SĂžker lĂžsning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlÀgg
  • Reiwolf
    AnvÀndare
    • April 2012
    • 68

SĂžker lĂžsning

Noen som har sitt akvarium innbygd i en vegg? Legg ved bilde til inspirasjon 😀 Gjerne med en lþsning med luker forran. Har en vegg, som ikke gir tilgang bak akvariet.
  • Erik Österlund
    NCS Medlem

• January 2005
    • 3788

Jag har gjort nÄgra olika sÄdana lösningar, kolla hÀr och se om nÄgon av dom passar ditt projekt

BestÀllde ny burk idag :) Den kommer att bli L:150 x D:80 x H:70 cm och ska stÄ brevid min 1120 litersburk med mÄtten L:200 x D:80 x H:70 cm. Kommer Àven att bygga om min "vÀgg" och flytta in mina tvÄ 375 litersburkar i sovrummet. Har saknats fiskdoft i sÀngen för lÀnge nu :D I burken kommer mina C. Geertsi och

Nu ska jag igÄng igen har jag tÀnkt, lite mÀrklig Ärstid att fÄ motivation pÄ kanske men det har legat och grott lÀnge och det Àr ju pÄ vÄren som det börjar vÀxa ;) Burken Àr en standard 375:a 150x50x50 och filtrering kommer ske via en FX6:a. Svart bakgrund och korallsand 1-1,5 mm. Belysningen bestÄr av 2 stycken CT Light

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22825

Styrkan med ett smidigt forum Àr att det gÄr att hitta och lÀnka till sÄnt. Bra dÀr Erik!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett vÀxande medlemsantal och kommande Är Àr jubileumsÄr, vi firar det vÀldigt gÀrna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska CiklidsÀllskapet

Kommentar

• Reiwolf
        AnvÀndare
        • April 2012
        • 68

Erik, link nummer 2, ga meg inspirasjon :-)
        Det er morsomt med prosjekt og spesielt langsiktige planer.
        Jeg har lyst pÄ en lang tank med mbuna - med mÄl 250x40x40 (eller 200x40x40). Her er en photoshopet skisse av det jeg har tenkt litt pÄ. Bildet til venstre er slik veggen ser ut i dag. PÄ baksiden av veggen er det et kjÞkken, og planen er Ä ha en slange som skjules bort til vasken, for enkle vannbytter :-)
        Men, veggen pÄ baksiden har et stort kjÞleskap med mer, sÄ jeg mÄ ha en slags luke over karret for matning med mer.Klicka pÄ bilden för större version

Namn: forslag.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,9 KB
ID: 695578

Kommentar

• Erik Österlund
          NCS Medlem

• January 2005
          • 3788

Antingen kan du köra med skjutlister i alu eller sÄ kan du göra luckor med antingen gÄngjÀrn eller annan upphÀngning typ krokar eller liknande. Jag hade gardinstÄng som jag fÀste i taket med dom hÀr vita i plast man sÀtter va-rör med, sen fÀste jag en regel pÄ baksidan av "luckan" som jag monterade hÄllare för gardinstÄng pÄ, sen var det bara att hÀnga upp luckan pÄ röret. Den varianten krÀver dock en springa upp mot taket annars gÄr det ju inte att lyfta av luckan..

Kommentar

• Reiwolf
            AnvÀndare
            • April 2012
            • 68

God idee med gardinstang. Det mÄ forskes pÄ :-)

Kommentar

• mrazster
              AnvÀndare
              • September 2014
              • 428

GÄr lite i samma tankar som du för kommande byggen.
              Vill bygga in akvariet i vÀggen eller göra en "fejkad" vÀgg sÄ att sÀga.
              Just det hÀr med var och hur man ska göra öppningen Àr ju alltid ett problem om man inte har ett rum bakom för att komma Ät akvariet.

SjÀlv har jag funderat lite över att anvÀnda magneter för att hÄlla luckan pÄ plats.
              En metod som jag ofta anvÀnder vid byggen dÀr jag ska klÀ in bÀnken med sidopaneler.
              LÀtt att hantera och enkelt att plocka av och pÄ.

För övrigt sÄ vill jag bara sÀga att du gjort ett bra photshoparbete i bilderna ovan ;-)
              1200 liter plywoodkar

576 liter Ciklidarium !!

Kommentar

• Reiwolf
                AnvÀndare
                • April 2012
                • 68

Photoshop er lett, vÊrre Ä gjÞre det pÄ ordentlig :-) (god ide med magneter)

Kommentar

ArbetssÀtt...