är det någon som gjort salt enl. artikeln i CB?
Tropheus salt
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag ser ingen anledning överhuvud taget att använda salt till Tropheus förutom vid sjukdom eller nåt sånt.Tropheus moori golden kazumba F1
Tropheus dubosi F1
Tropheus Chaitica F1
Tropheus red chimba F1
Tropheus black pemba F1
Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
Tropheus moori bärnsten F1
Tropheus moori kejsare
Mvh Kim -
jag använder salt för att lägga konduktiviteten på 650 microsiemens men om det gör någon annan nytta vet jag inte.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Ante
jag använder salt för att lägga konduktiviteten på 650 microsiemens men om det gör någon annan nytta vet jag inte.
Hur mycket salt rör det sig om per 100liter för att få 650 microsiemens ?Gäller samma värde för malawi?
Och hur mäter du det så man kan kontrollera värde
Nyfiken =)Kommentar
-
det beror helt på vad du har för konduktivitet i ditt kranvatten, det går inte att säga att tex. 100 ml. salt/100 liter vatten ger en viss konduktivitet.
Du måste ha en konduktivitetsmätare för att kolla värdena, annars blir det bara gissningar.Kommentar
-
650 microsiemens..... är det samma värde som i sjön då eller ?
Har malawi o tangayika ungefär samma konduktivitet ?
frågvis =)Kommentar
-
Tanganyika sjön har ca. 650 microsiemens och jag tror att Malawisjön har lägre, men jag törs inte säga säkert.Kommentar
-
Hej
Tanganjikasjön har ca 650 µS och Malawisjön ca 240 µS vill jag minnas. Så det är rätt stor skillnad. I Helsigfors behöver vi inte salta i Malawikaren.
mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Finns det något som antyder att detta skulle vara nödvändigt på annat än VF fisk?// Magnus ArvidssonKommentar
-
Finns det något som antyder att detta skulle vara nödvändigt på annat än VF fisk?
--------------------------------------------------------------------------------
// Magnus
Hej
Nej, inte vad jag vet. Vår tanke var att det kunde vara en liten förbättring för fiskarna om vi försökte få vattnet att bli lite närmare det dom har anpassat sig till i naturen. Men det här är ju ingen exakt vetenskap i våra förhållanden.
mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Kommentar
Kommentar