Flytt av komplett akvarium ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • November 2015
    • 85

Flytt av komplett akvarium ?

Tjenare!

Skall till och flytta inom några månader.
    Och det som skaver förbryllar mig mest är akvariumet.
    Hur göra detta på smidigaste sätt.

De som skall flyttas är:
    400l kar, så mycket vatten det går, blästersand, sten, 2x Eheim 2075 ytterfilter samt 27x Mbunas.

Har en plan med ett "blått plastfat" hanterbar strl, hellre 2st isf.
    Batteridrivna luftpumpar.

Köra en del bottenmaterial, fisk och akvarievatten i tunnan.
    Låta ytterfilter gå i tunnan under tiden karet flyttas.

Kopplar på luftpumpar med syresten när det är dags att flytta tunnan och filtren.
    Enl. beräkning kommer filtren stå utan ström i ca 1h innan ja kan koppla upp dom i tunnan igen.
    Borde klara bakteriefloran skapligt tycker jag.

Här någon dryg månad kvar kanske kan vara läge att köra in ett par luftfilter i karet redan nu?

Fler tips eller andra sätt mottages varmt .
    Allt för att underlätta denna cirkus.

Mvh
    Andreas

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
  • ICC
    Användare
    • May 2006
    • 243

Tycker nog att du verkar tänkt igenom det hela. Kör på, det kommer att gå bra.

Kommentar

• mrazster
      Användare
      • September 2014
      • 428

Ska du flytta långt ?
      Kommer allt vara tomt länge ?
      Är det inte allt för många timmar det handlar om så skulle jag göra följande:
      1. Köpa en hink eller plastback till varje ytterfilter som du fyller med akvarievatten och låter ytterfilterna gå där.
      2. Packa fisken i större "akvariepåsar" dom klarar sig där några timmar utan vidare, om du gör det rätt.
      3. Flytta karet, sätt upp det igen och sedan fyll vatten.
      4. Flytta över och kopplar in ytterfilterna. (dom kan vara utan vatten uppemot 1 timme utan att ta allt för mycket skada).
      5. Flytta fisken.

Du behöver inte flytta med något vatten, så länge du håller ytterfilterna "levande" så blir det som ett stort vattenbyte.
      1200 liter plywoodkar

576 liter Ciklidarium !!

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av mrazster
        Ska du flytta långt ?
        Kommer allt vara tomt länge ?
        Är det inte allt för många timmar det handlar om så skulle jag göra följande:
        1. Köpa en hink eller plastback till varje ytterfilter som du fyller med akvarievatten och låter ytterfilterna gå där.
        2. Packa fisken i större "akvariepåsar" dom klarar sig där några timmar utan vidare, om du gör det rätt.
        3. Flytta karet, sätt upp det igen och sedan fyll vatten.
        4. Flytta över och kopplar in ytterfilterna. (dom kan vara utan vatten uppemot 1 timme utan att ta allt för mycket skada).
        5. Flytta fisken.

Du behöver inte flytta med något vatten, så länge du håller ytterfilterna "levande" så blir det som ett stort vattenbyte.
        Så hade jag gjort!

Kommentar

Arbetssätt...