten en del.Märker faktiskt skillnad på fiskarnas beteende. Så nog tusan kan snäckor vara bra.Spec om man utfodrar mycket till fisk på tillväxt.

            Malawicikliderna däremot tar ihjäl de snäckor jag provat med.Men till de flesta andra fiskar går de bra.

            Hadde faktiskt en annan, ytterst liten snäcka som jag undrar vad det var för sort.De var och blev högst en dryg millimeter stora och påminde om posthornssnäckor i utseendet,men som sagt ytterst små.
            De blev jag av med efter en kemikaliebehandling.De var en plåga med miljontals som det verkade.Och spred sig lätt till ett annat kar!

            Det var seras kemikalier jag använde och överdoserade flera gånger!
            SALAR

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

              #7
              Mina malawi käkar inte upp dem...
              vad hade du för några?
              Jinnarparen, funderar på om jag inte ska ta risken att lägga ned lite snäckor till jaggorna. Om det höjer vattenkvaliten som salar säger så kan det kanske vara bra?!
              ola lindeberg

              Kommentar

              • salar
                Användare
                • June 2002
                • 227

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Ola

                Mina malawi käkar inte upp dem...
                vad hade du för några?
                Jinnarparen, funderar på om jag inte ska ta risken att lägga ned lite snäckor till jaggorna. Om det höjer vattenkvaliten som salar säger så kan det kanske vara bra?!
                Mina mbunas är direkt och hugger om jag släpper ner några snäckor.Vet inte om sandsnäckor kanske funkar bättre.Om det blir för många beror på för mycket foder till fiskarna.Man får ta bort ett antal snäckor vid varje vattenbyte.Så enkelt är det.

                Och en del klagar på snäckor!De gör ju ingen skada,bara nytta!
                SALAR

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

                  #9
                  Det finns dom snäckorna som sitter på ruterna dygnet om. Dom är jobbiga! men dessa syns ju inte=)
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...