Okej, först och främst: Jag är tillbaka efter 4 års uppehåll! I'm back and I'm loud, kan man säga. Det blir 960-liter (200*80*60(*0,12)). Projektet kommer att genomföras på små lediga stunder då och då, så det kommer ta ett tag! Jag har inga akvariekompisar, så jag räknar blint med ert stöd ;-)
Innan jag ens börjar fundera på vad jag ska ha i baljan, måste följande steg klaras av. I någorlunda verklighetsöverensstämmande ordning:
1. Fixa en stabil bänk att ställa på garagets minst sagt ojämna golv, som akvariet står på.
2. Köpa akvariet (lördag 26 augusti)
3. Fylla upp för att se om det håller tätt
4. Tillverka och limma i en sketasnygg bakgrund med plats för filtermaterial och fet pump.
5. Tillverka en ljusarmatur (med ljus i). Kanske LED?
6. Köpa/fixa sand
7. Köpa/beställa täckglas
8. Börja fundera på akvariets innehåll. Malawi, tanganyika...?! Nåt annat?
Första steget är alltså...STEG 1! Fixa något att ställa akvariet på i garaget när jag kommer hem med det. I garaget står en stabil bänk på stålställning. Frågan är om den funkar. Jag tänker annars lecablock och spånskiva/frigolitskiva. Det ska hålla för att fylla karet alltså. Garagets golv består av stenplattor som ligger allt annat än jämt. Oh-ohh...
Jag måste dra, men återkommer snarast! Tips mottages såklart gladeligen!
Innan jag ens börjar fundera på vad jag ska ha i baljan, måste följande steg klaras av. I någorlunda verklighetsöverensstämmande ordning:
1. Fixa en stabil bänk att ställa på garagets minst sagt ojämna golv, som akvariet står på.
2. Köpa akvariet (lördag 26 augusti)
3. Fylla upp för att se om det håller tätt
4. Tillverka och limma i en sketasnygg bakgrund med plats för filtermaterial och fet pump.
5. Tillverka en ljusarmatur (med ljus i). Kanske LED?
6. Köpa/fixa sand
7. Köpa/beställa täckglas
8. Börja fundera på akvariets innehåll. Malawi, tanganyika...?! Nåt annat?
Första steget är alltså...STEG 1! Fixa något att ställa akvariet på i garaget när jag kommer hem med det. I garaget står en stabil bänk på stålställning. Frågan är om den funkar. Jag tänker annars lecablock och spånskiva/frigolitskiva. Det ska hålla för att fylla karet alltså. Garagets golv består av stenplattor som ligger allt annat än jämt. Oh-ohh...
Jag måste dra, men återkommer snarast! Tips mottages såklart gladeligen!
Kommentar