960 liter tanganyika...eller?
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Man vill väl att det ska stå vatten i plattan så att alla hål täcks också. Bara att borra fler hål om det skulle svämma över alltså.
Du säger att silikon inte fäster i plexi. Jag limmade plattan/hållaren till filtersockorna ungefär på samma sätt som din dropplatta. Jag la skivan på små lister och tätade med silikon runt om. Det kändes som att den satte sig rätt bra, om inte annat så blev det tätt och det är ju huvudsaken.
Jag kommer nog göra som du; lägga plattan på lister, och lägga en fog där vattnet rinner ner i den. Eventuellt göra nånting så att vattnet leds in över plattan en liten bit. Tack för respons och visat intresse!960 liter...snart!Kommentar
-
Jag rättar mig lite, silikon fäster dåligt på plexiglas. Ja la dit plattan och drog en silikonsträng i skarven. När det hade härdat så drog jag med ett rakblad mellan plattan och fogen. Nu sitter fogen kvar på glaset och plattan viker jag in under fogen.Senast redigerad av Pettap; 28 November 2017, 21:58.Kommentar
-
Mycket smart. Har du lutning på plattan också, eller fyller det upp jämt ändå?960 liter...snart!Kommentar
-
Den lutar lite bort från överiningskanten 5mm på 18 cm. Med facit i hand så behövs det inte då hela plattan blir vattenfylldKommentar
-
https://youtu.be/QdBeuL0td2M en liten film på filtret när jag testade det första gången, här har jag inte limmat fogenKommentar
-
Borra akvariet, skiva till bänken, men framför allt: Akvariet har flyttat in! Det är en stor dag mina vänner. Idag hände följande:
Snygg vattenslangsupphängning för kylning vid borrning av akvariet:
Tadaa! Två 55mm-hål får änna räcka.
16mm MDF på:
MDF-skivan kläddes med denna vackra vaxduk från Tygladan i Vänersborg, samt montering av underlägg för filtermatta/filtervadd i sumpen.
Hela åbäket till bänk placerad över sumpen:
Hål nr 1. Ajaj!
Hål nr 2, tjoho!
Akvariet på väg in! Vi gled in det från ståendes på ena gaveln. Under gaveln på utsidan står en regel lutad mot källartrappsväggen som akvariet kan glida ner på. Vilket as till burk. 160kg.
Akvariet lutar framåt, men på längden är det faktiskt rakt. Måste fylla upp med kilar på mitten av stativet bara där det hänger i luften.
Övriga familjen sover nu, men jag kunde inte låta bli att banka in en kil i alla fall.
Skickat från min iPhone med Tapatalk960 liter...snart!Kommentar
-
Super! Det här blir bra! :-) Vilket jobb att få ner det för trappan men nu är det gjort. Bänken ser ju riktigt bra ut med, grov som sjutton men det är ju aldrig fel.Kommentar
-
-
Kul att det börjar närma sig. Ja den bänken kommer att hållaKommentar
-
Det är inte vackert än, men nu är det rakt! Jag tog tändved och bankade in kilar. Jag ska fylla på och kolla kontinuerligt med vattenpasset. Har svårt att tänka mig att det kan röra på sig. Det var främre högra hörnet som hängde lite. Vänstra sidan fick jag höja några mm. Jag har lagt under kilar hela främre ramen också där det var ett rejält glapp.
-
-
Ser stabilt ut. Det är en stor nackdel att bygga en ram i botten, den har ingen funktion utan gör det bara svårare att väga av. Nu har du gjort det så nu spelar det ingen roll. Bästa är att flytta upp ramen och anpassa längden på benen efter golvets svackor alternativt alla benen lika långa och skimsa under varje ben tills bänken står rakt och stabilt.
Spiller du vatten blir det även svårare att torka torrt när ramen ligger mot golvet.Kommentar
Kommentar